عصر بازار

عضو ستاد هماهنگی امور اقتصادی دولت:

آژیر افزایش نرخ دلار به صدا درآمد

عصر اعتبار- «قیمت هر دلار امریکا روزی که دولت یازدهم می‌خواست کارها را در دست بگیرد ۳۶۰۰ تومان بود و امروز ۳۴۰۰ تومان است». این سخن یکی از اعضای حاضر در ستاد هماهنگی امور اقتصادی دولت است.

آژیر افزایش نرخ دلار به صدا درآمد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ساعت 24، او برای چه منظوری این سخن را بر زبان آورده است: «نرخ واقعی ارزهای معتبر از جمله دلار امریکا باید با تورم سال‌های 1392 که حدود 35 درصد و سال 1393 که 16 درصد بوده است به سمت بالا حرکت می‌کرد که در این صورت قیمت هر دلار امریکا بر اساس حرکت تورم باید نزدیک 4700 تومان بود، اما این اتفاق نیفتاده است و حتی قیمت اسمی آن هم کاهش یافته است.»
    این داوری از سوی دکتر مهدی برکچیان در گفت‌وگو با یک نشریه تخصصی تجارت بر زبان آورده شده است تا حرف اصلی او زده شود: «در فاصله دو سال فعالیت دولت یازدهم و دولت نهم فاصله تورم داخلی و خارجی 30 درصد بوده است، اما نرخ دلار به عنوان دلار مشهور و پرکاربرد تفاوتی نکرده است.»
    این فضایی است که برکچیان تصویر می‌کند تا به یک هشدار برسد: «در صورت تداوم این شرایط خطر تشدید مجدد بیماری هلندی جدی است و دلت در چشم‌انداز خود حتما باید سازوکاری برای تصحیح نرخ اسمی ارز متناسب با روند تورم را تدارک ببیند. افزایش عرضه ارز پس از تحریم، کاهش بیشتر با ثبات قیمت ارز با وجود تورم می‌تواند نگران‌کننده باشد.» آیا این داوری عضو ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را باید آژیری دانست که به صدا درآمده تا اجازه افزایش نرخ ارز در بازار آزاد داده شود؟
    در صورتی که سخنان چندباره دکتر مسعود نیلی مشاور ارشد اقتصادی رییس‌جمهوری را که در هفته‌های اخیر چندین بار گفته است که باید راه رشد صادرات را هموار کنیم به این نتیجه می‌رسیم که دست‌کم در تئوری و نظریه راه برای عبور قیمت دلار از حد و مرزهای فعلی هموار خواهد شد.
    تجربه نشان داده است که سیاست‌های اقتصادی دولت در دو سال سپری شده از مسیر تفکرات ستاد هماهنگی می‌گذرد و دولت در نهایت این تئوری‌ها را می‌پذیرد، همان‌طور که مهار تورم و تک‌رقمی کردن آن در دستور کار دولت است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی