عصر بازار

«وقتی بیکاری به‌صرفه‌تر از کار کردن است»؛

آمار متقاضیان کمک هزینه بیکاری در آمریکا دوبرابر شد

عصر اعتبار- براساس گزارش اداره کار آمریکا در مجموع ۶.۶۵ میلیون آمریکایی در هفته منتهی به ۲۸ مارس برای بهره‌مندی از مزایای بیکاری ثبت نام کردند که در مقایسه با آمار هفته گذشته دوبرابر شده است.

آمار متقاضیان کمک هزینه بیکاری در آمریکا دوبرابر شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، شمار آمریکایی هایی که برای دریافت کمک هزینه بیکاری ثبت نام کردند برای دومین هفته متوالی رکورد شکست و این در حالی است که با گذشت زمان تعداد بیشتری از ایالات فرمان «در خانه بمانید» را به منظور جلوگیری از شیوع کرونا اعمال می کنند؛ اتفاقی که به باور کارشناسان اقتصاد آمریکا را به سوی رکود سوق داده است.

    در گزارش هفتگی اداره کار آمریکا که امروز منتشر شد، آمار متقاضایان مزایای بیکاری از رکورد 3.3 میلیون نفر که هفته گذشته ثبت شد، فراتر رفت. بیش از 80 درصد آمریکایی ها در نوعی از قرنطینه به سر می برند و این رقم چند هفته پیش زیر 50 درصد بود و در نتیجه آن ادارات کار ایالات آمریکا را با انبوه درخواست های کمک هزینه بیکاری اشباع کرده است.

    آمریکا از حیث تعداد مبتلایان به کووید-19 در بین کشورهای جهان پیشتاز است به طوری که حدود 188 هزار مورد تایید شده در این کشور شناسایی شده و تقریبا 4 هزار نفر نیز جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری تنفسی مرموز جان خود را از دست داده اند.

    «گرگوری داکو» اقتصاددان ارشد موسسه آکسفورد اکونومیست مستقر در نیویورک گفت: بازار کار آمریکا با سرعت در حال ریزش است. دورنمای تدابیر قرنطینه سخت و این حقیقت که بسیاری از ایالات هنوز موفق به پردازش آمار کلی متقاضیان بیکاری نشده اند، حاکی از آن است که باید منتظر موج  وخیم‌تری باشیم.

    درخواست های متقاضیان مزایای بیکاری در جریان رکود سال های 2007 تا 2009 با رقم 665 هزار به اوج رسید؛ در آن برهه 8.7 میلیون شغل از بین رفت. اقتصاددانان معتقدند که آمریکا باید خود را برای روند افزایشی متقاضیان بیکاری آماده کند که بخشی از آن به دلیل بسته سخاوتمندانه 2.2 تریلیون دلاری است که «دونالد ترامپ» هفته گذشته آن را تصویب کرد و همچنین تسهیل پیش نیازهای لازم برای کارگران به منظور استفاده از مزایای بیکار است.

    در نتیجه تسهیل روند ثبت نام دریافت مزایای بیکاری، کارگران خویش فرما و قراردادی که پیش تر نتوانسته بودند برای تسهیلات بیکاری ثبت کنند، حالا برای این اقدام واجد شرایط هستند. علاوه بر این، بیکاران به طور هفتگی و برای مدت چهار ماه تا سقف 600 دلار دریافت خواهند کرد؛ این مبلغ معادل ساعتی 15 دلار در یک بازه کاری 40 ساعته در هفته است.

    این در حالی است که حداقل دستمزد مقرر شده توسط دولت در آغاز سال ساعتی 7.25دلار و میانگین مزایای بیکاری به ازای هر نفر ماهانه تقریبا 385دلار بود. «سونگ وُن سون» پرفسور حوزه اقتصاد کسب و کار در دانشگاه لایولا ماریمونت لس آنجلس در این باره می گوید: یک نفر چرا باید کار کند وقتی بیکاری هم از لحاظ اقتصادی و هم از حیث سلامتی به صرفه تر و منطقی تر است؟

    بنک آو امریکا سکوریتیز براساس گزارشات ثبت شده ایالات و همچنین مدل های آماری خود، برای هفته گذشته پیش بینی کرده بود که آمار متقاضیان از 5.5 میلیون تجاوز کند. براساس گزارش مشاغل آمریکا که توسط شرکت خصوصی ای دی پی منتشر می شود، فهرست افراد مشغول به کار در بخش خصوصی این کشور برای نخستین بار در 2 سال و نیم اخیر و متاثر از شیوع ویروس کرونا کاهش یافت.

    این گزارش به نوعی از عقاید و نظرات اقتصاددانان مبنی بر اینکه پرونده طولانی ترین دوره رونق و شکوفایی اشتغال در تاریخ آمریکا احتمالا ماه گذشته بسته شده است، پشتیبانی می کند. گزارش مشاغل ملی ای‌دی‌پی که روز گذشته منتشر شده است، نشان می دهد که آمار مشاغلی که تحت تاثیر شیوع کرونا از بین رفته اند، در ماه گذشته معادل 27 هزار شغل ریزش داشته است.

    از سپتامبر 2017 تاکنون و پس از افزایش اصلاح نشده تعداد مشاغل به 183 هزار مورد در فوریه، این نخستین کاهش مشاغل خصوصی در 2 سال و نیم اخیر محسوب می شود. اقتصاددانانی که از سوی رویترز مورد نظرسنجی قرار گرفتند، پیش بینی می کنند که آمار مشاغل خصوصی در ماه مارس تا 150 هزار شغل ریزش کند.

    دلیل کاهش کمتر از انتظار مشاغل خصوصی این است که موسسات مشارکت کننده در این آمارگیری در اواسط مارس مورد مطالعه قرار گرفتند؛ این برهه پیش از صدور فرمان «در خانه بمانید» توسط ایالات و دولت های محلی بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی