عصر بازار

آنچه در ۴۸ روز دادگاه فساد نفتی گذشت

عصر اعتبار-در یازده جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی اتفاقات مهمی از جمله اعلام وکلای خارجی متهم برای پرداخت بدهی شرکت HK،سورپرایز متهم برای وزارت نفت و بانک مسکن و کاهش پول بابک زنجانی از ۲۲ میلیارد به ۱۲ میلیارد یورو رخ داد.

آنچه در ۴۸ روز دادگاه فساد نفتی گذشت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، روزهای ابتدایی زمستان سال 92 خبر بدهکاری یک میلیاردر جوان به دولت در رسانه‌ها منتشر شد.

    رقم بدهی معادل 2 میلیارد یورو بود که گفته می‌شد بابک زنجانی در جریان خرید و فروش نفت به این میزان به وزارت نفت بدهکار شده است.

    پس از حدس و گمان‌های مختلف درباره این پرونده، روز 8 دی ماه همان سال دادستان عمومی و انقلاب تهران مدعی شد پرونده این فرد در دادستانی تهران مفتوح است، پرونده‌ای که عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران آن را بزرگ‌ترین پرونده‌ اقتصادی سال‌های بعد از انقلاب عنوان کرد.

    در نهایت عصر روز 9 دی‌ماه سال 92 بود که حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، دادستان وقت کل کشور از بازداشت بابک زنجانی خبر داد.

    فردی که بنا بر اظهاراتش دارای بیش از 70 شرکت از جمله شرکت هولدینگ توسعه سورینت قشم، اولین بانک سرمایه‌گذاری اسلامی(First Islamic Investment Bank) در مالزی، سهامدار شرکت هواپیمایی اونر ایر ترکیه، مؤسسه مالی اعتباری در امارات و بانک ارزش تاجیکستان بود.

    پس از بررسی‌های کارشناسی در این پرونده و پیگیری اموال متهم، در نهایت با گذشت 642 روز، 11 مهرماه سال جاری اولین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.

    دادگاهی که تا به امروز 11 جلسه از آن برگزار شده و قرار است روز شنبه دوازدهمین جلسه رسیدگی به این پرونده برگزار شود.

    متهم پرونده دفاعیات 200 صفحه‌ای خود را به دلیل رعایت وقت دادگاه به 167 صفحه کاهش داده و تاکنون 152 صفحه از دفاعیات خود را قرائت کرده که قرار است در جلسه روز شنبه 15 صفحه باقی مانده از دفاعیات وی نیز تقدیم دادگاه شود.

    آنچه در زیر می‌خوانید گزیده‌ای از مهم‌ترین مطالب عنوان شده در یازده جلسه گذشته است:

    قرائت 65 صفحه از کیفرخواست 237 صفحه ای

    در نخستین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی نماینده دادستان تهران اقدام به قرائت کیفرخواست کرد و گفت: متهم از طریق کارمندان زندان اوین با بیرون از زندان ارتباط برقرار کرده و از طریق فردی با خواهرش ارتباط می‌گیرد، متهم در زمان تحقیقات نیز دست از جعل برنداشته است.

    وی تصریح کرد: متهم از طریق خواهرش «بهاره زنجانی» با خارج از زندان در ارتباط بوده و در رابطه با شرکت مذکور متهم از خواهرش درخواست می‌کند تا به کارمندان شرکت بگوید در پرینت‌های شرکت آی وان تغییراتی را ایجاد کنند و سپس آنها را به بازپرس ارائه دهند. لذا به نظر می‌رسد متهم در مرحله بازداشت نیز به دنبال جعل اسناد بوده است.

    نماینده دادستان تهران به نامه متهم ردیف اول پرونده نفتی به خواهرش اشاره کرد و گفت: وی در این نامه به خواهرش گفته است: «دیگر با خانم «چ» ارتباط نگیر از اینجا خبر می‌رسد به بازپرس کلی اطلاعات داده است.»

    دوره انفجار نفتی بابک زنجانی

    در دومین جلسه رسیدگی به این پرونده که همچنان به قرائت کیفرخواست از سوی نماینده دادستان اختصاص داشت، نجفی به دوره انفجار نفتی بابک زنجانی اشاره کرد و گفت: دوره دوم فعالیت بابک زنجانی حضورش در عرصه خرید و فروش نفت بوده که این دوره به عنوان دوره انفجار نفتی بابک زنجانی شناخته می‌شود.

    وی افزود: بابک زنجانی در چین، مالزی و تاجیکستان مدعی می‌شود که مخازن بزرگ نفتی دارد و ادعا می‌کند می‌تواند نفت را انبار کند، اما امور بین‌الملل وزارت نفت با انجام این کار آن هم بدون اخذ قرارداد موافقت نمی‌کند.

    نجفی گفت: زنجانی به عنوان خریدار به وزارتخانه وارد می‌شود و مدعی می‌شود از اوپک 3 میلیون بشکه نفت خریده است.

    نماینده دادستان گفت: بابک زنجانی محموله‌هایی از جمله 2 میلیون بشکه نفت خام، 106 هزار تن نفت کوره، 300 هزار تن نفت کوره، 900 هزار تن نفت کوره، 600 هزار تن نفت کوره، 250 هزار تن معیانات گازی و همچنین 120 هزار تن معیانات گازی که در مجموع 11 محموله می‌شود را از شرکت ««HK» گرفته است که مبلغ اعتبارات اسنادی گشایش یافته به ارزش 2 میلیارد و 616 میلیون دلار آمریکا است.

    اعلام وکلای خارجی متهم برای پرداخت بدهی شرکت HK

    در سومین جلسه رسیدگی به این پرونده قاضی صلواتی گفت: روز گذشته وکلای خارجی متهم با ارائه پیش نویس ضمانت‌نامه بی قید شرط اعلام کردند که بدهی شرکت HK را می‌پردازند.

    وی گفت: به این ترتیب ظرف روز جاری مدیر امور حقوقی شرکت نفت ایران عنوان کرد تلاش می‌کند با همکاری وکلای متهم بدهی بیت المال بازگردانده شود.

    نفت را به هرکسی داده‌اید پولش را هم از او تحویل بگیرید/تحریمم توسط آمریکا، انگلستان و اتحادیه اروپا به خاطر خدماتم به ایران بود

    همزمان با آغاز چهارمین جلسه دادگاه نوبت به ارائه دفاعیات بابک زنجانی، متهم ردیف اول این پرونده رسید.

    زنجانی در دفاعیات خود گفت: اقتصاد را باید اقتصاددانان ارزیابی کنند و با اطلاعات سنتی قابل قضاوت نیست. تحریم شدن من توسط خزانه‌داری آمریکا، انگلستان و اتحادیه اروپا به خاطر خدماتم به جمهوری اسلامی ایران بوده است.

    وی ادامه داد: آقای دیوید کوئن خزانه‌دار آمریکا 8 دقیقه درباره عملکرد من حرف زده و گفته ما در خنثی‌سازی اقدامات ایران از طریق ب-ز بی‌رحمانه برخورد می‌کنیم.

    این متهم نفتی تصریح کرد: تمام این کیفرخواست درباره فعالیت‌های بانک مالزی است در حالی که بررسی فعالیت‌های بانک مالزی در صلاحیت این دادسرا نیست و اطلاعاتی از آن ندارد. این کیفرخواست اصلا صورت مسئله ندارد و بازپرس موجبات تحریم را ندیده و یک‌طرفه وارد مسائل فنی شده است.

    9 شب در سفارت ایران در امارات خوابیدم تا نتوانند بعد از تحریم خارجی‌ها دستگیرم کنند

    زنجانی در پنجمین جلسه دادگاه و در ادامه دفاعیات خود گفت: هم‌اکنون بانک مرکزی از تمام بانک‌ها طلبکار است، آیا می‌توان گفت همه این بانکها بی‌منشاء پول به کسی داده‌اند؟ بنابراین باید گفت پشتوانه محکمی نداشته‌اند.

    وی افزود: موضوع دیگر بحث تحریم‌ها است، وقتی اتحادیه اروپا و خزانه داری آمریکا بانک یا شخصی را تحریم می‌کند دلیل آن را هم داخل یک نامه ذکر می‌کند، در دلیل تحریم‌های من از سوی اتحادیه اروپا و خزانه‌داری آمریکا آمده بود که «شما به دلیل کمک به وزارت نفت جمهوری اسلامی، کمک به بانک مرکزی جمهوری اسلامی و داشتن نقش کلیدی در جابجایی پول‌ها مورد تحریم قرار گرفته‌اید». من وقت داشتم نسبت به این موضوع اعتراض کنم که کجا پول وزارت نفت را جابجا کردم؟ وکلای من هم پیگیر این کار بودند اما اگر فشار می‌آوردند 15 تا 20 سال هم باید در زندان آنجا تحمل کیفر می‌کردم.

    زنجانی ادامه داد: زمانیکه من تحریم شدم در امارات بودم، به فرودگاه امارات که رسیدم اخبار را دیدم و متوجه تحریم شدم، از گیت که رد شدم من را بازداشت کردند و بردند و اگر بچه‌های وزارت اطلاعات و دوستان من نبودند نمی‌توانستیم کاری کنیم، من 9 شب در سفارت ایران خوابیدم تا نتوانند من را بگیرند.

    سورپرایز متهم برای وزارت نفت و بانک مسکن

    زنجانی در ششمین جلسه دادگاه فساد نفتی با دو سورپرایز برای طرفین دعوا به دادگاه آمد.

    این متهم نفتی با بیان اینکه من امروز دو سورپرایز برای وزارت نفت و بانک مسکن آورده‌ام تا شاید با من همکاری‌ کنند، گفت: شرکت HK مشکلی دارد که آقایان در جریانش نیستند. این شرکت به دلیل پولشویی از سوی اتحادیه اروپا برای مدیرانش حکم صادر شده چرا که پول‌های سنگینی به حسابشان آمده بدون اینکه هیچ‌گونه واردات و صادراتی انجام شود، به همین جهت هم با توجه به اینکه مستندات قطعی بوده، حکم محکومیت برای مدیران این شرکت صادر شده و در حال رفتن به پلیس بین‌الملل و دستگیری این افراد است و ربطی به من ندارد.

    بابک زنجانی گفت: من هر حرفی که می‌زنم می‌گویند زنجانی می‌خواهد پول ما را ندهد، من هم مجبور شدم از طرف FIRST SLAMIC BANK از شرکت HK شکایت کنم و 10 میلیارد خسارت خواستم و توانستم حکم توقیف اموالش را بگیرم و هر جایی که همین الان هر جایی که باشد اموالش را ضبط کنم.

    وی افزود: این چوب من است، به محض اینکه نخواهید با من همکاری کنید 10 میلیارد وصول می‌کنم.

    بابک زنجانی مدعی است لوسترها، میز و لوازم اداری دفتر مرکزی‌‌اش 4 میلیارد تومان قیمت دارد

    در هفتمین جلسه دادگاه تورک، معاون دادستان تهران و مسئول کارشناسی اموال متهم گفت: بابک زنجانی مدعی است لوسترها، میز و لوازم اداری دفتر مرکزی وی 4 میلیارد تومان ارزش دارد همچنین وی مدعی شده لوسترهای دفترش یک و نیم میلیارد تومان ارزش دارد و کارشناسان این اعتقاد را ندارند همچنین وی برای دفتر خود 400 میلیون تومان لوازم بدن‌سازی خریداری کرد.

    وی افزود: بابک زنجانی ملک ایران زمین را بزرگترین دارایی خود در ایران عنوان می‌کند در حالی که منبع پیش‌پرداخت خرید این ملک از دارایی وزارت نفت بوده است، زنجانی ارزش ملک ایران زمین را 1700 میلیارد تومان اعلام کرده است اما کارشناسان خبره دادگستری ارزش آن را تنها 700 میلیارد تومان برآورد کرده‌اند.

    ماجرای دریافت 300 دستگاه خودروی سمند از ایران‌خودرو

    هشتمین جلسه دادگاه به طرح شکایت غلامرضا صادقی وکیل شرکت HK اختصاص داشت.

    وی در این جلسه گفت: متهم بخشی از وجوه دریافتی از بانک مرکزی را به شرکت‌هایی همچون سامسونگ و ال جی که متقاضی ارز در داخل کشور بودند فروخته و پول آنها را به ریال در راه ساخت و ساز و خرید اموال و املاک در داخل کشور صرف کرده است.

    صادقی خاطرنشان کرد: همچنین وی با پرداخت 190 میلیارد وون کره جنوبی به بانک ملت کار بازخرید 60 درصد بانک‌های FIIB را انجام داده همچنین 53 میلیارد را بابت خرید سهام بانک پارسیان به ایران خودرو داده که این کار صورت نمی‌گیرد و در نهایت 300 دستگاه خودروی سمند از ایران خودرو دریافت می‌کند.

    با کمک ارتش چین 7 دکل حفاری وارد ایران کردم

    بابک زنجانی در نهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی درخصوص دکل‌های نفتی گفت: تا سال 88 ،2 دکل مربوط به زمان هیتلر در پارس جنوبی فعال بود، من در سال 88 با وزیر وقت نفت به چین رفتم و با کمک ارتش چین 7 دکل حفاری را از یک شرکت آمریکایی خریداری کردم و پیش پرداخت آن را هم دادم.

    وی ادامه داد: در سال 90، 3 دکل حفاری به کشور فروخته شد و در حال حاضر هم یک دکل از طریق شرکت ISO فروخته شده، آوردن دکل به کشور آن هم در شرایط تحریم، کار آسانی نیست.

    با شیخ اماراتی از طریق ویدئو کنفرانس صحبت کنید

    متهم نفتی در ادامه دفاعیات در دهمین جلسه دادگاه گفت: قرار شد مدارکی ارائه کنم که 15 میلیارد یورو را از شیخ اماراتی گرفتم.

    وی ادامه داد: در تجارت، آدم‌هایی به اعتبار با هم کار می‌کنند چرا که اگر این اتفاق نبود وزارت نفت هم یک میلیارد و 400 میلیون یورو از حسابش را به حساب من واریز نمی‌کرد.

    وی با بیان اینکه شیخ حشر آدم سیاسی و بزرگی است، گفت: من نمی‌توانم به او بگویم به دادگاه ایران بیا و حرف بزن، او شاید قید پولش را بزند ولی وارد این حاشیه‌ها نمی‌شود.

    وی خطاب به قاضی گفت: شما هماهنگ کنید تا شخصی که مورد اطمینان دادگاه است با شیخ در امارات ملاقات کرده و جلسه‌ای بگذارد، اگر نه از طریق ویدئو کنفرانس به صورت غیر علنی خودتان با او حرف بزنید و هر سوالی دارید بپرسید، من کار بیشتری نمی‌توانم انجام دهم.

    کاهش پول بابک زنجانی از 22 میلیارد به 12 میلیارد یورو

    بابک زنجانی در یازدهمین جلسه دادگاه و در ادامه دفاعیات با بیان اینکه آقایان مدام می‌گویند پول‌های من غیر واقعی بوده، گفت: اگر پول‌هایی که واریز شده غیرواقعی باشد پس باید آن 660 میلیون یورویی که از سوی این بانک ارسال شده را هم غیرواقعی تلقی کنیم، ما وقتی تحریم شدیم دیگر نتوانستیم کاری انجام دهیم.

    بابک زنجانی در ادامه دفاعیات خود به پول‌های بلوکه‌شده اشاره کرد و افزود: از مبلغ 22 میلیارد یورویی که در جلسات قبلی دادگاه به آن اشاره کرده بودم متاسفانه بانکی که پول من در آن قرار دارد 12 میلیارد را تائید و 10 میلیارد را بخاطر ال‌سی‌ها و بدهی‌هایی که داشتم کسر کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    نویسنده: سعیده اسدیان
    برچسب ها
    پورسعید خلیلی