عصر بازار

رشد اقبال ایرانیان به استفاده از پرداخت‌های الکترونیک

عصر اعتبار- آمار نشان می‌دهد که تمایل به استفاده از خدمات پرداخت الکترونیک در کشور افزایش یافته است.

رشد اقبال ایرانیان به استفاده از پرداخت‌های الکترونیک
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، اگر بخواهیم روند حرکت جامعه به سمت بانکداری الکترونیک و تمایل افراد به استفاده از پرداخت‌های الکترونیک را مورد بررسی قرار دهیم، یکی از بهترین ابزارها مقایسه نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی با نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی طی یک بازه زمانی مشخص است.

    نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی نشان می‌دهد که صنعت پرداخت الکترونیک تا چه میزان در اقتصاد ملی نقش داشته و چقدر در تسهیل مبادلات اقتصادی کشور موثر بوده است. برای بررسی نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی درصدی از نقدینگی که به صورت الکترونیکی پرداخت شده، محاسبه می‌شود.

    با توجه به عدم انتشار آمار نقدینگی در اسفند ماه 95 و فروردین و اردیبهشت ماه 96 توسط بانک مرکزی در محاسبه این شاخص از اطلاعات موجود تا بهمن 95 استفاده شده است. در جدول زیر نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی طی فروردین ماه تا بهمن ماه 95 محاسبه شده است.

    مشاهده می‌شود که در بهمن ماه ارزش تراکنش‌های شاپرک 10.7 درصد از کل نقدینگی بوده است که این شاخص نسبت به ماه دی، افزایش 0.19  درصدی داشته است.

    در ماه بهمن ماه، ارزش تراکنش‌های شاپرک رشد 3.02 درصدی داشته است که در قیاس با رشد 1.21 درصدی نقدینگی نسبت به دی ماه، افزایش شاخص نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرکی به نقدینگی نسبت به ماه دی را در پی داشته است. همچنین با بررسی آمارها مشاهده می‌شود که شاخص نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک نسبت به نقدیگی طی یک بازه 11 ماهه روند صعودی داشته است.

    از سویی دیگر درصدی از نقدینگی که به صورت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص جامعه وجود دارد و پرداخت نقدی را ممکن ساخته، در جدول  زیر ارائه شده است.

    طبق جدول مشاهده می‌شود در بهمن ماه 95 معادل 2.66 درصد از کل نقدینگی، متعلق به اسکناس و مسکوک در دست اشخاص بوده است که نسبت به مقدار مشابه در ماه دی کاهش 0.05 درصدی را تجربه کرده است. افزایش در میزان نقدینگی بهمن ماه سال 95 نسبت به دی ماه از یک سو و کاهش 0.74 درصدی اسکناس و مسکوک در دست اشخاص بهمن ماه نسبت به دی ماه سال 95 از سوی دیگر دلایل کاهش سهم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص از نقدینگی دی ماه سال 95 است. لازم به ذکر است که روند نزولی نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی از آذر ماه سال 95 تا پایان بهمن ماه حفظ شده است.

    جمع‌بندی این دو نتیجه یعنی روند صعودی نسبت ارزش‌ تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی و روند نزولی شاخص نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی طی سال 95 بیانگر آن است که تمایل افراد به استفاده از خدمات پرداخت الکترونیک افزایش یافته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی