عصر بازار

مدیربیمه‌های مهندسی و مسوولیت بیمه رازی:

رکود حاکم بر صنعت ساختمان، رشد پرتفوی بیمه‌های مهندسی را منفی کرد

عصر اعتبار- در کشورهای درحال توسعه با توجه به وجود زیرساخت‌ها و حجم بیشتر هزینه‌های عمرانی نسبت به کل بودجه کشور، دلایل بیشتری برای این امر وجود دارد.

رکود حاکم بر صنعت ساختمان، رشد پرتفوی بیمه‌های مهندسی را منفی کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، عملیات‌های ساختمانی و پروژه‌های عمرانی سهم زیادی از اقتصاد کشورها را در برمی‌گیرند.

     همواره در کنار پروژه‌های عمرانی، ریسک وجود دارد و بسته به ماهیت کار، نوع قرارداد، کارفرما، پیمانکار، مشاور و چگونگی رابطه بین این گروه از ذی‌نفعان ریسک‌های مختلفی وجود دارد که تحت پوشش بیمه‌های مهندسی و مسوولیت قرار می‌گیرند. محمد باباکردی مدیر بیمه‌های مسوولیت و مهندسی رازی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» مسائل بیمه‌های مهندسی و مسوولیت درصنعت بیمه را تشریح کرده که در ادامه می‌آید:

    ابتدا درخصوص زیرمجموعه‌های بیمه‌های مهندسی توضیح دهید؟

    بیمه‌های مهندسی شامل رشته‌های: تمام خطر پیمانکاری، تمام خطرنصب، ماشین‌آلات وتجهیزات پیمانکاری، شکست ماشین‌آلات، تجهیزات الکترونیکی، سازه‌های تکمیل شده، فسادکالا در سردخانه، عیوب اساسی وپنهان ساختمان، تمام خطراموال، عدم النفع ماشین‌آلات و بیمه‌نامه جامع ماشین‌آلات است.

    بیمه‌های مسوولیت خطرات پروژه‌های ساختمانی وعمرانی را تحت پوشش قرار می‌دهند. رونق ساخت‌وساز طی سال‌های گذشته چه تاثیری بر این رشته بیمه‌ای داشت؟

    بدون شک رونق ساخت‌وساز یا به عبارت بهتر رونق پروژه‌های عمرانی تاثیر بسزایی بر بیمه‌های مسوولیت و مهندسی دارد. به این ترتیب که هرقدر رونق در این حوزه وجود داشته باشد بالطبع آن میزان پرتفوی در رشته‌های مسوولیت و مهندسی افزایش پیدا خواهد کرد. در سالیان اخیر بنا به آمار موجود در مقاطعی که صنعت ساختمان دارای رونق بود میزان پرتفوی بیمه‌های مسوولیت روند رو به رشدی داشته است. متاسفانه در سالیان اخیر رکود حاکم بر صنعت ساختمان تاثیر منفی بر رشد پرتفوی در این رشته داشته است.

    آیا حذف تعرفه‌ها وکاهش نرخ تاثیرمنفی بر این رشته بیمه‌ای داشت؟

    در مجموع حذف تعرفه‌ها باید به موازات اقدامات کنترلی صورت گیرد. متاسفانه در حال حاضر حذف تعرفه‌ها تنها منجر به کاهش شدید نرخ‌ها و رقابت ناسالم بین شرکت‌های بیمه شده است و ضریب خسارت در رشته‌های مسوولیت به شدت افزایش پیدا کرده است. می‌توان گفت حذف تعرفه‌ها در این حوزه تاثیر منفی داشته است.


    لطفا از چالش‌های بیمه‌نامه تمام خطر نصب بگویید؟

    در این بیمه‌نامه مهم‌ترین و پرریسک‌ترین بخش عملیات تست گرم وراه‌اندازی است که بیشترین خسارت‌ها نیز در این بخش به وقوع می‌پیوندد. به عبارت بهتر در صورتی که عملیات نصب با دقت ومهارت کافی انجام نشده باشد این مساله می‌تواند در دوران تست وراه‌اندازی منجر به وقوع خسارت‌های شدید شود.

    در بیمه ماشین‌آلات و تجهیزات پیمانکاران سهم شرکت‌های سازنده ماشین‌آلات در زیان‌های وارده چه میزان است؟

    بی‌تردید شرکت‌های سازنده ماشین‌آلات نقش مهمی در این حوزه دارند. با بررسی تعداد و نوع خسارت‌های حادث شده برای ماشین‌آلات مختلف بعضا مشاهده می‌شود که نوع خاصی از ماشین‌آلات دچار خسارت‌های مشخصی می‌شوند یا به عبارت بهتر در مواجهه با خطرات مشخص عملکرد ضعیفی دارند که این مساله مبین عملکرد کارخانه سازنده ماشین است. به همین دلیل است که هنگام صدور این بیمه‌نامه نوع، مدل وکارخانه سازنده ماشین‌آلات به دقت مورد تحلیل وبررسی قرار گرفته و در تعیین نرخ بیمه‌نامه ملاک عمل قرار می‌گیرد.


    تمهیدات بیمه رازی برای بیمه‌نامه تجهیزات الکترونیکی چیست؟

    در حال حاضر بیمه رازی با تعدادی از بیمارستان‌های بزرگ در خصوص بیمه تجهیزات الکترونیکی متعلق به آنها در حال همکاری است. همچنین در حال همکاری با تعدادی از واردکنندگان بزرگ تجهیزات برای ارائه پوشش بیمه‌ای به آنها است. البته فعالیت در این حوزه مستلزم رعایت نکات بسیار مهم است، زیرا تعداد زیادی از افراد به اشتباه گمان می‌کنند این بیمه‌نامه به نوعی گارانتی است درحالی‌که خطرات تحت پوشش در این بیمه‌نامه با ماهیت گارانتی متفاوت است و در مجموع گارانتی به‌علاوه بیمه‌نامه کل خسارت‌های احتمالی را پوشش می‌دهند.

     

    معمولا بیمه‌نامه مسوولیت کارفرما در قبال کارکنان به تعداد کارکنان وبدون نام صادر می‌شود که بیمه‌ها در هر صورت خسارت را پرداخت کنند. نظر شما در این خصوص چیست؟

    برای صدور این بیمه‌نامه بیمه‌گذار باید تعداد کارکنان خود را به بیمه‌گر اعلام کند که بر مبنای تعداد کارکنان بیمه‌گذار و همچنین میزان تعهدات درخواستی و نوع کار، بیمه‌گر حق بیمه را محاسبه می‌کند. در بسیاری از موارد با عنایت به اینکه ممکن است کارکنان بیمه‌گذار در طول مدت بیمه‌نامه تغییر کنند، بیمه‌گذار باید اسامی کارکنان جدید خود را به بیمه‌گر اعلام کند. در بسیاری از موارد این امر برای بیمه‌گذاران مشکل است لذا درخواست می‌کنند بیمه‌نامه به‌صورت بی‌نام صادر شود. نکته اصلی اینجا است که هنگام وقوع خسارت احتمالی رابطه کاری میان کارفرما و کارگر باید اثبات شود در غیر این صورت خسارت قابل پرداخت نخواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی