عصر بازار

مقالات فراخوان

برگزاری نشست ارائه مقالات برگزیده در دیروز همایش

عصر اعتبار- نرخ رشد شرکت‌های فعال در حوزه فین‌تک با سرعت زیادی در حال افزایش است و بنا بر برآوردهای انجام شده پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۸، هشت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تنها از طریق بانک‌ها در این حوزه صورت پذیرد.

برگزاری نشست ارائه مقالات برگزیده در دیروز همایش
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، در این نشست تخصصی چهار مقاله علمی توسط مجتبی مصطفی‌پور (رئیس شعبه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران)، علی سامانی (دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات)، وحید منافی‌انور (کارشناس‌ارشد اقتصاد و مدرس دانشگاه) و عبدالرضا اسدی قنبری (مدیر تحقیق توسعه محصولات و خدمات داتین) ارائه شد.
مجتبی مصطفی‌پور در مقاله نخست این نشست با عنوان «یک مدل مفهومی برای پذیرش سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (SCRM) در شبکه‌های اجتماعی (مورد مطالعه، بانک‌های ایران)» از مدیریت ارتباط با مشتری در شبکه‌های اجتماعی (SCRM) به عنوان نسل جدیدی از ابزار تعامل یاد کرد. وی ضمن اشاره به علاقه‌مندی سازمان‌ها در ایجاد بسترهای مناسب جهت بهره‌گیری از این استراتژی نوین و با یادآوری و تاکید بر چند مدل مفهومی در زمینه پذیرش تکنولوژی به ارائه مدلی بومی‌سازی شده در پذیرش تکنولوژی SCRMدر بانک‌های ایران پرداخت.
در بخش دوم این نشست علی سامانی در مقاله‌ای با عنوان «طراحی و تبیین مدلی بهینه در جهت ایفای مسئولیت اجتماعی در حوزه بانکداری» با تاکید بر نقش مهم و کلیدی بانک‌ها در تنظیم روابط و مناسبات اقتصاد جامعه اذعان داشت بانک‌ها در حوزه‌ی بانکداری اجتماعی مسئولند ضمن توجه به سودآوری، به اصول کسب و کار مسئولانه نیز پایبند باشند. وی ضمن توضیح مدل این مقاله که بر پایه نظرات خبرگان و با استفاده از روش دلفی در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی در حوزه بانکداری طراحی شده است، پیشنهادات و راهکارهایی را در جهت جلب اعتماد حداکثری مشتریان و صاحبان سهام و پاسخگویی به مسئولیت‌های بانکی خصوصاً در حوزه‌ی فعالیت‌های مولد و مرتبط با حیطه‌ی بانکداری و سایر اقدامات راهبردی در حوزه‌ی مسئولیت‌های اجتماعی اختصاصی ارائه داد.
در بخش سوم، وحید منافی‌انور در مقاله‌ای با عنوان «بررسی میزان رضایت‌مندی و تاثیر خدمات بانکداری الکترونیک بر فعالیت‌های اقتصادی در ایران» به بررسی میزان رضایت‌مندی و تاثیرگذاری خدمات الکترونیکی بر فعالیت فعالان اقتصادی بر پایه نظرات جمع‌آوری شده آنها پرداخت. وی این نکته را خاطر نشان کرد که محتوای خدمات بانکداری الکترونیکی، درستی و دقت خدمات ارائه‌شده در حوزه بانکداری الکترونیکی، شکل و فرمت خدمات، راحتی در استفاده از خدمات و نهایتاً صرفه‌جویی در زمان استفاده از خدمات، دارای تاثیر مثبت و مستقیمی بر رضایتمندی مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیکی است.
در بخش پایانی، عبدالرضا اسدی قنبری در مقاله «فین‌تک‌ها، تهدید یا فرصت و نقش آنها درآینده‌ی بانکداری» آینده‌ی صنعت بانکداری را در گرو رشد فین‌تک‌ها دانست. وی با اشاره به تمایل روزافزون به سرمایه‌گذاری در این شرکت‌های نوپا اذعان داشت که نرخ رشد شرکت‌های فعال در حوزه فین‌تک با سرعت زیادی در حال افزایش است و بنا بر برآوردهای انجام شده پیش‌بینی می‌شود تا سال 2018، هشت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تنها از طریق بانک‌ها در این حوزه صورت پذیرد. سخنران این مقاله این نکته را یادآور شد که فین‌تک‌ها همانند هر تکنولوژی جدیدی دارای معایب و مزایائی هستند و همانند تیغی دولبه عمل می‌کنند. فین‌تک‌ها بر دو ضلع اصلی صنعت بانکداری؛ یعنی مشتریان و سیستم بانکی تأثیرگذار هستند و با تغییر در مدل‌های کسب و کار بانکی منجر به کاهش حاشیه سود بانک‌ها می‌شوند و سهم قابل توجهی از بازار را تصاحب خواهند کرد. وی در ادامه به بررسی دلایل ظهور این بازیگران جدید، نحوه‌ی برخورد صنعت بانکی و مشتریان با آنها، موقعیت و جایگاه هر کدام از این مؤلفه‌های سه‌گانه  (فین‌تک‌ها، مشتریان و صنعت بانکی) در آینده پرداخت.

برچسب ها
پورسعید خلیلی