عصر بازار

رشد ملایم تا سال ۲۰۱۸

دورنمای صنعت بیمه در پساتحریم

عصر اعتبار- با نگاهی به گزارش عملکرد پنج ماهه شرکت‌های بیمه‌ای، افزایش ۸.۳ درصدی در حجم بیمه‌های تولیدی حاکی از رشد بخش بیمه‌های دریافتی نسبت به سال گذشته است.

دورنمای صنعت بیمه در پساتحریم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مقایسه عملکرد صنعت بیمه در پنج ماه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که حجم حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه با 8.3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود 81.2 هزار میلیارد ریال رسیده است.

    گفتنی است سهم بخش غیردولتی از این مقدار به حدود 63.9 درصد رسید و 36.1 درصد دیگر توسط بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی تولید شد.بنابراین گزارش تنها 9 شرکت بیمه شامل ایران، آسیا، دانا، البرز، پارسیان، کوثر، پاسارگاد، کارآفرین و معلم (هر یک دارای سهم بالاتر از سه درصد) در مجموع با 83.1 درصد از حق بیمه تولیدی را به خود اختصاص داده‌اند.همچنین تعداد بیمه‌نامه‌های صادره در این مدت نیز با 5.9 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 17.7 میلیون فقره بود و 39 درصد حق بیمه‌های تولیدی به رشته بیمه شخص ثالث و مازاد اختصاص داشت.

    البته این افزایش در حق بیمه‌های تولیدی تنها رشدی است که می‌توان در صنعت بیمه از آن خرسند بود. اخیرا صنعت بیمه ایران بدلیل تحریم‌ها از حق بیمه‌نامه‌های دیگری که با تجارت در ارتباط بوده آسیب دیده است و بخشی از بیمه نامه‌های شرکت‌های بیمه از رکودی که در کل صنایع وجود داشته تاثیر گرفته است.

    شاهد این ادعا نیز صحبت‌های محسن قره خانی یک کارشناس صنعت بیمه است که در این باره به ایسنا گفت: صنعت بیمه از نظر حق بیمه تولیدی هم چون روند گذشته خود رشد داشته است، اما اگر بخواهیم حق بیمه را در رشته های انرژی، مهندسی و باربری که مربوط به تجارت و وضعیت عمومی اقتصاد کشور می شود، بررسی کنیم رشد این بخش از صنعت بیمه به اندازه رشد بیمه تولیدی نبوده است.

    هم چنین یک مرکز تحقیقاتی بیمه درباره آینده صنعت بیمه تا سال 2018 پیش‌بینی کرده که صنعت بیمه در ایران با رشد ملایمی رو به رو خواهد بود.

    بر اساس این گزارش به نقل از "ریسرچ اند مارکتس" صنعت بیمه عمر ایران در قیاس با کشورهای منا(خاورمیانه و آفریقای جنوبی)از نفوذ کمتری برخوردار است و بازار بیمه در ایران به طور کل شیب ملایمی را تجربه خواهد کرد که عمده ترین آن بدلیل تحریم هایی است که اقتصاد کلان در ایران را به شدت تحت فشار گذاشته است.

    در ادامه این گزارش اما تاکید شده است که در چارچوب توافق اخیر و در نیمه دوم سال جاری میلادی اگر تحریم های مالی و نفتی به طور کامل برداشته شود، بر میزان حق بیمه‌های دریافتی افزوده خواهد شد و در بخش های کلیدی این صنعت در ایران میزان حق بیمه‌های دریافتی افزایش خواهد یافت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی