عصر بازار

با هدف استانداردسازی شرایط عمومی بیمه های مسافرت؛

طرح پژوهشی شرایط عمومی پیشنهادی بیمه نامه مسافرت به خارج ارائه شد

عصر اعتبار- گروه پژوهشی بیمه‌های اشخاص پژوهشکده بیمه با هدف استانداردسازی شرایط عمومی مورد استفاده شرکت‌های بیمه در بیمه‌نامه مسافرت به خارج از کشور طرح پژوهشی شرایط عمومی پیشنهادی بیمه نامه مسافرت به خارج را ارائه کرد.

طرح پژوهشی شرایط عمومی پیشنهادی بیمه نامه مسافرت به خارج ارائه شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، بررسی بیمه‌نامه‌ها و شکایات واصله نشان می‌دهد که در برخی موارد به‎دلیل نگارش یکطرفه شرایط عمومی و کلوزهای بیمه‌نامه توسط بیمه‌گر در صورت عدم استفاده از فرم‌های استاندارد، یا به علت مبهم بودن عبارات و اصطلاحات موجود در بیمه‌نامه، اصولا حقوق بیمه‌گذاران توسط شرکت‌های بیمه نادیده گرفته شده و بیمه‌گذاران متضرر شده‌اند. بر پایه این گزارش، تحقیق انجام شده برای جلوگیری از تبعات منفی این رخداد بر صنعت بیمه و ممانعت از مخدوش شدن اعتماد عمومی ودر راستای رعایت حقوق بیمه‌گذاران انجام شده است و بر مواردی چون تسهیل فرایند صدور، بررسی و پرداخت خسارت و رسیدگی به شکایات مشتریان و همچنین تدوین شرایط عمومی و طراحی فرم‌های استاندارد تاکید دارد.
    دکتر لیلی نیاکان مدیر گروه بیمه های اشخاص پژوهشکده بیمه در مورد اهمیت این طرح پژوهشی اظهار داشت: بیمه مسافرین عازم به خارج از کشور یکی از انواع بیمه‎های اشخاص محسوب می‎شود که علاوه‎بر پوشش‎های درمانی از قبیل پرداخت هزینه‌های پزشکی، حمل و نقل پزشکی، ارجاع پزشکی، بازگرداندن جسد درصورت فوت بیمه‌شده به کشور مقصد و اعزام دارو، پوشش‌های غیردرمانی از قبیل کمک‌های حقوقی، عیادت ضـروری از ایران و هزینه‎های تبعی، درخواست کمک برای رفع مشکلات، بازگرداندن کودکان، ارسال پیام‎های فوری و مراجعت غیرمنتظره به کشور محل سکونت را ارائه می‎دهد اما با وجود اهمیت و گستردگی پوشش‌‌های بیمه مسافرین عازم به خارج از کشور، این بیمه‌نامه فاقد آئین‌نامه و شرایط عمومی مصوب می‌باشد. بنابر این با توجه به بررسی‌های انجام‎شده و شکایات واصله در این رشته و افزایش تعداد شرکت‎های اتکائی و امدادرسان، تدوین شرایط عمومی بیمه مسافرین عازم به خارج از کشور ضروری به نظرمی رسد.
    وی در خصوص روش انجام این طرح پژوهشی نیز گفت: براساس مصوبه هیئت عامل، برای تمام رشته‌هایی که شرایط عمومی و فرم پیشنهاد مصوب وجود ندارند، پژوهشکده موظف است با همکاری سندیکا شرایط عمومی و فرم پیشنهاد مصوب طراحی کند و پس از ابلاغ طرح، فعالیت پژوهشی به صورت تیمی و کارگروهی تنظیم خواهد شد که در این طرح پژوهشی علاوه بر کارشناسان گروه بیمه‌های اشخاص، افرادی از صنعت بیمه نیز حضور داشتند.
    وی افزود در این طرح تحقیقاتی ابتدا پیشینه موضوع و بیمه‌نامه‌ها و فرم‌هایی که تاکنون در شرکت‌های بیمه داخلی و خارجی استفاده شده است مورد بررسی قرار گرفت و در مرحله بعد‌ بررسی نیازسنجی و افرادی که نیاز به این طرح دارند -مشتمل بر مسافران، مسائل حقوقی مرتبط با بیمه‌نامه، کشور مقصد (ساختار حاکمیتی کشور) و مراکز درمانی فراهم ‌کننده خدمات (Providers)- انجام گرفت. شرایط عمومی مورد نظر نیز با توجه به نیاز این گروه‎ها و براساس استراتژی بیمه مرکزی و سعی بر وفادار ماندن به متون و اسناد بیمه مرکزی و استفاده از چارچوب‌های بیمه مرکزی تهیه و پیشنهاد شد.
    گفتنی است این تحقیق طی نشستی در تاریخ 1/7/ 1394 با حضور نماینده مدیریت کل برنامه‌ریزی و توسعه بیمه مرکزی ج.ا.ا، نماینده سندیکای بیمه‌گران و پژوهشگران پژوهشکده بیمه ارائه شد و نتایج آن طی یک بحث علمی مورد ارزیابی قرار گرفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی