عصر بازار

یک کارشناس بازار سرمایه:

معاملات آتی ارز به دولت قدرت برنامه‌ریزی می‌دهد

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار مشتقه ارزی می تواند شرایط شفافی را در معاملات ارزی ایجاد کند و ریسک های بازار سنتی را برطرف کند.

معاملات آتی ارز به دولت قدرت برنامه‌ریزی می‌دهد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، راه اندازی بازار مشتقه ارزی گامی برای مدرنیزه کردن اقتصاد ایران به شمار می رود و در شرایطی که بازار سنتی ارز نمی تواند جوابگوی نیازهای نوین اقتصاد ایران برای جذب سرمایه گذار خارجی و کاهش ریسک نوسانات ارزی در اقتصاد باشد؛ نیاز است که به آرزوی دیرینه فعالان اقتصادی کشور برای شفاف شدن بازار ارز پاسخ داده شود.
    بر این اساس یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این مطلب گفت: بازار مشتقه ارزی می تواند شرایط شفافی را در معاملات ارزی ایجاد کند و ریسک های بازار سنتی را به ویژه آنچه هر از چندگاهی در معاملات فردایی یا آینده، بدون قاعده و قانون بازار سنتی ارز رخ می دهد، برطرف کند.
    همایون دارابی افزود: همچنین بازار مشتقه ارز می تواند آینده صادر کنندگان، واردکنندگان وسرمایه گذاران تضمین کند و ابزار هج یا بیمه ریسک ارز را برای سرمایه گذاران خارجی فراهم کند و در نهایت به مسئولان دولتی میزان تقاضا یا عرضه آتی ارز را از مدت ها قبل نشان بدهد؛ همین امر بستر برنامه ریزی را برای دولت و بانک مرکزی ایجاد می کند تا از مدت ها قبل و پیش از حضور و ارایه تقاضای واقعی امکان برآورد حجم درخواست های آتی ارز و برنامه ریزی برای مدیریت آن را داشته باشند.
    وی ادامه داد: نیاز اقتصاد کشور و نظام بودجه ریزی دولت به همراه ظرفیت های موجود در قوانین شرعی و معاملاتی کشور بستر مناسبی را برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی فراهم کرده است و ایجاد این بازار فضای نوینی را پیش روی اقتصاد ایجاد کرده و ابزارهای مناسبی را در اختیار فعالان اقتصادی قرار می دهد.
    ابن کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به اینکه سرفصل لغو تحریم های ظالمانه در مورد اقتصاد ایران یک سرفصل مهم تاریخی است و کمتر کشوری توانسته به صورت مسالمت آمیز خود را از تحریم های شورای امنیت خلاص کند و از این نظر یک دستاورد سیاسی بزرگ برای کشور به دست آمده است، خاطر نشان کرد:  نتایج این دستاورد باید در اقتصاد کشور هم خود را نشان بدهد و اقتصاد ایران در فضای پساتحریم متفاوت از دوران گذشته شاهد برنامه ریزی و عملکردهای جدیدی باشد.
    وی افزود: فرض کنیم یک سرمایه گذار هستیم که می خواهیم یک طرح توسعه ای را ایجاد کنیم، وجود یک بازار پیشرفته همچون بازار مشتقه ارز تا چه حد می تواند به ما کمک کند؟ پاسخ این است که تاثیر آن واقعا قابل ملاحظه خواهد بود. چون به سرمایه گذار اجازه می دهد نیازهای ارزی یک سال آینده خود را تامین و برنامه ریزی کرده و ریسک خود را از نوسانات نرخ ارز هج کند. در این جا باید بررسی شود پس از راه اندازی معاملات آتی ارز بازار مستعد نوسان های مخرب خواهد بود و یا زمانی که شما با بازار سنتی و صدها بازیگر کوچک مواجه هستید؟
    به گفته دارابی، بازیگران کوچک بازار ارز نمی توانند نیازهای سرمایه گذاران را برطرف کنند، لذا سرمایه گذار مجبور می شود با ترس و نگرانی واکنش های ناگهانی نشان بدهد که همین امر باعث نوسان های بیشتر می شود. در همین حال بحث اساسی این است که شفاف سازی که بازار مشتقه ارز در بازار ارز ایجاد می کند خیلی از ابهام های امروز را برطرف خواهد کرد.
    وی با اشاره به اینکه معاملات آتی سکه تجربه مهم و بزرگی برای بورس کالای ایران است ، خاطر نشان کرد: به جرات می توان گفت این تجربه در ایران بی نظیر و در سطح منطقه تنها در بورس دبی آن هم با مشاوره کارشناسان اروپایی و آمریکایی نمونه آن ایجاد شده است، از این رو با توجه به این تجربه می توان گفت بخش عمده مسایل راه اندازی معاملات مشتقه انجام شده و اطمینان بالایی به موفقیت این معاملات از سوی بورس کالای ایران وجود دارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی