عصر بازار

مشاورهئیت مدیره بیمه تعاون خبر داد:

ورود "بیمه تعاون" به بازار بیمه کشتی و هواپیما

عصر اعتبار- مشاور هئیت مدیره بیمه تعاون با اشاره به ورود بیمه تعاون به بازارهای بیمه کشتی، هواپیما، پول و Off Shore گفت: افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد و صنعت بیمه کشور، ایجاد صدها فرصت شغلی جدید ,گسترش چتر حمایت بیمه در بخش تعاون مهمترین اهداف بیمه تعاون است.

ورود "بیمه تعاون" به بازار بیمه کشتی و هواپیما
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار به نقل از تسنیم، مرداد ماه سال 92 بود که بیمه تعاون به عنوان اولین شرکت بیمه‌ای بخش تعاون رسماً فعالیت خود را با حضور فعالان عرصه تعاون با هدف توسعه صنعت بیمه و تداوم اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 آغاز کرد.مطابق آمار موجود شرکت بیمه تعاون، بیست و هشتمین شرکت بیمه‌ای کشور است که رسماً فعالیت خود را با هدف افزایش ضریب نفوذ بیمه آغاز کرده است. این کار براساس سیاست‌های کلی اصل 44 بوده و بخش تعاون در این رابطه می‌تواند حضور پررنگ تری را با توجه به توانمندی‌ها و سرمایه‌های خود داشته باشد.
    در هفته تعاون به سراغ محمدرضا اسماعیل نیا، مشاورهئیت مدیره و معاون شعب و امور استان‌های بیمه تعاون رفتیم و با وی گفت وگویی داشتیم که در زیر می‌خوانید.
    تسنیم: با وجود گذشت 2 سال از فعالیت بیمه تعاون، عملکردتان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    خوشبختانه با عنایت الهی، ورود بیمه تعاون به صنعت بیمه کشور، اقدامی بود که برای اولین بار یک شرکت با ساختار تعاونی وارد این حوزه گردید که هم اکنون با گذشت دو سال از فعالیت اجرایی با داشتن ضریب توانگری مالی یک از بیمه مرکزی نشان داده‌ایم که با برنامه ریزی صحیح و اصولی حرکت کرده‌ایم و سیاست خود را بر مبنای فروش درست قرار داده‌ایم.
    در این راستا سعی و تلاش کردیم تا با به کار گیری نیروهای متخصص و مجرب، سرمایه‌ی انسانی شرکت را تکمیل کرده و بر مبنای شایسته سالاری، نیروهای شرکت را پس از انجام مصاحبه‌های فنی و عمومی انتخاب کنیم.
    در حال حاضر با تجهیز و راه اندازی 19 شعبه در کشور ( استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، اردبیل، البرز، تهران، گیلان، قزوین، خراسان رضوی، کرمان، کرمانشاه، یزد، فارس، سیستان و بلوچستان، مازندران، خوزستان، گلستان ، سنندج و هرمزگان ) و فعالیت بیش از 200 نماینده در استان های مذکور،  توانسته ایم خدمات خوب به  بیمه گذاران و مشتریان  ارائه دهیم تا پایان سال جاری و سال آینده، شبکه‌ی فروش و شعب شرکت را به منظور ارائه‌ی خدمات بهتر افزایش خواهیم داد.
    تسنیم: نحوه فعالیت بیمه تعاون برای افزایش سرمایه چگونه است؟
    طرح افزایش سرمایه در هیأت مدیره تصویب شده است و پس از تأیید ارگان‌های ذیربط، پس از تصویب نهایی مجمع عمومی شرکت، عملیاتی خواهد شد.
    تسنیم: سهم شرکت بیمه تعاون از بازار بیمه چقدر است؟
    با توجه به این که شرکت بیمه تعاون جزء دو شرکت جدیدی است که وارد این صنعت شده است، اما نتایج خوبی را تا امروز به دست آورده است.خوشبختانه در سال گذشته، بودجه‌ی پیش بینی شده‌ی شرکت محقق گردید و حتی بیشتر از چیزی که برنامه ریزی کرده بودیم،  محقق شد. شرکت بیمه تعاون در نظر ندارد صرفاً به فروش هر نوع بیمه نامه‌ای بدون ارزیابی ریسک و در نظر گرفتن شرایط فنی آن اقدام کند، چرا که ما معتقدیم باید از همین ابتدا با سیاستی که برای خود ترسیم کرده‌ایم، اصولی و صحیح بفروشیم، مطلبی که متأسفانه شاهدیم که به معنای واقعی کلمه رعایت و اجرایی نمی‌شود.
    درحال حاضر احراز رتبه نوزدهم در میان شرکت های بیمه از حیث تولید پرتفوی در سال 93 با توجه به یک سال فعالیت عملیاتی بیمه تعاون و همچنین کسب رتبه اول از حیث پایین ترین نسبت خسارت ( 6/6 % ) در میان 20 شرکت فعال در سرزمین اصلی ، تلاش تمامی همکارانمان در شرکت بیمه تعاون بوده است.
    از سوی دیگر ورود به بازارهای بیمه کشتی، هواپیما، پول و Off Shore علی رغم نوپا بودن شرکت ، می تواند دستاورد خوبی بشمار بیاید. بیمه تعاون از بدو شروع فعالیت، با اتخاذ رویکرد دانش محور و مبتنی بر سیستم های نوین آموزشی تلاش کرده  بستری ایجاد کند که نمایندگان و پرسنل خود به سمت حرفه ای شدن گام بردارند.
    از این رو ما در آخرین آزمون صلاحیت حرفه ای انجمن حرفه ای صنعت بیمه موفق به کسب رتبه اول در میان تمام شرکت های بیمه شده ایم و همچنین آمار قبولی متقاضیان نمایندگی شرکت بیمه تعاون در آزمون جامع بیمه مرکزی که انصافاً آزمونی دشوار و فنی است ، بسیار چشمگیر بوده و به کررات جزو سه شرکت برتر بوده ایم.
    تسنیم: آیا فکر می‌کنید برای ارتقا فرهنگ بیمه در کشور باید چه اجباراتی صورت گیرد؟
    معتقدم زمانی که از فرهنگ و فرهنگ سازی صحبت می‌شود، نباید به فکر اجبار بود، بلکه باید سیاست گذاری قاعده مند را سرلوحه‌ی کار قرار داد و تلاش نمود با همت و اراده‌ی جمعی نسبت به احیای مقوله‌ی فرهنگی کوشید.در بحث ارتقاء فرهنگ بیمه تصور می‌کنم باید اجماعی منسجم میان وزارتخانه‌هایی اعم از اقتصاد، آموزش و پرورش، آموزش عالی، فرهنگ و ارشاد و وزارت کشور صورت پذیرد و صدا و سیما و سایر رسانه‌ها نیز مساعدت کنند تا بحث بیمه‌ های بازرگانی و اهمیت امر بیمه، در زندگی شهروندان تبیین شود و آموزش‌های لازم صورت گیرد.
    تسنیم: بیمه تعاون چطور می‌تواند مسئولیت اقتصادی و اجتماعی خود را به درستی انجام دهد؟
    شرکت بیمه تعاون در وهله اول، برای ایفای صحیح مسئولیت اقتصادی و اجتماعی خود  باید، نسبت به اجرا و پیاده سازی اهداف شرکت به نحو احسن اقدام کند، اهدافی که بر مبنای ارائه خدمات نوین بیمه ای با پایبندی به اصول اخلاقی و حرفه‌ای و تأمین رضایت ذینفعان و ایجاد بستری مناسب برای سرمایه گذاری آحاد جامعه و برخورداری عموم مردم از مزایای بیمه ترسیم شده است که اهم این اهداف عبارتند از:
    1) توسعه و ترویج فرهنگ بیمه در جامعه به ویژه در بخش تعاون؛
    2) گسترش چتر حمایت بیمه در بخش تعاون و سایر بخش‌های اقتصادی؛
    3) افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد و صنعت بیمه کشور؛
    4) ایجاد صدها فرصت شغلی جدید.
    بنابراین شاهدیم که تلاش‌ها در قالب یک بنگاه اقتصادی در وهله اول، خدمت به اقتصاد کشور و سپس تأمین منافع سهامداران و ذینفعان شرکت است.
    تسنیم:آیا از نگاه شما بازار بیمه کشور، رقابتی است؟
    تصور نمی‌کنم بازار فعلی بازار رقابتی محسوب شود،  زمانی که از رقابت صحبت می‌کنیم باید ابتدا شرایط رقابت را به صورت شفاف و عادلانه ایجاد کنیم و تمام فرصت‌ها را یکسان به شرکت‌ها ارائه دهیم و اجباری نیز نداشته باشیم.در حال حاضر، بیش از 50 درصد صنعت بیمه در دست بخش دولتی است و مابقی صنعت در میان سی شرکت دیگر تقسیم شده است. از سوی دیگر، عدم رعایت نرخ‌ها و تخفیف‌های مصوب و اعلام شده بیمه مرکزی از سوی بعضی از شرکت‌ها و همچنین بعضاً عدم ارائه مشاوره‌های لازم و اطلاعات مورد نیاز به بیمه گذار موجب شده است که فضای صنعت بیمه از رقابتی بودن خارج شود.
    معتقدم باید رقابت در شرایط یکسان و با تأکید بر بحث خدمات بیمه‌ای، مد نظر قرار دادن مؤلفه‌های مشتری مداری، رعایت حقوق بیمه گذار، پرداخت سریع خسارت بیمه گذار، صداقت، حسن نیت و تعهد بیمه‌گر صورت پذیرد.
    تسنیم: چرا امروز بخش تعاون به جایگاه حقیقی خود نرسیده و چگونه می‌تواند به نقطه مطلوب دست یابد؟
    در قانون و سیاست‌های بالادستی نظام، جایگاهی که برای تعاون در بخش اقتصادی کشور در نظر گرفته شده است، بی شک جایگاه قابل توجه و مهمی است، ولیکن تا چه اندازه، باور و اهتمام برای تحقق آن قانون وجود داشته است؟!
    ابتدا نیاز داریم یک آسیب شناسی جدی در این حوزه انجام دهیم که در مقوله این مصاحبه نمی‌گنجد ولی حتماً نیاز است مسئولین امر، نسبت به انجام آن اقدام کنند تا ان شاء الله با آگاهی از نقاط ضعف و حفره‌های موجود که منجر به عدم موفقیت بخش تعاون گردیده و باعث بروز مشکلات و موانع پیش رو شده است، برنامه ریزی اصولی برای این بخش مهم اقتصاد کشور طراحی شود.اما نباید از این مهم غافل باشیم که بنگاه‌های اقتصادی اعم از تعاون و غیره، بدون تردید باید با تأکید بر برنامه محور بودن، داشتن اصول حرفه‌ای و علمی، اجتناب از حرکت های احساسی شکل گیرند و مرجع سیاست گذار و ناظر بر عملکرد کلیه‌ی بنگاه‌ها نیز اگر تجمیع شود. به طور حتم اثر گذار خواهد بود. ما، برای پویایی بخش اقتصاد باید راه را هموار کنیم و امور را برای حرکت فعالین اقتصادی تسهیل کنیم.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی