عصر بازار

در گفت‌وگو با دکتر علی نوروزی مدیرعامل شرکت نوآوران امین بررسی شد؛

بزرگترین کتاب دیتای مالی کشور به زبان انگلیسی

عصر اعتبار- در آستانه ورود سرمایه‌گذاران خارجی، بزرگترین دیتای مالی کشور به زبان انگلیسی در قالب کتاب جامع بازار سرمایه منتشر شد.

بزرگترین کتاب دیتای مالی کشور به زبان انگلیسی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، در همین زمینه با دکتر علی نوروزی، مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات مالی و مشاوره سرمایه گذاری نوآوران امین گفت وگویی انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.
     

    - در نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اخباری منتشر شد مبنی بر حضور دکتر فطانت ریاست محترم سازمان بورس و جمعی از مدیران عالی رتبه این سازمان در غرفه شرکت نوآوران امین برای رونمایی از اولین کتاب جامع راهنمای بازار سرمایه کشور به زبان انگلیسی. ممکن است در مورد این کتاب بیشتر توضیح دهید؟

    بله. این کتاب اولین مرجع جامع برای سرمایه گذاران خارجی ای است که علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران خصوصاً در بازار سرمایه هستند. ایده کتاب حاضر در اواخر سال گذشته شکل گرفت. همان طور که می‌دانید، پس از برجام هیئت های اقتصادی متعددی از کشورهای مختلف به ایران آمدند. ما به اقتضای تخصصمان با بسیاری از هیئت های خارجی که به ایران می آمدند برخورد داشتیم و همواره کمبود اطلاعات قابل اتکا و مستقلی که سرمایه گذاران بتوانند بر اساس آن فرصت های سرمایه گذاری کشور را ارزیابی کنند، به شدت احساس می شد. اطلاعات، جزو ابتدایی ترین خواسته های هر سرمایه گذار است خصوصاً اگر قرار باشد در یک بازار جدید وارد شود. اگر بخواهیم سرمایه گذاران و اعتباردهندگان خارجی را جذب کنیم، باید این خواسته را برآورده کنیم. ما ارائه اطلاعات مستقل به صورتی که برای سرمایه گذار خارجی قابل استفاده باشد را یک نیاز ملی می دانیم و بر اساس رسالت نوآوران امین به عنوان بزرگترین پردازشگر اطلاعات مالی کشور، طرحی جامع برای تأمین این اطلاعات تعریف کرده ایم که کتاب حاضر، بخشی از آن را پوشش می دهد. این کتاب 574 صفحه ای که تهیه آن با وجود بهره گیری از پایگاه داده ای قدرتمند نوآوران امین، با بیش از 4 ماه تلاش یک تیم 12 نفری به مرحله چاپ رسید، تمامی حدود 400 شرکت حاضر در بازارهای بورس و فرابورس را پوشش می دهد و علاوه بر آن، دارای اطلاعاتی جامع در خصوص نهادهای مالی تحت نظارت بورس و نحوه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کشور به زبان انگلیسی است.

    - همانطور که اشاره کردید این کتاب برای پاسخگویی به نیاز اطلاعاتی سرمایه‌گذاران خارجی تهیه شده است، آیا پاسخگویی به این نیاز در قالب های دیگری امکانپذیر نبوده است. منظور من این است که آیا در حال حاضر این امکان برای سرمایه گذاران خارجی وجود ندارد که از طریق وبسایت ها و سیستم های مبتنی بر فناوری اطلاعات به چنین اطلاعاتی دسترسی داشته باشند؟

    همان طور که میدانید نوآوران امین تنها پردازشگر اطلاعات مالی است که اطلاعات را هم در قالب ترمینال داده و هم به صورت دیتا فید به زبان انگلیسی ارائه می دهد. بنابراین، بدون شک یکی از مشکلات، کمبود اطلاعات به زبان انگلیسی است. اما این تنها مشکل نیست. مشکل بعدی این است که اطلاعات بازار سرمایه اغلب حتی به زبان فارسی هم با کیفیت لازم و بر اساس استانداردهای اطلاعاتی و شکلی جهانی ارائه نمی شود. در وبسایت ها اغلب با کمبود اطلاعات مبتنی بر واقعیت ها و در عوض فراوانی شایعه ها و اخبار روبه‌رو هستیم که هر چند وجود آن لازم است، اما قطعا نه کافی است و نه مبنای اصلی تصمیم گیری سرمایه گذاران به حساب می آید. شکل ارائه داده ها هم شباهتی به معادل های بین‌المللی ندارد. داده ها یا به شکل خام ارائه می شود و یا در قالب گزارش هایی قالب بندی شده است که برای مشتری بین‌المللی ناآشناست. نوآوران امین برای ایجاد قالب این کتاب، ساعت ها زمان را صرف بررسی گزارش های مشابهی که توسط شرکت های معتبر بین‌المللی مانند استاندارد اند پورز ارائه می شود، کرد. اما مشکل سوم و دلیل اصلی شکل گیری این کتاب به شکلی که دیروز ارائه شد، عدم انطباق نوع دسترسی سرمایه گذاران به اطلاعات با نیاز آنهاست. اگر شما سرمایه گذارانی دارید که هم اکنون در کشور حضور دارند، کد معاملاتی دریافت کرده اند و برای معاملات خود نیاز به اطلاعات دارند، ارائه اطلاعات در قالب ترمینال داده یا دیتا فید، به احتمال قریب به یقین نیاز سرمایه گذار را برطرف خواهد کرد. اما در حال حاضر ما در مرحله دیگری هستیم. هیئت های سرمایه گذاری به صورت حضوری به کشور مراجعه می کنند، ما در کنفرانس های بین‌المللی شرکت می کنیم یا کنفرانس هایی برگزار می کنیم با این هدف که سرمایه گذار خارجی را به سرمایه گذاری در کشور تشویق کنیم. در چنین شرایطی، بهترین وضعیت این است که شما یک سند چاپ شده و فیزیکی در اختیار داشته باشید که به سرمایه گذار ارائه دهید، توضیح دهید و البته چه بهتر که در آن سند، امکان دریافت اطلاعات بیشتر از طریق سیستم های مبتنی بر فناوری اطلاعات وجود داشته باشد. این موضوع هم در این کتاب پوشش داده شده است، به این شکل که در هر کتاب دو کارت وجود دارد که استفاده کننده می تواند از طریق آن از یک سال کاربری دو ستاره نوآوران امین به زبان انگلیسی استفاده کند.

    - طبق صحبت های شما مخاطب اصلی این کتاب سرمایه گذاران خارجی هستند. آیا این محدود به سرمایه گذارانی که علاقه به سرمایه گذاری در بورس دارند، می شود؟ در مجموع به نظر شما استفاده کنندگان این کتاب چه کسانی خواهند بود؟

    همان طور که گفتم این کتاب برای همه سرمایه گذاران خارجی و خصوصاً سرمایه گذاران در بازار سرمایه مفید واقع خواهد شد. فرض کنید شما به عنوان یک سرمایه گذار خارجی می خواهید نه در بورس بلکه در یک شرکت سهامی خاص در صنعت دارویی کشور سرمایه گذاری کنید. باز هم شما نیاز به اطلاعات در خصوص سودآوری صنعت و شرکت های مشابه، ارزیابی قیمت شرکت های مشابه و ارتباط آن با سود این شرکت ها، میزان تحقق اهداف تجاری شرکت های صنعت دارو، شناسایی شرکت های رقیب و داشتن تخمینی از اندازه این بازار و غیره دارید. این کتاب، تمامی این اطلاعات را به شما ارائه می دهد و علاوه بر این دسترسی به یک سیستم اطلاعاتی جامع را از طریق ترمینال داده نوآوران فراهم میکند. این کتاب برای اعتبار دهندگان خارجی، آژانس های رتبه بندی، مشاوران مالی، شرکت هایی که کار راستی آزمایی (یا همان Due Diligence) انجام می‌دهند و سایر کسانی که علاقه به کسب‌و‌کار در ایران دارند هم مفید خواهد بود. اعتبار دهندگان هم مانند سرمایه گذاران نیاز به شناخت خود شرکت و شرکت های مشابه یا هم صنعت دارند. سایر استفاده کنندگان هم وضعیت مشابهی دارند. بنابراین کتاب حاضر هرچند اختصاصاً شرکت های حاضر در بازار سرمایه را بررسی می کند، اما با در نظر گرفتن این که بازار سرمایه معتبرترین منبع اطلاعاتی در خصوص عملکرد و وضعیت مالی شرکت های کشور را به دست می دهد، باید آن را یک منبع اطلاعاتی گرانبها برای تمامی کسب و کارهای کشور به حساب آورد.

    - بر این اساس، استفاده کنندگان این کتاب، بیشتر در خارج از کشور هستند. اما آیا این کتاب در داخل کشور هم استفاده خواهد داشت؟ با توجه به این که این کتاب در ایران چاپ شده است، در داخل کشور چه کسانی استفاده کننده این کتاب خواهند بود؟

    توجه داشته باشید که بخش مهمی از خریداران این کتاب در داخل کشور هستند، چرا که هرچند اطلاعات این کتاب نهایتاً به دست خارجی ها خواهد رسید، اما به احتمال زیاد نه مستقیماً. شرکت های کارگزاری، شرکتهای تأمین سرمایه، مشاوران سرمایه گذاری، صندوق ها و سایر نهادهای مالی تحت نظارت بورس از جمله اشخاصی هستند که برای تأمین اطلاعات برای مشتریان خارجی خود و توضیح مستند و قابل اتکای بازار سرمایه کشور برای آنها به چنین مرجعی نیاز دارند. مؤسسات، ادارات و سازمانهایی که تمام یا بخشی از وظیفه آنها ترویج سرمایه گذاری خارجی در کشور است، مثل خود سازمان بورس و اوراق بهادار، سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران، اتاق بازرگانی، سازمان توسعه تجارت و بسیاری دیگر، پاسخ بخشی از نیازهای خود را در این کتاب خواهند یافت. همچنین شرکت هایی که مراجعان خارجی دارند، به خصوص شرکت های بزرگ نیاز به این مرجع دارند برای این که بتوانند خود را بهتر و از یک نگاه مستقل ارائه دهند. بسیاری از شرکت های ایرانی نیاز به فاینانس بین‌المللی دارند، برخی حتی خریداران خارجی دارند و این در حالی است که اگر به وبسایت این شرکت ها مراجعه کنید، خواهید دید که در اغلب موارد حتی صورت های مالی‌شان هم به زبان انگلیسی افشا نشده است چه برسد به این که روند شرکت در یک قالب شناخته شده بین‌المللی ارائه شده باشد و در عین حال با شرکت های مشابه خود مقایسه شده باشد. بنابراین، پاسخ سئوال شما این است که ما انتظار داریم ابتدا ایرانی ها بر اساس یک کنش‌گرایی ملی اقدام به جذب خارجی ها کنند نه اینکه به شکل منفعل منتظر بنشینیم که خارجی ها بیایند و ما را بررسی کنند. از این رو، فکر می کنیم در مرحله فعلی مشتریان این کتاب، اغلب داخلی باشند.

    - با این حساب، هدف فعلی این نسخه از کتاب، مشتریان داخلی ای هستند که به نوبه خود این اطلاعات را به سرمایه گذاران و اعتباردهندگان بین‌المللی ارائه خواهند کرد. اما آیا شما برای انتشار بین‌المللی کتاب هم برنامه ای دارید؟ به عبارت دقیق تر، آیا اگر یک مشتری بین‌المللی به چنین کتابی نیاز داشته باشد، می تواند این کتاب را جستجو و خریداری کند؟

    بله، بدون شک. برنامه فروش نسخه الکترونیک کتاب هم اکنون در حال اجراست و امیدوارم تا سه هفته آینده، لانچ نسخه بین‌المللی آن را داشته باشیم. برای انتشار موفق بین‌المللی، لازم است ابتدا مراحلی طی شود. این مراحل، فقط بعد تجارتی و مالی ندارد، این بعد هم اکنون پوشش داده شده است و ما مشکلی برای انتشار چاپی و الکترونیکی آن در خارج از ایران نداریم. اما بخش مهمی از این مراحل، مربوط به شناساندن کتاب از راه هایی است که در محیط بین‌المللی برای چنین کتابی رایج است. این کار قدری زمان خواهد برد و امیدواریم با موفقیت طی شود چرا که موفقیت در فروش مستقیم این کتاب به خارجی ها در عین حال به معنای جذب سرمایه گذاران خارجی و توسعه اقتصادی کشور خواهد بود. ما تمهیدات لازم را برای حضور موفق کتاب در بازار بین‌المللی در قالب یک برنامه چند بعدی و جامع دیده ایم و انشاالله شما تا چند هفته آینده نتایج آن را خواهید دید.

    - موضوع دیگری که فکر می‌کنم مورد پرسش بسیاری از مخاطبان این کتاب باشد، امکان به روز رسانی آن است. بازار سرمایه مدام در حال تغییر است، قیمت‌ها تغییر می‌کنند و شرکت ها گزارش های تازه ای منتشر می کنند که لزوم به روز رسانی محتوای این کتاب مطرح می‌شود. آیا شما فکری برای به روز رسانی این کتاب هم کرده‌اید؟

    البته. این کتاب به صورت 6 ماه یک بار در شهریور و اسفند هر سال به روز رسانی می شود. در طول این زمان هم خریداران کتاب با دسترسی رایگانی که به همراه هر کتاب اعطای می‌شود، می توانند از طریق سامانه جامع شرکت نوآوران امین به اطلاعاتی که به صورت لحظه ای به روز می شود، دسترسی داشته باشند. همچنین تمهیداتی در نظر گرفته شده است که نسخه الکترونیکی کتاب به صورت اشتراک سالانه در اختیار خریداران قرار گیرد. خریداران این نسخه خواهند توانست یک به روز رسانی کتاب را نیز به طور رایگان از وبسایت نوآوران امین دریافت کنند. به هر حال نسخه بعدی این کتاب در شهریور امسال به چاپ خواهد رسید و آخرین اطلاعاتی را که شرکت ها تا زمان تدوین کتاب متنشر کرده اند، در بر خواهد داشت. علاوه بر این، کتاب مزبور اطلاعات مربوط به مؤسسات حسابرسی معتمد بورس را هم در بر خواهد گرفت و شامل فصل هایی جدیدی نیز خواهد بود.

    - شما علاوه بر کتاب، در مورد ترمینال داده و دیتا فیدهای انگلیسی نوآوران امین هم صحبت کردید. آیا نوآوران امین علاوه بر اینها برنامه دیگری هم برای مشتریان خارجی در دست دارد؟

    همان طور که فرمودید، نوآوران امین از یک ترمینال داده های مالی به زبان انگلیسی برخوردار است که علاوه بر ارائه اطلاعات صورت های مالی، امکانات منحصر به فردی چون دسترسی به اطلاعات یادداشت های پیوست صورت های مالی، اطلاعات مجامع، پیام های ناظر و بسیاری امکانات دیگر را به زبان انگلیسی ارائه می دهد که قطعاً در کشور بی نظیر است. همچنین، دیتا فیدهای نوآوران امین، شامل بیش از 2000 قلم اطلاعاتی است که در قالب سرویس های API به زبان انگلیسی به مشتریان خارجی ارائه می شود. این داده ها نه تنها تمامی شرکت های حاضر در بورس و فرابورس بلکه بیش از 1000 مورد از شرکت های فرعی آنها را هم در بر می گیرد. اما علاوه بر این، نوآوران امین انتشار کتاب های دیگری در خصوص سرمایه گذاری در ایران را به زبان انگلیسی در برنامه خود دارد. مفهوم اصلی که ما به دنبال آن هستیم، پاسخگویی به نیاز یک سرمایه گذار خارجی است که به دلیل آنکه کشور ما را فرصتی مناسب برای ایجاد ارزش افزوده اقتصادی و نه سفته‌بازی می داند، وارد بازار ایران شود و سعی ما این خواهد بود که از ابعاد مختلف نیازهای اطلاعاتی چنین سرمایه گذارانی را پاسخ دهیم. ما می دانیم که ایران امن ترین کشور منطفه است، زمینه های کسب‌و‌کار بسیار زیادی در ایران وجود دارد که در کشورهای توسعه یافته سال ها پیش فرصت استفاده از آنها توسط سرمایه گذاران زیرک استفاده شده است و ایران جمعیتی تحصیل کرده و جوان دارد که برای سرمایه گذاران واقعی جذابیتی منحصر به فرد دارد. اما این ما ایرانی ها هستیم که باید این سرمایه گذاران را بیابیم و متقاعد کنیم که چنین فرصت هایی در ایران وجود دارد و در این کتاب و سایر کتاب هایی که در این خصوص به چاپ خواهد رسید، تلاش ما این است که رسالت نوآوران امین به عنوان یک نهاد پردازش اطلاعات مالی را در این خصوص به انجام برسانیم. امیدواریم در کنار سایر ایرانیان دانا بتوانیم به هدف جذب سرمایه گذاری خارجی واقعی در کشور نایل شویم. شعار نوآوران امین اقتصاد بر پایه دانایی است و ما معتقدیم ما ایرانیان با چنین اقتصادی خواهیم توانست به قدرتی بلامنازع در اقتصاد جهانی تبدیل شویم. ما نمی‌گوییم اقتصاد بر پایه علم یا تجربه، چون علم و تجربه کافی نیست، بینش درست برای انتخاب و کنش لازم است تا ایران را به جایگاه واقعی خودش برسانیم و ما اطمینان داریم با کمک یکدیگر به این هدف نایل خواهیم شد.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی