عصر بازار

مزایده طلاهای ضبط شده قاچاق

افزایش واردات طلای خارجی با وجود ممنوعیت فروش

عصر اعتبار- با وجود ممنوعیت فروش طلای خارجی در بازار واردات طلای خارجی به کشور افزایش یافته است و ایران در حال تبدیل شدن به بهشتی برای مصنوعات طلای خارجی است.

افزایش واردات طلای خارجی با وجود ممنوعیت فروش
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از نسیم، در آبان ماه سال 90 فروش طلای خارجی در بازار ممنوع شد و یکی از دلایل این ممنوعیت این بود که طلای کشور خام فروشی می‌شد و همین طلا در خارج از کشور فرآوری و با ارزش افزوده بالا به کشور وارد می‌شد.
    اگر چه این ممنوعیت در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از خروج ارز از کشور بود اما گشتی در بازار روی دیگر این سکه طلایی را نمایان کرده و در کنار این ممنوعیت واردات همچنان طلاهای خارجی از ترک تا ایتالیا در بازار جولان می دهند.
    نکته مهم در فروش طلای خارجی تفاوت در اجرت ساخت این محصول با تولید داخل است و حتی در بعضی موارد باید اجرت چند برابری را برای خرید یک طلای ایتالیایی پرداخت کرد.
    البته برخی از تولید کنندگان معتقدند که طلاهای تولید داخل که ظرافت بیشتری در ساخت آنها به کار رفته به عنوان طلای ایتالیا با مزد ساخت بیشتر به فروش می رسند اما در کنار همه این صحبت ها محمد کشتی آرای رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران می گوید بسیاری از این طلا های خارجی از مبادی غیر رسمی و به صورت قاچاق به کشور وارد می شوند.
    وی به این نکته نیز اشاره کرد که در بازرسی ها مشخص شد که بسیاری از این طلا های وارداتی استاندارد نیستند و پرونده های آنها به دادسرا ارجاع داده شده است.
    این در حالی است که طبق آمار اعلام شده کشور ترکیه در فاصله ژانویه تا ژوئن 453 میلیون دلار جواهرات طلا به ایران صادر کرد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته 1.8 میلیون دلار بود که جواهرات طلا 24 درصد از کل صادرات ترکیه به ایران را تشکیل می‌داد.
    همچنین طی 10 سال گذشته صادرات جواهرات طلای ترکیه به ایران رشد چشمگیری داشته است و طبق آمار گردآوری شده توسط خبرگزاری آنادولو که بر مبنای اطلاعات موسسه آمار ترکیه بوده است، صادرات در سال 2005 حدود 1.3 میلیون دلار بود و تا سال 2011 پایین یک میلیون دلار باقی ماند اما در سال 2012 به 11.8 میلیون دلار و در سال 2013 به 17.7 میلیون دلار صعود کرد و سپس افزایش قابل توجهی را تجربه کرد و تا پایان سال 2014 به 818.5 میلیون دلار رسید.
    این گزارش می افزاید طبق آمار گمرک ایران  در چهار ماهه نخست سال جاری 216 کیلو گرم ترکیبات طلا به ارزش  دو هزار و 832 دلار از ترکیه به کشور وارد شد .
    آیت محمدولی نایب رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر  با تاکید بر این که ورود و فروش مصنوعات طلای خارجی به کشور ممنوع است گفت:طبق قانون مصنوعات ساخته شده طلا و جواهر اجازه ورود به کشور را ندارند وفروش آنها غیر مجاز است.
    وی با اشاره به فروش برخی مصنوعات خارجی در واحدهای صنفی گفت:طلاهای ضبط شده قاچاق  توسط سازمان های مربوطه به مزایده گزاشته می شود و برخی واحدهای صنفی آن را خریداری می کنند لذا بخشی از طلای خارجی در مغازه ها از این طریق به بازار وارد می شود.
    نکته ای که قابل تامل است این است که با وجود ممنوعیت فروش طلای خارجی  چگونه واردات این محصول از کشوری مانند ترکیه افزایش چشمگیری یافته است و اگر فروش طلای خارجی ممنوع است تکلیف این طلاهای وارد شده به کشور چیست و کجا به فروش رفته است هر چند که شنیده ها حاکی از آن است که ممکن است این واردات طلا مربوط به شمش باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی