عصر بازار

ایرانی ها سالانه چقدر به جیب سوپرسل می ریزند

عصر اعتبار- بازی‌های آنلاین را بی‌گمان می‌توان یکی از معضلات جدی نسل جوان امروز دانست. بازی هایی که آثار اجتماعی یا توسعه‌ اعتیاد جوانان به این بازی‌ها در دراز مدت مضرات بیشتری را متوجه جامعه می‌کند.

ایرانی ها سالانه چقدر به جیب سوپرسل می ریزند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از انتخاب، آسیب‌های روانی، اجتماعی و شخصیتی ناشی از بازی های آنلاین برای کاربران بویژه در سنین کودک و نوجوان و جوانی تنها یک سوی ماجرایی هستند و در آن سوی دیگرش هزینه‌های کلان اقتصادی نهفته است. گفته می‌شود در ایران ماهانه از طریق فروش این بازیها، رقمی معادل 200 میلیارد تومان به جیب زده می شود و در این روند بازی های خارجی به دلایل متعدد محبوبیت ویژه ای بین کاربران ایرانی دارند و 95درصد سود کلان از این طریق به جیب خارجی ها سرریز می شود.

    ایرانی‌ها سالانه 200 میلیارد به جیب سوپرسل می‌ریزند

    کلش آف کلنز (Clash of Clans)، یا‌‌ همان «جنگ قبایل» در سال 2013 توسط فنلاندی‌ها به طور گسترده‌ای بر روی گوشی‌های تلفن همراه منتشر شد. بازی که امروزه در گوشی‌ها و تبلت‌های جوانان ایرانی به جزئی لاینفک بدل گشته است. در مدرسه، دانشگاه، ادارات دولتی و خصوصی، مترو، اتوبوس و... به راحتی می‌توانید افرادی را پیدا کنید که در کنجی سر در گریبان گوشی خود فرو برده‌اند و با تکان‌های مداوم انگشتانشان در حال «اتک» زدن هستند.

    اگر نگاهی به رتبه سایت شرکت سوپرسل (supercell) تولیدکننده و توسعه‌دهنده فنلاندی این بازی در الکسا که یکی از معتبر‌ترین منابع رتبه‌سنجی سایت‌ها می‌باشد بیاندازیم نام ایران را بعد از آمریکا و هند به عنوان سومین کشور پربازدید کننده این سایت خواهیم یافت.

    در لیست بازی‌های آنلاین محبوب ایرانی می‌توان کلش آو کلنز را صدرنشین دانست. بر اساس آمارهای منتشرشده روزانه بیش از 30 میلیون نفر در دنیا در حال انجام این بازی هستند. درآمد روزانه این بازی دو میلیون و 400 هزار دلار است و جالب است بدانید که کلش آو کلنز روزانه رقمی حدود 50 میلیون تومان در ایران درآمد دارد، یعنی ایرانی‌ها سالانه حدود 200 میلیارد تومان به جیب سوپرسل (شرکت سازنده این بازی) می‌فرستند.

    شگرد این شرکت در جذب پول بی زبان کاربران اغواگر است. شروع این بازی در ابتدا رایگان است اما ادامه دادن بازی رایگان تمام نمی‌شود، از یک مرحله‌ای به بعد بدون پرداخت هزینه نمی‌توان انتظار ارتقا در بازی را داشت و این زمانی اتفاق می‌افتد که فرد ماه‌هاست به این بازی ورود پیدا کرده و معتاد شده است و طعم لذت کذائی آن را لمس کرده است از این رو ادامه ندادن بازی کار غیرممکنی برای کاربر به نظر می رسد.

    احسان 25 ساله یکی از طرفداران پر و پا قرص بازی محبوب ایرانی‌ها یعنی کلش آو کلنز است. او می گوید؛ «روزی حدود 5 ساعت از وقتم را صرف این بازی می کنم»، اما این انتهای ماجرای هزینه کردن برای بازی نیست. به عبارتی هزینه زمان و هزینه های مالی در این بازی توامان خرج می شود. او در این باره می‌گوید ؛«کلش آو کلنز بازی مورد علاقه من و همه کسانی است که در این اتاق گیم حضور دارند.» در ادامه به دوست کناریش(سالار) اشاره می کند و می گوید ایشان بچه مایه دار است و من به گرد پاش هم نمی رسم! وی علاوه بر اتاق گیم در منزلشان هم حدود 4 الی 5 ساعت برای این بازی وقت صرف می کند و وقتی مادرش دعوا می کند به قصد استراحت به اینجا سر می زند و هوایی می خورد! سالار ماهی حداقل 600 هزار تومان صرف این بازیها می کند. افراد شاخ هم که هزینه‌های یک میلیونی دارند.

    فارغ از خوراک ذهنی خاص و انتقال سبکی که این بازیها برای کاربران دارند،‌ این دقیقا همان اعتیاد به مواد مخدر است منتها با این تفاوت که جسم انسان ویران نمی‌شود. اعتیاد به اینترنت در دنیا به حدی فراگیر شده است که متخصصان حوزه بهداشت و سلامت از راه‌اندازی مراکز ترک اعتیاد در حوزه فناروی سخن رانده‌اند.

    معتادان به اینترنت به کسانی گفته می‌شود که ساعات بسیار طولانی را در طول روز به گذران وقت در اینترنت و فضای مجازی اختصاص می‌دهند به نحوی که عملکرد شغلی و تحصیلی آنها تحت تأثیر قرار می‌گیرد. طبق آمار انجمن روانپزشکان ایران، مبتلایان به اعتیاد اینترنتی در کشورمان به مرز 33 درصد رسیده‌اند در حالی که آمار جهانی 25 درصد اعلام شده است. بخش عمده‌ای از این اعتیاد اینترنتی هم به بازی‌های آنلاین بازمی‌گردد.

    آیا این روند زیبنده نوجوان و جوان ایرانی است؟ آیا دیگر بین ایرانیان وقت دیگر طلا نیست؟ چه باید کرد و آیا کدام ارگان، نهاد آموزشی باید این امر را سروسامان دهد؟ نقش خانواده چقدر در این پروسه ملموس است؟ و چند مورد سوال ریز و درشت که همگی علت قربانی شدن نوجوان و جوان ایرانی را جویا می شوند.

    از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با آسیب‌های ناشی از عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی، آموزش و فرهنگ‌سازی است. این چرخه آموزشی را خانواده و دستگاههای آموزشی و اطلاع رسانی تشکیل می دهد و هر کدام سهمی در این روند پیدا می کنند. از این رو با توجه به عضویت و حضور قشر جوان و نوجوان در این شبکه‌ها، نهادهای خانواده و آموزش و پرورش و رسانه ملی نقش بسزایی در آموزش آسیب‌های ناشی از این شبکه‌ها دارند.

    ایران کشوری درحال‌توسعه است که برای جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی، اقتصادی و علمی که جزو تأکیدات مقام معظم رهبری است باید باپشتکار و تلاش مضاعف جوانانش روبه‌جلو حرکت کند.

    با توجه به جوان بودن هرم جمعیتی کشور، نهایتاً درمی‌یابیم که اکنون در چه دوران طلایی از توسعه همه‌جانبه قرار داریم و البته این فرصت طلایی قطعاً با عبور هرم جمعیتی کشور از جوان به میان‌سال تا بیست سال آینده از دست می‌رود. این مسائل باید در سیاستگذاری ها مورد توجه قرار گیرد، همانطور که 20سال پیش باید برای وضعیت امروز جوانان کار می کردیم. اگر به این مسائل توجه نکنیم فردای نوجوان و جوان امروز نیز بسیار بدتر از پیامدهای امروز خواهد بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    پورسعید خلیلی