عصر بازار

حمایت های دولت از یارانه دارویی بیماران خاص

عصر اعتبار- میزان و هزینه‌ای که بیماران پرداخت می‌کنند به این دلیل است که باعث نشود تمام بیماران داروی خارجی مصرف کنند.

حمایت های دولت از یارانه دارویی بیماران خاص
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از صنعت بیمه، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با کاهش 10 درصدی اعتبارات ما، در حوزه حمایت از بیماران خاص انتظار می‌رفت که قیمت داروی بیماران خاص 10 درصد افزایش یابد ولی با حمایت وزارت بهداشت این اتفاق نمی‌افتد و قیمت داروی آن‌ها تغییری نخواهد داشت.

    رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص کاهش یارانه دارویی بیماران خاص گفت: یارانه دارویی بیماران خاص قطع نشده است و در مورد بیماران تالاسمی داروهای ایرانی و وارداتی مشابه تولید داخل داریم و برای این دسته از بیماران برخلاف سایر بیماری‌ها که داروهای مشابه تولید داخل را کنترل، محدود یا ممنوع می‌کنیم، این ممنوعیت را اعمال نمی‌کنیم. حتی دولت برای این دارو‌ها یارانه می‌پردازد یعنی در حالی که داروی ایرانی وجود دارد و برای آن‌ها رایگان است داروی خارجی وارد می‌شود و دولت یارانه بالایی را می‌پردازد.

    وی افزود: برای بیمار سهمی گذاشته شده که پرداخت کند قبلاً هم بوده اما به دلیل رفتار بیمه‌ای سهم بیمار در پرداخت بیشتر شده است. برای بیماران تالاسمی داروی خوراکی تالاسمی وجود دارد که قیمت برند خارجی آن 6 برابر نوع ایرانی آن است. این در حالی است که داروی ایرانی رایگان است اما دولت برای نوع خارجی 5 برابر بیشتر هزینه می‌کند.

    وی درباره بسته حمایتی بیماران خاص در طرح تحول نظام سلامت گفت: بسته حمایتی بیماران خاص امسال نیز انجام می‌شود علیرغم اینکه اعتبارات ما در این حوزه 10 درصد کاهش یافته است تلاش می‌کنیم به هر صورت ممکن حتی اعتبارات اگر کفایت نکرد از سایر اعتبارات وزارت بهداشت برای این حوزه هزینه شود تا حمایت ما از بیماران خاص کاهش نیابد.

    رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با کاهش 10 درصدی اعتبارات ما در حوزه حمایت از بیماران خاص انتظار می‌رفت که قیمت داروی بیماران خاص نیز برای آنان 10 درصد افزایش یابد ولی با حمایت وزارت بهداشت این اتفاق نمی‌افتد و قیمت داروی آن‌ها تغییری نخواهد داشت.

    وی در خصوص تجویز نوع خارجی دارو توسط برخی پزشکان گفت: ما بیمار را متهم نمی‌کنیم اما به دلیل اینکه برخی بیماران باید داروی خارجی را حتماً مصرف کنند اجازه ورود داده‌ایم اما این نباید باعث شود تمام داروی مصرفی‌شان تبدیل به وارداتی شود. میزان و هزینه‌ای که بیماران پرداخت می‌کنند به این دلیل است که باعث نشود تمام بیماران داروی خارجی مصرف کنند.

    دیناروند در خصوص برتری داروی خارجی نسبت به ایرانی از نظر برخی از بیماران توضیح داد: در مورد کیفیت داروی ایرانی به خصوص برای بیماران تالاسمی هیچ مشکلی نداریم و کیفیت آن خوب است. برندهای جهانی قیمت بالاتری دارد اما به این معنی نیست که کیفیت بهتری هم داشته باشد حتی در کشورهای غربی داروی برند از داروی ژنریک بسیار گران‌تر بوده و در آنجا هم نظام دارویی و بیمه‌ای، داروی برند را رایگان نمی‌دهد و مردم هم باید پرداختی داشته باشند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی