عصر بازار

کارگیری کارگران بدون تعیین دستمزد خلاف است

کارفرمایان حق اخراج کارگران برای فرار از عیدی و سنوات را ندارند

عصر اعتبار- معاون روابط کار وزارت کار گفت:‌کارفرمایان کارگاه‌ها حق ندارند برای فرار از پرداخت عیدی و یا سنوات کارگران را در ماه‌های آخر سال اخراج کنند.

کارفرمایان حق اخراج کارگران برای فرار از عیدی و سنوات را ندارند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، علی‌حسین رعیتی‌فرد در پاسخ به این پرسش که برخی کارگاه‌های کوچک در ماه‌های آخر سال برای فرار از پرداخت عیدی و سنوات کارگران را اخراج می‌کنند، اظهار داشت: اگر کارگری به دلیل فرار کارفرما از پرداخت عیدی و سنوات اخراج شد، باید به هیأت تشخیص و حل اختلاف کارگری مراجعه کند. در آن هیأت نماینده کارگران، کارفرمایان و وزارت کار حضور دارند و کارگر می‌تواند با مدارک طرح دعوی کند که اگر ادعای او مستند باشد، حکم برگشت به کار می‌دهند و کارگر دوباره سرکارش برمی‌گردد و اجازه اخراج کارگر را نمی‌دهند.

    وی افزود: کارگران باید به  ادارات کار مراجعه کنند و از آنجا به هیأت تشخیص و حل اختلاف ارجاع می‌شوند که رسیدگی به شکایت کارگر در آن صورت می‌گیرد.

    معاون روابط کار وزارت کار این را هم گفت: اگر کارفرمایی در ماه‌های پایان سال به بهانه پرداخت نکردن پاداش و یا عیدی و سنوات کارگران را اخراج کند هیأت حل اختلاف حکم به برگشت کارگر می‌دهد و عیدی و سنوات کارگر را هم به میزان ماه‌هایی که کار کرده است، از کارفرما می‌گیرند و به کارگر می‌پردازند.

    رعیتی‌فرد در پاسخ به این مطلب که کارفرمایان برخی از مشاغل مانند کارواش‌ها، کارگران را به کار می‌گیرند، اما دستمزدی به او نمی‌دهند و فقط در مقابل اعطای جای خواب به کارگران می‌گویند، از مشتریان انعام بگیرند، عنوان کرد: هر کارگری که در یک کارگاه کار می‌کند، در قبال کار خود باید حق‌ا‌لسعی و مزد دریافت کند و این باید طبق قرارداد شفاهی و یا کتبی باشد که باید در چارچوب قانون کار حداقل دستمزد برای کارگر پرداخت شود.

    وی افزود: اگر کارفرمایی به کارگر بگوید در قبال حق‌السعی مزد نمی‌دهم و فقط باید انعام بگیرد، تخلف کرده و در صورتی که کارگر شکایت کند یا بازرسان وزارت کار از آن مطلع شوند با کارفرمای خاطی برخورد می‌کنند.

    معاون روابط کار وزارت کار در مورد این که کارگران این واحدها از ترس اخراج شدن مساله را به بازرسان کار گزارش نمی‌دهند،‌ گفت: گاهی بازرسان کار به این کارگاه‌ها مراجعه می‌کنند، اما کارگران به خاطر ترس از اخراج حقیقت موضوع را بیان نمی‌کنند و مشکلات خود را پنهان می‌کنند، اما باید کارفرمایان لیست پرداخت به کارگر و لیست بیمه ارائه کنند.

    رعیتی‌فرد خاطرنشان کرد: کارفرمایان باید انصاف داشته باشند و اگر کارگر را به کار می‌گیرند، حتماً باید دستمزد او را براساس قانون کار و حداقل دستمزد بپردازند و هیچ کارفرمایی نمی‌تواند کارگر را مجبور کند که از مشتریان و یا مردم انعام بگیرند.

     

    به گزارش فارس، عکسی در فضای مجازی منتشر شد که یکی از کارواش‌ها اعلام کرده است، پولی بابت کار به کارگران نمی‌دهیم و فقط باید از مشتری انعام دریافت کنند و خبرنگار فارس هم در مراجعه به برخی کارواش‌ها در تهران متوجه شد، کارگرانی وجود دارند که حاضرند در قبال جای خواب مجانی برای کارفرما کار کنند و دستمزد خود را از طریق انعام مشتریان در می‌آورند که متأسفانه گاهی کارفرما همان انعام را هم به صورت نصف- نصف بین خود و کارگر تقسیم می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو