عصر بازار

افزایش قیمت مسکن منتفی است

عصر اعتبار- در حالی که خبرهای رسیده از سوی فعالان بازار مسکن و تحلیلگران این بازار بر رونق، در نیمه دوم سال دلالت دارد، وزیر راه و شهرسازی در اظهارنظری قاطع رونق را مترادف با افزایش قیمت مسکن ندانست.

افزایش قیمت مسکن منتفی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اعتماد، وی با اشاره به اینکه 300 هزار خانه خالی در تهران وجود دارد، گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته افزایش قیمتی در مسکن پیش‌بینی نمی‌شود. به گفته وی با وجود این تعداد خانه خالی پیش‌بینی می‌شود قیمت مسکن جهشی نداشته باشد. آخوندی درباره سیاست‌های وزارتخانه متبوعش برای افزایش قدرت خرید توضیح داد و گفت: برنامه‌ای که ما از ابتدا داشتیم این بود که بتوانیم قدرت خرید متقاضی را تنظیم کرده و از طریق سیستم پس‌انداز بازار پاسخگوی تقاضاهای مسکن باشیم.
    وی یادآور شد: الان حوزه پس‌انداز کاملا فعال شده و براساس آمار تعداد افرادی که در صندوق پس‌انداز یکم پس‌انداز کرده‌اند از ٦۰ هزار واحد گذشت و بیش از ١۰۰۰ میلیارد تومان تجهیز منابع صورت گرفته است. در ٤ ماه اول سال تسهیلات خرید یا ساخت برای متقاضیان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ٩١ درصد رشد داشته است. این نشان می‌دهد که ما به سمت خروج غیرتورمی از رکود در بخش مسکن بازگشته‌ایم.
    آخوندی در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای اقشار کم‌درآمد دارید، گفت: قطعا برای این قشر برنامه داریم، اما فعلا باید مسکن مهر را که تمام منابع دولت را به خودش اختصاص داده، تمام کنیم تا بتوانیم منابع جدید را برای برنامه‌های جدید شروع کنیم. در‌این‌راستا طرح مسکن اجتماعی را به‌عنوان جایگزین مسکن مهر مطرح کردم، مساله‌ای است که در تمام دنیا تجربه شده است و ابداع خود من نیست. باید مسکن‌مهر را جمع کنیم و دولت بتواند منابعی را آزاد کند.
    ١١٧ هزار واحد، بدون متقاضی
    عباس آخوندی در برنامه پیک بامدادی در خصوص مصوبه دولت برای فروش واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی به پیمانکاران اظهار کرد: مشکل مسکن مهر در مصوبه دولت بیشتر واحدهایی است که در جاهای فاقد متقاضی است و مساله این واحدها اصلا منابع نیست، بلکه متقاضی است. بقیه پروژه‌ها که متقاضی دارند با توجه به افزایش سقف وام تقریبا اکثرا تسهیلات لازم برای خود مسکن را دارند، مشکل خدمات زیربنایی و روبنایی است.
    وی با اشاره به اینکه حدود ١١٧ هزار مسکن مهر بدون متقاضی را برای فروش عرضه کرده‌ایم، افزود: اعلام کرده‌ایم هرکسی متقاضی است برای هر منظور دیگری بتوانیم این واحدها را واگذار کنیم و دولت هم این مجوز را داده است.
    وی با بیان اینکه فروش این واحدها خیلی مشکل است، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم از محل منابع داخلی تمام پروژه‌ها را فعال و زنده نگه داریم. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیشرفت پروژه‌های مسکن مهر ٩٣درصد است، گفت: در جاهایی که متقاضی وجود دارد، نازک‌کاری ٩/١ میلیون واحد مسکونی به اتمام رسیده است. آخوندی با بیان اینکه حدود ٢۰۰ هزار مسکن مهر باقیمانده عمدتا در مرحله سفت‌کاری یا نازک‌کاری قرار دارند که به‌زودی به اتمام می‌رسد، افزود: ‌مسکن‌مهر یک پروژه نیست و بیش از ٢۰۰ پروژه است که شهر به شهر تمام می‌شود. یکسری جاها اراضی مساله‌دار بوده که حدود ٤٩ هزار واحد داریم که هم‌اکنون در دادگاه برای تعیین تکلیف هستند. وی با تاکید بر اینکه از قوه قضاییه خواسته‌ایم تسریعی در روند رسیدگی به این پرونده‌ها صورت گیرد، بیان کرد: شهر به شهر پروژه‌های پرونده مسکن مهر بسته شده و امسال مختومه می‌شود. وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به طرح‌های جایگزین مسکن مهر گفت: عمده مساله مسکن این است که براساس ابلاغ سیاست‌های اصل ٤٤ ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، مسکن مساله‌ای بود که کلا در اختیار بخش خصوصی بود. اما متاسفانه مسکن مهر یک نوع مداخله گسترده دولت در بخشی بود که ١۰۰ درصد در اختیار مردم بود.
    بازگشت به حساب ١۰۰
    وی افزود: باید به فرمان امام و حساب ١۰۰ امام برگردیم، اگر اندیشه امام را نگاه کنید محتوای آن با مسکن اجتماعی یکی است. از این رو بنیادمسکن را محور این کار قرار داده‌ایم و با این بنیاد صحبت‌های مفصلی را کرده‌ایم. در این زمینه بنیاد مطالعات اولیه خودش را در سراسر کشور انجام داده و هماهنگی‌های لازم با سازمان برنامه و  بودجه صورت گرفته است. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برنامه‌ام این است که به حساب ١۰۰ امام برگردیم، گفت: فعلا برای هر نفر ٨۰ میلیون تومان و برای زوج ١٦۰ میلیون در نظر گرفته‌ایم که این رقم در تهران ٨ برابر شده است. فکر نمی‌کنم به این زودی این سقف افزایش یابد چون باید دریافت‌کنندگان توان بازپرداخت را داشته باشند. این رقم خوبی برای شهرهای متوسط و  بسیار کارآمد است.
    آخوندی در پاسخ به گلایه مردم نسبت به قیمت بالای اوراق حق‌تقدم، گفت: دو سیستم برای دریافت تسهیلات مسکن است که یکی سیستم پس‌انداز با نرخ سود ١١ درصدی است. درباره اوراق نیز به دنبال آن هستیم که میزان عرضه را افزایش دهیم که فکر می‌کنم تا یک هفته آینده با افزایش عرضه قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی