عصر بازار

۸ نوع وام برای ساخت مسکن

عصر اعتبار- از امروز پرداخت ۸ نوع تسهیلات پرقدرت ساخت مسکن، در همه شهرهای کشور در قالب «وام بدون سپرده» آغاز می‌شود.

۸ نوع وام برای ساخت مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از افکارنیوز،  سقف وام‌های جدید در تهران و 6 کلان‌شهر، 130 میلیون و در سایر شهرهای بزرگ و کوچک به‌صورت شناور از 90 تا 120 میلیون تومان تعیین شده است. با رونمایی از مجموعه وام‌های جدید، سبد تسهیلات بانک عامل بخش مسکن تکمیل شد؛ به‌طوری‌که ارائه وام‌های سه‌رقمی برای ساخت‌وساز و خرید و فروش در سال جاری، در نقش دو موتور رونق بخش، بازار ملک را متحول می‌کند. برآوردها نشان می‌دهد وام‌های جدید به‌خصوص در شهرهای میانی و کوچک، بیش از 70 درصد هزینه احداث بنای مسکونی را پوشش می‌دهد.

    بسته بانکی حاوی 8 نوع وام پرقدرت ساخت مسکن، با هدف «تحریک ضربتی» سازنده‌ها به شروع دور تازه سرمایه‌گذاری ساختمانی، از این هفته وارد نظام تامین مالی ساخت‌وساز می‌شود. بانک عامل بخش مسکن به دنبال تصویب یک اختیار در نشست آخر سال گذشته شورای پول و اعتبار، ابتدای امسال اقدام به بازنگری در «نحوه پرداخت وام ساخت» کرد. بر این اساس، از یکسو سقف ریالی نه‌چندان قدیمی تسهیلات ساخت مسکن، به روز شده و از سوی دیگر شکل دسترسی به وام نیز تسهیل شده است به‌طوری‌که در تهران و 6 کلانشهر دیگر از امروز 130 میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده 130 میلیون تومانی برای ساخت‌وساز مسکونی (به ازای هر واحد آپارتمان) به سازنده‌ها پرداخت می‌شود. شورای پول و اعتبار ماه گذشته به بانک مسکن مجوز داد، تسهیلات ساخت را تا سقف 80 درصد هزینه احداث آپارتمان مسکونی تقویت کند. از آنجا که متوسط هزینه ساخت مسکن در شهرهای مختلف، ارقام کاملا متفاوت و نابرابری است، این بانک مناطق شهری کل کشور را در چهار گروه شامل «تهران، کرج، تبریز، مشهد، اصفهان، اهواز و شیراز»، «کیش و قشم»، «مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از 200 هزار نفر» و «سایر شهرها» تقسیم‌بندی کرده و مبلغ وام ساخت را به‌صورت شناور افزایش داده است. امسال وام ساخت مسکن توسط بانک عامل این بخش، به دو صورت تسهیلات «ساخت صنعتی» و «سنتی‌سازی» پرداخت می‌شود به‌طوری‌که سقف وام صنعتی‌سازی در هر یک از گروه‌های شهری، 20 میلیون تومان بیشتر است. در شهرهای گروه اول از امروز، برای ساخت‌وساز مسکونی به روش صنعتی (استفاده از قطعات پیش‌ساخته و سازه‌های فلزی از قبل تولید شده و قابل مونتاژ در محل ساخت) 130 میلیون تومان و برای ساخت سنتی نیز 110 میلیون تومان وام بدون سپرده پرداخت می‌شود. در شهرهای گروه دوم نیز تسهیلات 120 و 100 میلیونی و در شهرهای گروه سوم نیز تسهیلات 90 و 110 میلیون تومانی برای ساخت هر واحد مسکونی به سازنده‌ها ارائه می‌شود. همچنین در گروه «سایر مناطق شهری» که عمدتا شهرهای کوچک با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر را در برمی‌گیرد، سقف وام ساخت مسکن به 90 میلیون تومان برای صنعتی‌سازی و 70 میلیون تومان برای سنتی‌سازی افزایش پیدا کرده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی