عصر بازار

کارشناس ارشد نظام بانکی عنوان کرد:

افزیش تقاضا و کاهش عرضه عامل مهم نوسانات ارزی

عصر اعتبار- یک کارشناس ارشد نظام بانکی در تشریح عوامل موثر در افزایش نرخ ارز در یک ماهه اخیر، گفت: جدا از کاهش عرضه ارز از سوی بانک مرکزی، افزایش تقاضا برای سفرهای زیارتی، شرایط نامناسب بورس، تمایل مردم به فعالیت های دلالی و واسطه گری از جمله خرید و فروش دلار و تحریک عوامل روانی از دیگر دلایل نوسان نرخ ارز در این مدت بوده اند.

افزیش تقاضا و کاهش عرضه عامل مهم نوسانات ارزی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، تاج محمد قجاوند افزود: ارز موجود در بازار، از سوی بانک مرکزی تامین می شود در نتیجه وقتی کمی جلوی عرضه گرفته شود، ارز کمتری به بازار تزریق می شود و در آن صورت با افزایش قیمت مواجه می شویم.
    وی با بیان آنکه در یک تقسیم بندی منصفانه نمی توان نقش دولت را در افزایش نرخ ارز نادیده گرفت، گفت: رئیس کل بانک مرکزی فعلی چگونه در سال اول انتخابش، موفق شد نرخ ارز را تثبیت کند و متوسط نوسانات نرخ ارز در دو سال گذشته را به مراتب کمتر از سالهای قبل حفظ کند اما الان یک مرتبه اوج می گیرد؟ بنابراین این باور پررنگ می شود که دولت با افزایش نرخ ارز می تواند تا حدودی کسر بودجه خود را جبران کند.
    این مدیر ارشد نظام بانکی در بخش سرمایه گذاری های صنعتی، گفت: اکنون واردات کالای قاچاق بیش از 25 میلیارد دلار است که این واردات نیازمند ارز است و این ارز باید از کانال های غیررسمی و صرافی ها تامین شود؛ در نتیجه تقاضا برای ارز بالا می رود و هنگامی که بانک مرکزی نخواهد یا نتواند به میزان نیاز بازار ارز کافی را تزریق کند، قیمت ارز بالاتر خواهد رفت.
    وی ایجاد جو روانی در جامعه را عامل دیگر موثر بر بازار ارز دانست و تصریح کرد: وقتی وزیر اقتصاد موضوع مصیبت عظما را برای بحث یارانه ها مطرح می کند و یا اعلام می شود که یک میلیون یارانه بگیر از لیست حذف خواهند شد، اینها مسایل روانی در اقتصاد ایجاد می کند و به بالارفتن نرخ ارز دامن می زند چرا که در اقتصاد دنیا نیز مهمترین عواملی که قیمت ها را بالا و پایین می برد، علاوه بر تقاضای واقعی، ایجاد مسایل روانی است.
    قجاوند؛ کاهش شاخص های بورس را عامل دیگر نوسانات ارزی در کشور عنوان کرد و ادامه داد: لطمه شدیدی که به بورس وارد شده، سرمایه گذاری از بورس را به سمت بازارهای موازی طلا و دلار سوق داده و شاید یکی از عوامل مهم و تاثیرپذیر افزایش نرخ ارز، افت شدید بورس باشد که چندین میلیارد دلار به سرمایه گذاران ضرر و زیان وارد کرده است.
    وی یادآور شد: اگر دلار بر مبنای 3100 تومان در نظر گرفته شود، برای تولید فاجعه خواهد بود چرا که تولید رکودی کشور بیش از این کشش ندارد، در این مرحله رکود 80 درصد واحدهای تولیدی در شهرهای صنعتی یا خوابیده اند، یا زیرظرفیت کار می کنند و یا ورشکست شده اند و تولید به خواب عمیق فرو رفته در نتیجه باید ارزی را در نظر بگیریم که بتوانیم این بخش را بیدار کنیم اما ظاهرا قادر به تامین نیستیم چرا که بانکها نیز نمی توانند منابع اعتباری لازم را با توجه به دلار 3100 تومان تامین کنند.
    لازم به ذکر است؛ انتشار اخباری مبنی بر پیشنهاد نرخ 3100 تومان برای دلار در بودجه سال 95 گمانه زنی های مختلفی را درباره اهداف دولت از افزایش 250 تومانی قیمت پیشنهادی خود نسبت به بودجه سال جاری به دنبال داشته که از میان؛ تامین کسری بودجه دولت و نزدیک کردن نرخ رسمی به نرخ بازار و تک نرخی کردن بیش از سایر موارد، مورد توجه قرار گرفته به خصوص که بانک مرکزی طی ماههای اخیرا قیمت ارز مبادله ای را اندک اندک بالا برده است.
    اما به نظر می رسد؛ بانک مرکزی برای تک نرخی کردن ارز باید گام های بلندتر و محکم تری بردارد چرا که افزایش های محتاطانه در شرایط فعلی نمی تواند به کم کردن فاصله نرخ رسمی و آزاد ارز کمکی کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی