عصر بازار

مدیرکل دفتر بیمه‌های سلامت وزارت رفاه:

بیمه‌های تکمیلی به حاشیه نمی‌روند

عصر اعتبار- مدیرکل دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است بیمه‌های تکمیلی با وجود ارزان‌تر شدن خدمات در بخش دولتی به حاشیه بروند؟ گفت: خیر، این گونه نیست، بخش خصوصی به عنوان یک مکمل واقعی باید در عرصه سلامت حضور داشته باشد. لازم است تعریف جامعی از بیمه‌های تکمیلی و مازاد داشته باشیم. در هر صورت با توجه به تفاوت تعرفه‌ها در بخش خصوصی و دولتی نیاز به بیمه‌های مازاد وجود دارد.

بیمه‌های تکمیلی به حاشیه نمی‌روند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، امیر مجلسی در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره جایگاه بیمه‌های تکمیلی در کشور اظهار کرد: بیمه تکمیلی طبق قانون می‌تواند خدماتی را تحت پوشش ببرد که در ردیف تعهدات بیمه پایه نباشد.
    وی افزود: در سال‌های گذشته پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت بالغ بر 60 تا 65 درصد کل هزینه‌های درمان بود که البته طی یک تا دو سال اخیر با اجرای طرح تحول میزان این پرداختی کاهش محسوسی پیدا کرده است. در گذشته فاصله زیاد پوشش بیمه‌ای یک خدمت با چیزی که در بازار ارائه می‌شد (یعنی ارزش ریالی آن خدمت) باعث شد به تدریج بیمه‌های تکمیلی برای جبران این فاصله برای مردم، به مباحث بیمه پایه ورود کنند که ابهام قانونی دارد، هرچند همه آن را پذیرفتند.
    مدیرکل دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این نوع پوشش، دیگر عنوان بیمه "تکمیلی" ندارد، بلکه بیمه "مازاد" است عنوان کرد: متاسفانه ارزش خدمات در چندسال اخیر واقعی نبود و تعرفه‌های تعیین شده در هر سال با نرخ تورم مطابقت نداشت.
    مجلسی ادامه داد: همین مساله باعث شد اجازه بدهند بخش خصوصی برای خدمات خودش ارزش‌گذاری کند و به این ترتیب بتدریج فاصله بین تعرفه خدمات در بخش خصوصی و دولتی بسیار زیاد و باعث نابسامانی در بازار سلامت شد. پس از آن بخشی از نیروهای دولتی به سمت بخش خصوصی سوق پیدا کردند و از سوی دیگر پدیده زیرمیزی جهت جبران این فاصله شدت گرفت.
    وی با بیان اینکه با توجه به این فاصله و رشد ناگهانی تعرفه‌های خصوصی حق تعرفه‌گذاری خدمات از نظام پزشکی مجددا به دولت واگذار شد، گفت: بر این اساس شورای عالی بیمه خدمات درمانی که نمایندگان وزارت بهداشت، وزارت رفاه، نظام پزشکی و... در آن حضور دارند مسئول تعیین ارزش خدمات در بخش دولتی، خصوصی و عمومی غیردولتی شد.
    مجلسی تاکید کرد: علی رغم تعرفه‌گذاری توسط دولت، به علت همه مشکلات و محدودیت‌های اقتصادی موجود، نوسانات نرخ ارز و ... باز هم تعرفه‌ها از رشد واقعی برخوردار نشدند. این مشکلات باعث شده بود اگر ارزش واقعی خدمتی 1000 ریال باشد روی 300، 400 ریال باقی بماند و افزایش نیابد.
    مدیرکل دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تحولات رخ داده در حوزه سلامت در دوره اخیر اشاره و عنوان کرد: در این دولت رقم بسیار بالایی به نظام سلامت کشور تزریق و براساس آن طرح تحول اجراء شد. اکنون می‌توان گفت در بخش بستری پرداخت از جیب پایین آمده و قیمت‌ها تقریبا واقعی شده‌اند.
    وی درباره جایگاه فعلی بیمه‌های تکمیلی گفت: بیمه‌های تکمیلی پیش از این و تا قبل از اصلاحات دولت، مازاد قیمتی را که در بازار حاکم بود و مبلغی را که بیمه‌های پایه می‌پرداختند (چون بیمه‌ها از بخش خصوصی با قیمت دولتی خرید خدمت می‌کنند نه با تعرفه خصوصی)، پوشش می دادند. به عنوان مثال اگر قیمت خدمتی در بخش دولتی 400 ریال است در بخش خصوصی 1000 ریال است، بیمه از بخش خصوصی آن خدمت را به ارزش 400 ریال می‌خرد و این مابه‌التفاوت را مردم می‌پرداختند. بیمه‌های تکمیلی که در واقع مازاد هستند همین جا ورود کردند و آن 600 ریال را پوشش دادند و باری را که روی دوش مردم بود، پوشش دادند؛ اما اکنون وضعیت متفاوت شده، قیمت‌ها واقعی شده و در بخش دولتی خدمات کامل با حداقل فرانشیز ارائه می‌شود.
    مجلسی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است بیمه‌های تکمیلی به حاشیه بروند؟ گفت: خیر، این‌گونه نیست، بخش خصوصی به عنوان یک مکمل واقعی باید حضور داشته باشد. به نظر بنده باید تعریف جامعی از بیمه های تکمیلی و مازاد داشته باشیم تا بتوانیم تفاوت این بیمه ها را مشخص کنیم. در هر صورت با توجه به تفاوت تعرفه‌ها در بخش خصوصی و دولتی نیاز به بیمه‌های مازاد وجود دارد. جایگاه بیمه‌ تکمیلی هم در قانون مشخص شده و وجود آن نیز ضروری است.
    وی توصیه کرد: بیمه تکمیلی اختیاری است و کسانی که می‌خواهند از بخش خصوصی خرید خدمت کنند بهتر است بیمه تکمیلی را برای خود در نظر بگیرند. به عنوان مثال زیبایی جزو خدمات بیمه پایه نیست، اینها را باید بیمه تکمیلی پوشش بدهد. دندانپزشکی هم همین‌طور. این در حالی است که بیمه های تکمیلی به عنوان بیمه مازاد عمل می‌کنند.
    مدیرکل دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید بیمه‌های تکمیلی بتدریج و به مرور زمان این روند را اصلاح کنند، تصریح کرد: البته باید ابتدا بیمه پایه تقویت شود و به وضعیتی برسیم که بیمه‌های پایه جایگاه خود را پیدا کنند و برای پوشش تمامی امور درمان چون بستری، جراحی و... توانمند شوند و در نهایت هر دو بیمه پایه و تکمیلی جایگاه واقعی خود را پیدا کنند. اکنون دولت همه هم و غم خود را روی سلامت مردم گذاشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی