عصر بازار

آذری جهرمی:

اندازه اقتصاد دیجیتال ایران ۶.۵ درصد است

عصر اعتبار- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مجموع اندازه اقتصاد دیجیتال کشور در حال حاضر ۶.۵ درصد است.

اندازه اقتصاد دیجیتال ایران ۶.۵ درصد است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد جواد آذری جهرمی در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد افزود: پیگیری و پیشرفت در حوزه اقتصاد دیجیتال جزو برنامه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. اقتصاد دیجیتال در دولت دوازدهم نیز به صورت جدی پیگیری شد.
    وی بازار را از نکات بسیار مهم در حوزه اقتصاد دیجیتال دانست و  گفت: ایران در منطقه خاورمیانه 80 میلیون نفر جمعیت دارد که ظرفیت بسیار بزرگی است. کشور ایران با این وصف، مستعد یک جهش بزرگ در حوزه اقتصاد دیجیتال است.
    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقتصاد دیجیتال را دارای سه لایه از قبیل هسته، محدود و وسیع برشمرد و گفت: لایه اول مربوط به هسته اقتصاد دیجیتال است. این لایه بیشتر به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، فعالیت اپراتورهای مخابراتی و ارتباطی، تولید و صادرات نرم افزار، سخت افزار، تولیدات داخلی و بازرگانی این تولیدات و بخش خدمات حوزه آی.سی. تی ربط پیدا می کند.
    وی افزود: لایه دوم (محدود) اقتصاد پلتفرمی و لایه سوم (وسیع) دیجیتالی شدن فرآیندها مثل کشاورزی، بهداشت، انرژی و بسیاری از حوزه های دیگر در این لایه قرار می گیرند. مجموع اندازه هسته اقتصاد دیجیتال در ایران چهار درصد و لایه دوم و سوم در مجموع 2.5 درصد شده است.

    به گفته آذری جهرمی، سال 1395 سهم اقتصاد بخش تلکام که جزو هسته بود به تنهایی در تولید ناخالص داخلی 1.75 درصد بود که امسال به 2.5 درصد رسیده است. حجم بازار حوزه تلکام در ابتدای دولت یازدهم 19 هزار میلیارد تومان، ابتدای دولت دوازدهم 36 هزار میلیارد تومان و امسال به 50 هزار میلیارد تومان رسیده است. افزایش حجم حوزه بازار تلکام از 36 به 50 هزار میلیارد تومان در دو تا 2.5 سال گذشته ناشی از توسعه بازار بوده است.
    وی با بیان اینکه سیاست مهم این وزارتخانه در رشد بازار اپراتورهای ارتباطی تثبیت و کنترل قیمت ها و استراتژی توسعه بازار بوده است گفت: پنج میلیون نفر در ابتدای دولت یازدهم به اینترنت دسترسی داشته اند که این عدد در ابتدای دولت دوازدهم به  36 میلیون نفر و اکنون به 70 میلیون نفر ایرانی رسیده است.
    وی افزود: این وزارتخانه قیمت ها را بالا نبرد و تلاطم های ارزی را از جیب مردم تامین نکرد.
    آذری جهرمی ادامه داد: رشد و توسعه خوبی در حوزه «3» و «4G» طی دولت دوازدهم در کشور اتفاق افتاد؛ به نحوی که 100 درصد شهرها و 87 درصد روستا هابه «3» و «4G» متصل شدند. این عدد تا پایان امسال در روستاهای بالای 20 خانوار به 100 درصد می رسد. اینها همان استراتژی توسعه بازار بود که اقتصاد را بزرگ کرد.
    وی با بیان اینکه سهم بخش خدمات 0.4 درصد بود که اکنون به 0.8 درصد رسیده است اضافه کرد: استارت آپ ها در این رسته قرار می گیرند که در طول 2.5 سال گذشته رشد 100 درصدی را تجربه  کرده اند.
    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هم اکنون 5000 استارت آپ در سامانه نوآفرین سازمان فناوری اطلاعات ثبت ودر حال فعالیت اقتصادی هستند. این کسب و کارها ضمن ایجاد اشتغال بستر خدمات را در حوزه های مختلف برای مردم فراهم می کنند.
    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مجموع اندازه اقتصاد دیجیتال کشور 6.5 درصد است، افزود: هم اکنون متوسط هسته اقتصاد دیجیتال در دنیا 4.5 درصد است.
    وی یادآورشد: هسته اقتصاد دیجیتال در آمریکا و چین به ترتیب 6 و 6.9 درصد است؛ آن هم به واسطه تولیدتجهیزات سخت افزاری وسیعی که در این حوزه دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی