عصر بازار

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی:

بیمه کشاورزی ۲۰۴ خطر را پوشش می‌دهد

عصر اعتبار- قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی گفت: در حال حاضر بیمه کشاورزی ۲۰۴ خطر را در این بخش پوشش می‌دهد و صندوق بیمه کشاورزی فقط برای زمان خشکسالی و بروز خطرات نیست بلکه در هر زمان باید کشاورزان محصولات و دام‌های خود را بیمه داشته باشند.

بیمه کشاورزی ۲۰۴ خطر را پوشش می‌دهد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد ابراهیم حسن‌نژاد در نخستین همایش سران عشایر خراسان جنوبی که با عنوان موضوع "بیمه کشاورزی" برگزار شد، گفت: این جلسه با موضوع بیمه کشاورزی در این منطقه برگزار شده که این نشان از توسعه‌یافتگی آن است.

    وی با بیان اینکه زمانی که انسان‌های روشن‌بین در یک بخش وجود دارند در آن توسعه اتفاق خواهد افتاد، تصریح کرد: بیمه، عاملی برای توسعه است و انسان‌های با این بینش که باید محصولات، مال و جان خود را در مقابل حوادث بیمه کنند در یک جامعه وجود داشته باشد در واقع انسان‌های آن آینده‌نگر بوده و زمینه توسعه را فراهم می‌کنند.

    قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی در سطح دنیا حدود 100 کشور بیمه کشاورزی دارند، افزود: از این تعداد حدود 66 کشور که در ارتباط با بیمه کشاورزی هستند، جزو کشورهای توسعه یافته بوده که خوشبختانه ایران نیز جزو این کشورها است.

    حسن‌نژاد با اشاره به اینکه بیش‌از 30 سال است که بیمه کشاروزی در ایران فعالیت می‌کند، یادآور شد: کشور ایران در بخش کشاورزی جزو کشورهای بلاخیز بوده و شرایط اقلیمی، آفات و بیماری‌ها محصولات کشاورزی را تهدید می‌کند که امر اهمیت بیمه را در این بخش نشان می‌دهد.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر بیمه کشاورزی 204 خطر را در بخش کشاورزی پوشش می‌دهد، اظهار کرد: با توجه به اینکه تنوع محصولات و شرایط اقلیمی در کشور بالا بوده به همین نسبت خطراتی که متوجه بخش کشاورزی بوده نیز بسیار بالاست.

    قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی با اشاره به اینکه خطرات نوظهوری نیز در بخش کشاورزی وجود دارد که مسبب آن انسان‌ها هستند، افزود: این مشکلات در بخش کشاورزی سبب می‌شود که چتر حمایتی به عنوان بیمه شکل گیرد تا کشاورزان بتوانند از مشکلات عبور کنند.

    حسن‌نژاد ادامه داد: حضور بیمه کشاورزی برای زمانی است که کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی دچار خطر می‌شوند تا دوباره به استمرار تولید در این بخش کمک شود.

    وی با بیان اینکه صندوق بیمه کشاورزی 100 درصد دولتی است، یادآور شد: دلیل اینکه به این مجموعه صندوق بیمه اطلاق می‌شود به این سبب است که این مجموعه به دنبال سوددهی نیست بلکه بخش کمی از حق بیمه را از بیمه شده و بخش اعظمی را از دولت دریافت می‌کنند ولی مجموع آنها در قالب غرامت به کشاورزان آسیب‌دیده پرداخت می‌کند.

    قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی با بیان اینکه در سال زراعی 1393-1394 در سراسر کشور با توجه به اینکه هنوز غرامت‌ها به طور کامل پرداخت نشده یک‌ میلیون و 360 هزار پرونده بیمه‌گری وجود داشته و یک‌ میلیون و 250 هزار کشاورز غرامت دریافت کرده‌اند، گفت: در این مدت میزان ریالی حق بیمه دریافت شده توسط صندوق بیمه کشاورزی 200 میلیارد تومان و غرامت پرداخت شده توسط این مجموعه 1200 میلیارد تومان بوده است تا سبب رونق بخش کشاورزی شود.

    حسن‌نژاد با اشاره به اینکه هر چند دولت باید حمایت گسترده‌تری از بخش کشاورزی داشته باشد ولی باید گفت توان دولت نامحدود نیست، افزود: باید همه افراد چه مسئولان و چه بهره‌برداران بخش کشاورزی صندوق بیمه کشاورزی را حمایت کنند تا این صندوق بتواند بخش کشاورزی را در مقابل خطرات فراوانی که در این بخش است مورد حمایت قرار دهد.

    وی، یکی از مشکلات پیش روی صندوق بیمه کشاروزی را اتکا به درآمدهای دولتی دانست و یادآور شد: فرهنگ ایرانیان از قدیم‌الایام به گونه‎ای بوده که وقتی کشاورزی در جامعه روستایی دچار مشکل می‌شد دیگر کشاورزان برای کمک به او از محل درآمدهای خود مقداری را به این موضوع اختصاص می‌دادند در حال حاضر نیز صندوق بیمه کشاورزی زمینه‌ای برای کمک کشاورزان به کشاورزان آسیب‌دیده فراهم کرده است.

    حسن‌نژاد با بیان اینکه کشاورزان باید همیشه محصولات خود را بیمه کنند و به سبب نوع دوستی و کمک به کشاورزان خسارت‌دیده اقدام به بیمه کردن محصولات خود باشند، یادآور شد: مهم این است که در صندوق بیمه کشاورزی تمام کشاورزان کشور مشارکت نمایند تا زمینه بالندگی، توسعه و قدرت بیمه فراهم شود.

    وی با اشاره به اینکه منابع موجود در صندوق بیمه کشاورزی مربوط به کشاورزان است، افزود: بنابراین این صندوق اجازه سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر را ندارد.

    قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان انتظاراتی را از این مجموعه دارند که یکی از آنها کاهش حق بیمه‌ای است که توسط کشاورزان پرداخت می‌شود، گفت: در این راستا باید اشاره کرد سهم کشاورزان در پرداخت حق بیمه صندوق بیمه کشاورزی 25 درصد و حق دولت 75 درصد است و تلاش می‌کنیم که افزایش حق بیمه با شیب ملایم باشد.

    حسن‌نژاد گفت: درخواست دیگر کشاورزان از صندوق بیمه کشاورزی این است که رقم غرامت پرداخت شده ضرر و زیان را به طور 100 درصدی پوشش نمی‌دهد و در این زمینه باید بیان کرد که مبلغ غرامت پرداختی تنها کمکی به کشاورزان است ولی ایده‌آل آن بوده که جبران خسارت واقعی باشد و لازمه این امر بالا بردن حق بیمه است و در این راستا باید کمک‌های بخش دولتی برای مطلوبیت بیشتر بیمه افزایش یابد.

    وی با بیان اینکه هر چقدر تعداد کشاورزان بیمه شده افزایش یابد قدرت چانه‌زنی با دولت برای افزایش پرداخت حق بیمه افزایش می‌یابد، یادآور شد: تلاش می‌کنیم غرامت‌ها را به موقع پرداخت کنیم و دلایل دیر پرداخت کردن غرامات استفاده از درآمدهای دولتی است که به موقع محقق نمی‌شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی