عصر بازار

فروش‌مزایده‌ای، شگرد جدید معاملات‌مسکن

عصر اعتبار- در وضعیت رکودی بازار، شگردهای زیادی برای فروش ملک‌ها دیده می‌شود که فروش مزایده‌ای یکی از آنهاست، اما آیا این گونه فروش‌ها به معنی بازگشت دوره رونق است؟

فروش‌مزایده‌ای، شگرد جدید معاملات‌مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، از نگاه خیلی از کارشناسان و فعالان بازار مسکن، این روزها این بازار دچار رکود شدیدی شده و بسیاری از افراد قصد فروش ملک خود را دارند و مدت‌ها در جست‌‌وجوی مشتری برای ملک‌شان هستند. اما در میان افرادی ترجیح می‌دهند که با شگردهایی ملک خود را به فروش برسانند و با تبلیغاتی متفاوت، کاری کنند که ملک‌شان بیشتر به چشم بیاید؛ یکی از این شگردها فروش به صورت مزایده‌ای است که اخیرا در برخی از مناطق تهران آگهی فروش مزایده‌ای به چشم می‌خورد.

    افرادی هستند که آگهی فروش ملک‌شان را در گوشه و کنار شهر بر روی دیوار چسبانده‌اند و بر روی برخی از این آگهی‌ها نوشته شده «فروش آپارتمان از طریق مزایده». به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ساعت 24، جزئیات یکی از این آگهی‌ها به این صورت است: «یک دستگاه آپارتمان به مساحت 96 متر در طبقه اول، دارای پارکینگ و انباری واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از چهارراه مختاری به قیمت پایه 250 میلیون تومان و یک دستگاه آپارتمان به مساحت 88 متر در طبقه اول، دارای پارکینگ و انباری و به انضمام یک واحد انباری 40متری دارای دسترسی جداگانه با قیمت پایه 300 میلیون تومان».

    همچنین یک باب مغازه تجاری واقع در میدان رازی، پاساژ جوادی به متراژ 88 متر مربع با قیمت پایه 400 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

    اما سوالی که ممکن است برای برخی به وجود آید، این است که آیا فروش مزایده‌ای در زمانی صورت می‌گیرد که تقاضا برای ملک زیاد باشد؟ اما اکنون که دوره رکود را پشت سر می‌گذاریم، دیدن این آگهی‌ها چه مفهومی دارد؟ آیا دیدن این گونه آگهی‌ها به مفهوم بازگشت دوره رونق مسکن است؟

    بیت‌الله ستاریان  گفت: سالیان سال است که بسیاری از ملک‌ها به صورت مزایده‌ای به فروش می‌رسند که اکثر آنها ملک‌هایی هستند که توسط سازمان‌ها به فروش می‌رسد، که بیشتر در زمان رونق این اتفاق می‌افتد، اما گاهی مردم عادی و بخش خصوصی این کار را انجام می‌دهند که در آن صورت قطعاً در شرایط رکود است که این کار را می‌کنند، زیرا در این شرایط مشتری برای خرید ملک‌ آنها وجود ندارد و با این کار سعی در جذب مشتری می‌کنند. دیدن آگهی فروش مزایده‌ای ملک از جانب بخش‌های خصوصی به معنای بازگشت دوره رونق نیست، بلکه نشان‌دهنده آن است که دوره رکود سختی را پشت سر می‌گذاریم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی