عصر بازار

یک استاد دانشگاه:

تمام بانک‌ها باید کاهش سود سپرده‌های بانکی را اجرا کنند

عصر اعتبار- راغفر معتقد است: کاهش نرخ سود زمانی موثر است که تمام بانک‌ها و موسسات این مصوبه را اجرایی کنند. در غیر این صورت اگر نرخ‌های بالاتری به سپرده‌گذاران پرداخت شود، فراهم کردن تسهیلات با مشکل مواجه می‌شود و وجه قابل توجه‌ای جذب این موسسات متخلف می‌شود.

تمام بانک‌ها باید کاهش سود سپرده‌های بانکی را اجرا کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، حسین راغفر در گفتگو با خبرنگار عصربازار،  با اشاره به اینکه نرخ سود سپرده بانکی با توجه به نرخ تورم کاهش یافته است، افزود: هر چه نرخ سود سپرده‌های بانکی کاهش پیدا کند، امکان دسترسی بنگاه‌های کوچک و متوسط به تسهیلات بانکی افزایش می‌یابد. به این ترتیب با رونق بنگاه‌های کوچک و متوسط، رشد اقتصادی و اشتغال نیز پدید می‌آید.
    وی اضافه کرد: البته این کاهش نرخ سود زمانی موثر است که تمام بانک‌ها و موسسات این مصوبه را اجرایی کنند. در غیر این صورت اگر نرخ‌های بالاتری به سپرده‌گذاران پرداخت شود، فراهم کردن تسهیلات با مشکل مواجه می‌شود و وجه قابل توجه‌ای جذب این موسسات متخلف می‌شود. بنابراین سیاست‌های بانک مرکزی باید طوری باشد که امکان تخلف را از برخی از موسسات بگیرد.
    این استاد دانشگاه یادآور شد: در حال حاضر بازارهای موازی بازار سرمایه دچار رکود هستند و این امر موجب می‌شود سرمایه‌های خرد که از بانک‌ها خارج می‌شوند، وارد بازارهای دیگر نشوند. همچنین هنوز سود بانکی جاذبه‌های خود را دارد.
    به گفته راغفر، اگر تورم کاهش پیدا کند سود بانکی نیز کاسته می‌شود و فرصت برای تغییر جهت جریان نقدینگی از سپرده‌های بانکی به سرمایه‌گذاری‌ در صنعت پدید می‌آید.
    این استاد دانشگاه بیان کرد: در تمام دنیا نرخ سود سپرده‌های بانکی 2 تا 3 درصد بالای تورم است. به طوری که در کشورهایی که نرخ تورم نزدیک به صفر دارند، سود سپرده‌ها صفر یا منفی است و برای نگه‌داری از سپرده‌ها هزینه دریافت می‌شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی