عصر بازار

حذف بیمه کارگران ساختمانی پردرآمد غیرقانونی است

عصر اعتبار- رئیس فراکسیون کارگری مجلس حذف ۱۴ هزار کارگر ساختمانی پردرآمد را امری خلاف قانون دانست و گفت: مسئولان سازمان تامین اجتماعی به جای طرح چنین اظهاراتی بیمه سفارشی افراد به ظاهر کارگر را حذف کنند.

حذف بیمه کارگران ساختمانی پردرآمد غیرقانونی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، علیرضا محجوب در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر حذف بیمه 14هزار کارگر ساختمانی پردرآمد از آبان ماه سال جاری، گفت: این اقدام خلاف قانون است و طبق قوانین در صورت حذف بیمه کارگران ساختمانی جرایم نقدی و زندان به عنوان مجازات برای حذف کننده‌ها در نظر گرفته می‌شود، البته اگر در این میان کسانی کارگر ساختمانی نبودند و ادعای بیهوده‌ای کردند قابل رسیدگی است.

    نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات معاون سازمان تامین اجتماعی مبنی بر حذف بیمه کارگران ساختمانی به دلیل داشتن املاک و خودروی گران قیمت، تصریح کرد: مدیران و کارکنان سازمان تامین اجتماعی مگر خودروی گران قیمت و خانه ندارند؟ چرا کارگر ساختمانی حق داشتن خانه یا خودرو را نباید داشته باشد؟ در واقع مسئولان سازمان تامین اجتماعی با بهانه پردرآمد بودن عده‌ای از کارگران ساختمانی نمی‌توانند بیمه آن‌ها را قطع کنند.

    وی تاکید کرد: افرادی که شغل شان کارگر ساختمانی است باید مشمول بیمه باشند اما مجلس آماده است برای کسانی که شغل دیگری دارند اما از بیمه کارگر ساختمانی استفاده می‌کنند مجازات را هم تشدید کند، همانگونه که برای کارفرمایانی که از بیمه کردن کارگران خود امتناع می‌کنند، مجازات در نظر گرفته است.
    محجوب ضمن انتقاد از این اقدام گفت: متوقف شدن برخی جوازهای ساختمانی و یا شرایط اقتصادی نامناسب در کشور نمی‌تواند دلیل بر حذف بیمه کارگران ساختمانی باشد، در حقیقت حذف بیمه کارگرانی که هنوز به سن بازنشستگی نرسیده‌اند، جایز نیست.

    این نماینده مردم در مجلس نهم، در واکنش به پیشنهاد مسئولان سازمان تامین اجتماعی برای تغییر در شیوه تامین اعتبار بیمه کارگران ساختمانی، گفت: مجلس برای سازمان تامین اجتماعی بر حسب جواز ساختمانی به اندازه کافی، اعتبار پیش بینی کرده و آمادگی اقدامات بیشتر در این زمینه را ندارد، در حقیقت مجلس از راه‌های مختلف شیوه تامین اعتبار بیمه کارگران ساختمانی را محاسبه کرده اما مسئولان سازمان تامین اجتماعی انتظارات بسیار از کارگران دارند.

    وی از گفته مسئولان سازمان تامین اجتماعی مبنی بر پشت نوبت بیمه بودن 800 هزار کارگر ساختمانی گلایه کرد وگفت: این آمار درست نیست، در تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی مشخص شد که در آمار‌ها تعداد بیمه شدگان کارگر ساختمانی 200 هزار نفر بیشتر از آمار اصلی اعلام شده است که در واقع کارگر نیستند اما ثبت نام کرده‌ و منتظر خدمات بیمه‌ای هستند.

    محجوب افزود: در واقع تعداد کارگران ساختمانی در نوبت بیمه تامین اجتماعی 800 هزار نفر نیست و سازمان تامین اجتماعی نباید آمارهای کلی و اشتباه اعلام کند، متاسفانه بخشی از بیمه شده‌ها را افراد غیر کارگری تشکیل می‌شوند که به صورت سفارشی در لیست کارگران قرار گرفته‌اند که باید با این افراد برخورد شود.

    رئیس فراکسیون کارگری مجلس، تصریح کرد: باید کارگرانی که به شکل نظام مند از طریق انجمن‌های صنفی کارگری و نهادهای کارگری بیمه می‌شوند در لیست آماری بیمه شدگان در نظر گرفته شوند، اما مسئولان سازمان تامین اجتماعی به دلیل بیمه سفارشی افرادی به ظاهر کارگر، تعمدا آمار دقیق را اعلام نمی‌کنند.

    محمدحسن زدا، معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی، گفته است: با اشاره به اینکه اعتبار مورد نیاز برای بیمه کارگران ساختمانی تامین نشده، بیمه بیش از 14هزار کارگر ساختمانی پردرآمد دارای ملک و خودروی گران قیمت از این ماه (آبان94) حذف می‌شود. 

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی