عصر بازار

افزایش تقاضای سفته بازان در بازار ارز

عصر اعتبار- قیمت های بازار آتی سکه دیروز درحالی که بازارهای جهانی تعطیل بودند با ادامه روند افزایش تدریجی قیمت دلار در بازار ارز با اندکی افزایش مواجه شدند.

افزایش تقاضای سفته بازان در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، قیمت های بازار آتی سکه دیروز درحالی که بازارهای جهانی تعطیل بودند با ادامه روند افزایش تدریجی قیمت دلار در بازار ارز با اندکی افزایش مواجه شدند.به گزارش اقتصادنیوز،تحولات دیروز بازار آتی سکه تحت الشعاع بازگشایی سررسید اردیبهشت ماه سال 1395و جابجایی قراردادهای باز توسط معامله گران از سررسیدهای نزدیک تر به این سررسید بود که موجب افزایش حجم معاملات در معاملات دیروز شد.

    بازار سکه نقدی
    بنابر گزارش کارگزاری مبین سرمایه، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در جریان مبادلات دیروز در بهای 913 هزار تومان به فروش رسید که نسبت به روز گذشته دو هزارتومان افزایش داشت.

    دیروز قیمت هر قطعه نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی هر کدام به ترتیب 465 ، 255 و 170 هزار تومان معامله شده است. میزان حباب مثبت سکه (اختلاف قیمت نقدی سکه با ارزش ذاتی) دیروز به حدود 29 هزار تومان رسید. ( با احتساب دلار 3398 تومانی و اونس 1106 دلاری)

    بازار ارز
    قیمت دلار نقدی دیروز با افزایش 8 تومانی نسبت به روز قبل به 3398 تومان رسید، این درحالی بود که قیمت دلار در بازار آزاد تا 3470 تومان در نوسان بود.

    درحالیکه دیروز قیمت دلار در بازار آزاد در ابتدا مشابه روزهای گذشته در روند افزایش تدریجی خود قرار داشت و صرافی بانک ها نیز هم چنان به عرضه های محدود وکم خود از قیمت های بالا به قیمت های پایین تر در راستای جلوگیری از جهش های ناگهانی و شوک های قیمتی می پرداختند، اما در ادامه با شایعه امنیتی شدن بازار ارز و کمرنگ شدن تقاضای آربیترازی موجب افت تقاضا و پایین آمدن انگیزه برای خرید از سوی معامله گران غیر رسمی (تقاضای سفته بازی) و کاهش قیمت دلار در بازار غیر رسمی شد.

    همانطور که در روزهای گذشته اعلام شد با افزایش انتظارات صعودی در کنار اصرار و پافشاری صرافی بانک ها به حفظ قیمت دلار در زیر قیمت 3400 تومان موجب افزایش فاصله قیمتی میان قیمت های اعلامی از سوی صرافی بانک ها و قیمت های بازار آزاد و باعث افزایش تقاضای سفته بازان و ورود نوسان گیران و تقویت نظریه قدیمی دستکاری نرخ ارز توسط دولت برای تامین منابع برای پرداخت یارانه نقدی به دلیل کسری بودجه شده است.

    همچنین این اختلاف قیمتی که بعضاً تا 70 تومان نیز می رسد باعث بوجود آمدن رانت 7 میلیون تومانی در هر بسته 100 هزارتایی برای خریداران دلار بانکی با توجه به عرضه های محدود صرافی بانک ها شده است.

    بازار اونس جهانی
    قیمت اونس طلای جهانی در هفته گذشته در میان عدم قطعیت در مورد زمان افزایش نرخ بهره در آمریکا قبل از نشست فدرال رزرو آمریکا در هفته جاری برای دومین هفته متوالی با کاهش مواجه شد.

    گمانه ‌زنی ها در خصوص زمان افزایش نرخ بهره آمریکا به یک موضوع جدی در مباحث کارشناسان و سرمایه گذاران اقتصادی بازارهای مالی جهان در ماه‌های اخیر تبدیل شده است. بسیاری تحلیلگران اعتقاد دارند ترس از کندی رشد اقتصادی جهان به رهبری چین و بی ثبات شدن بازارهای مالی جهان موجب تعویق افزایش نرخ بهره در جلسه هفته جاری توسط فدرال رزرو خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی