عصر بازار

رئیس اتحادیه لوازم خانگی توضیح داد:

چرا طرح وام ۱۰ میلیونی ازدواج در دولت یازدهم شکست خورد؟

عصر اعتبار- اعطای کارت‌های اعتباری ۱۰ میلیونی به زوج‌های جوان راه‌حل اجرای این طرح است.

چرا طرح وام ۱۰ میلیونی ازدواج در دولت یازدهم شکست خورد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، محمدرضا درافشار رئیس هیات مدیره اتحادیه لوازم خانگی کوچک در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» در خصوص موانع اجرای طرح وام 10 میلیونی ازدواج برای خرید کالاهای با دوام ایرانی اظهار کرد: با اینکه این طرح، طرح خوبی است، اما طراحان آن میزان اجرایی بودن آن را مورد توجه قرار ندادند، که این مسئله به اجرایی شدن آن آسیب جدی زد.
    وی با اشاره به جلسات اتحادیه لوازم خانگی با مسئولان وزارت صنعت در این زمینه بیان کرد: ما جلسات زیادی را برای هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم، مدیرکل تخصصی وزارت صنعت،کارشناسان انفورماتیک و مدیرکل بازرگانی این وزارتخانه، هم در این جلسات حضور داشتند و اصرار هم داشتند که این طرح طوری اجرا شود که اهداف کسانی که این طرح را مصوب کرده اند، را عملیاتی کند.
    درافشار در تشریح جزئیات این طرح به نسیم توضیح داد: در این طرح آمده بود که مصرف کننده باید به تولید کننده مراجعه کند و پیش فاکتور بگیرد و این پیش فاکتورها را به سیستم بانکی بدهد و بعد سیستم بانکی هم بعد از اعتبار سنجی متقاضیان را به تولید کنندگان معرفی کند، همچنین اگر مصرف کننده نتوانست پول کالا را پرداخت کند، سیستم بانکی متعهد شود که این پول را پرداخت کند.

    سیستمهای مالی و پشتیبانی تولید کنندگان، مناسب اجرای وام 10 میلونی ازدواج نیست
    رئیس هیات مدیره اتحادیه لوازم خانگی کوچک عنوان کرد: طراحان این طرح انتظار داشتند که بازگشت این پول در حالت مینیمم 12 ماه و در حالت ماکسیمم 18 ماه و یا 24 ماه باشد، ولی وقتی ما با تولید کنندگان صحبت کردیم متوجه شدیم که اساسا آنها برای این کار سازمان دهی نشده اند، یعنی سیستمهای پشتیبانی و سیستم های مالی آنها اجازه چنین کاری را به آنها نمی دهد.
    در افشار با بیان مثالی در این زمینه گفت: مثلا شما در نظر داشته باشید که ما سالی 700 یا 800 هزار ازدواج داریم، اگر فقط 20 درصد از زوجها بخواهند از این طرح استفاده کنند، 160 هزار نفر از این طرح استفاده کرده اند، از این 160 هزار نفر، اگر 10 درصد هم به یک شرکت مراجعه کنند، در نهایت 16 هزار نفر به این شرکت مراجعه کرده اند، بنابراین این شرکت باید برای 16 هزار نفر حساب جداگانه ای را نگهداری کند، که این کار بسیار دشواری است.
    وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه این پول به تدریج به دست تولید کننده می رسد و مشکلاتی هم در این خصوص ایجاد می کند، اما ساماندهی 16 هزار نفر که قرار است به حساب یک شرکت پول بریزند، به یک سازمان دهی مالی گسترده نیاز دارند که واحدهای تولیدی چنین سازمان دهی را ندارند.
    بازپرداخت یک ساله وام 10 میلونی ازدواج با شرایط واحدهای تولیدی سازگار نیست
    این تولید کننده تصریح کرد:  این که یک شرکت امروز کالایی را بدهد و بعد به تدریج در طول یک سال پولش را بگیرد، اصلا با شرایط آن واحد تولیدی سازگاری ندارد و وضع تولید در کشور در هر شرایطی هم بود، امکان اجرای این طرح وجود نداشت.
    درافشار گفت: این طرح برای واحدهای تولیدی که برای این کار و سازمان دهی نشده اند، جواب نمی دهد، زیرا واحدهای تولیدی معمولا با فروشنده های زیادی در تماس نیستند و شاید جمع حسابهایی که با آنها طرف هستند، به 100 نفر هم نرسد، اما ساماندهی حساب های حجم بالایی از افراد و اطلاع یافتن از پرداخت و یا عدم پرداخت اقساط و اطلاع دادن به بانکها نیاز به یک سازمان عریض و طویل پشتیبانی دارد که تولید کنندگان ما فاقد چنین سازمانی هستند.
    وزارت صنعت به حجم بالای اجرای این طرح توجهی نکرد
    وی با انتقاد از وزارت صنعت عنوان کرد: وزارت صنعت علی رغم اصرار زیادی که به اجرای این طرح داشت، اما به حجم بالای اجرای این طرح و تبعاتی که برای واحدهای تولیدی ایجاد می کند توجهی نکرد، بنابراین با این که این طرح، طرح خوبی بود و نیت خیری برای مطرح شدن آن وجود داشت، به دلیل مشکلات اجرایی عملا مورد استقبال قرار نگرفت، والا از لحاظ تولید هیچ مشکلی نبود و کارخانه های ما کشش این مقدار تولید را داشتند، اما واحدهای پشتیبانی واحدهای تولیدی، کشش اجرای این طرح را نداشتند.
    رئیس هیات مدیره اتحادیه لوازم خانگی کوچک خاطرنشان کرد: یک واحد تولیدی نمی تواند با سیکل گردش 24 ماهه کار کند، زیرا برای تامین سرمایه در گردش خود از بانک وام می گیرند و بین 28 تا 30 درصد هم بابت این وام به بانک سود می دهند، بنابراین نباید به آنها فشار وارد کرد.

    چرا برای حمایت از کالای داخلی و تحریک بازار، از طرحهای موفق دیگر کشورها الگوبرداری نمی کنیم؟
    درافشار به لزوم الگو گرفتن از این گونه طرحها در نقاط دیگر دنیا اشاره کرد و گفت: می توان از طرحهایی که در جاهای دیگر دنیا هم وجود داشت، استفاده کرد و این گونه نیست که این گونه طرحها اولین بار در کشور ما اجرا شده باشد و اصطلاحا من درآوردی باشد، زیرا در دنیا به شکلهای دیگری از تولید داخلی حمایت می شود.
    وی به مثالی در این زمینه اشاره و بیان کرد: سال 2008 آمریکا با بحران مالی و کاهش تقاضا در جامعه مواجه شد. وقتی کاهش تقاضا در جامعه به وجود می آید که مردم از خرید خودداری کنند. وقتی به دلیل اینکه به آیندشان اطمینان ندارند و یا پولی ندارند از خرید خودداری کنند، اقتصاد مدام کوچکتر می شود، وقتی واحدهای تولیدی کارگران خود را به دلیل رکود بیرون کنند، این سیل نخریدن در سراسر اقتصاد مانند یک دومینو جریان پیدا خواهد کرد و اقتصاد را بسیار کوچکتر می کند، این اتفاق در حال حاضر برای ما هم رخ داده است. اما کشورهای دیگر تقاضای جامعه را تحریک می کنند. تا به نقطه تعادل برسد، البته نه به این مقدار که تقاضا آنقدر افزایش پیدا کند که قیمتها هم افزایش پیدا کند.
    اعطای کارتهای اعتباری 10 میلیونی به زوجهای جوان راه حل اجرای این طرح است
    در افشار در خصوص پیشنهاد اتحادیه لوازم خانگی به وزارت صنعت نیز به نسیم گفت: سیستمهای کارتهای اعتباری می تواند، قدرت خرید را مضاعف کند، ما به وزارت صنعت پیشنهاد کردیم به جای اینکه واحدهای تولیدی را با انبوه متقاضی درگیر کنند، بانکها را وارد ماجرا کنند، به این صورت که بانک براساس  اعتبار سنجی که انجام می دهد، مثلا 10 میلیونی که الان تصویب کردند را در اختیار متقاضی قرار دهد، روی این کارتها هم قید شود که فقط مخصوص خرید لوازم خانگی از شرکتهایی که وزارت صنعت مشخص کرده، بنابراین مثلا اگر فردی یک عدد تلویزیون خرید، با این کارت اعتباری، هم تولید کننده به پولش می رسد و هم بانک ماه به ماه از خریدار براساس سود مورد نظر خود، پول می گیرد.
    این تولید کننده تصریح کرد:  بنابراین کسی که در اینجا متحمل مسائل مالی می شود و حساب و کتابها را نگه می دارد، بانک است که اساسا برای این کار سازماندهی شده است، وقتی بانک به جای دو میلیون، سه میلیون مشتری داشته باشد از این مسئله استقبال می کند و مشکلی برایش پیش نمی آید، اما واحد تولیدی نمی تواند مانند بانک عمل کند و با حسابهای مردم سرکار داشته باشد، زیرا دچار مشکلات زیادی می شود.

    مسئولان وزارت صنعت گفتند نمی توانیم این طرح را تغییر دهیم
    درافشار به واکنش وزارت صنعت به این پیشنهاد اشاره کرد و به نسیم گفت:  وقتی این پیشنهاد را به وزارت صنعت دادیم، گفتند پیشنهاد خوبی است، ولی این طرح بر همین اساس فعلی تصویب شده است و ما نمی توانیم آن را به عقب برگردانیم، در حالی که اگر این پیشنهاد مورد استقبال قرار گیرد در بازار رونق ایجاد می شود، چون واحدهای تولیدی در حال حاضر با مشکل عدم رونق در بازار رو به رو هستند.
    وی تاکید کرد: این طرح برای سیستم بانکی هم تحرک ایجاد می کند و مردم را راضی می کند، زیرا  700 هزار ازدواج به طور مینیمم یک میلیون و 400  هزار نفر را مستقیما درگیر کرده و اگر خانواده ها را هم کنار آنها بگذارید، مشکلات 7 تا 8 میلیون نفر با اجرای این طرح حل خواهد شد.
    طرح 10 میلیونی وام ازدواج برای خرید کالای داخلی مورد استقبال قرار نگرفت
    رئیس اتحادیه لوزام خانگی کوچک گفت:  در حال حاضر این طرح چندان مورد استقبال قرار نگرفته، اما بعد از سه ماه اگر طرح را بررسی کردند و دیدند که مورد استقبال قرار نگرفت، باید یک گزارش کارشناسی دهند تا نقاط ضعف و قوت آن آشکار شود.
    شکست طرح وام 10 میلیونی ازدواج ارتباطی با رکود ندارد
    درافشار در خصوص ارتباط شکست این طرح با رکود در بازار لوازم خانگی گفت: اجرا نشدن این طرح ارتباطی با رکود ندارد، چون این تسهیلات برای زوج های جوان است و کسانی که ازدواج می کنند، نیاز دارند، زندگی تشکیل دهند و به لوازم منزل هم نیاز دارند،  ممکن است به دلیل کاهش قدرت خرید مردم یک سری لوازم را نخرند، اما یک سری لوازم برای تشکیل زندگی ضروری هستند، اتفاقا با توجه به کاهش قدرت خرید مردم این تسهیلات باید مورد توجه مردم و واحدهای تولیدی قرار می گرفت که متاسفانه عدم استقبال واحدهای تولیدی این شرایط را فراهم نکرد. 

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی