عصر بازار

عضو کمیسیون صنایع مجلس:

مردم با آزادسازی سهام عدالت از منافع بنگاه‌های اقتصادی بهره‌ می‌برند

عصر اعتبار- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با آزادسازی سهام عدالت مردم می‌توانند با صلاحدید خود از منافع بنگاه‌های اقتصادی دولتی که عمدتا از منابع عمومی شکل گرفته‌اند، بهره ببرند.

مردم با آزادسازی سهام عدالت از منافع بنگاه‌های اقتصادی بهره‌ می‌برند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمدحسین فرهنگی روز شنبه با اشاره به موافقت رهبر معظم انقلاب با آزادسازی سهام عدالت اظهار داشت: آزادسازی سهام عدالت می‌تواند تا حدودی به بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی خانواده‌هایی که در حال حاضر درگیر مشکلات ناشی از کرونا از جمله تعطیلی کسب و کار خود هستند، کمک کند.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ابراز امیدواری کرد که با پیش‌بینی تمهیداتی مانند آزادسازی سهام عدالت زمینه رفع مشکلات اقتصادی مردم فراهم شود چرا که در شرایط کنونی تامین معیشت یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های مردم است.

    فرهنگی با بیان اینکه آزادسازی سهام عدالت با هدف حمایت از خانواده‌های کم‌درآمد صورت گرفت، عنوان کرد: اگرچه واگذاری سهام عدالت به دقت انجام نگرفت و بسیاری از نیازمندان و اقشار آسیب‌پذیر از دسترسی به آن محروم شدند اما هدف اصلی این اقدام، ایجاد شراکت عمومی در بنگاه‌های اقتصادی دولتی بود تا مردم بتوانند از منافع این بنگاه‌ها که عمدتا از منابع مردمی شکل گرفته بهره ببرند.

    مردم عجله‌ای برای فروش سهام عدالت نداشته باشند

    وی خاطرنشان کرد: ارزش سهام عدالت، ممکن است که با آزادسازی آن و ایجاد صف فروش کاهش یابد بنابراین مردم نباید عجله‌ای برای فروش سهام عدالت داشته باشند.

    نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از طرفی باید با ایجاد محدودیت‌های مناسب مانع از تشکیل گروه‌هایی شد که به‌دنبال در انحصار گرفتن سهام عدالت از طریق بورس هستند.

    فرهنگی درباره چگونگی تاثیر آزادسازی سهام عدالت بر شکوفایی بازار سرمایه و تقویت بورس اظهار داشت: بستگی دارد که خریداران در کجا متمرکز شوند. اگر این سهام توسط مردم عادی خریداری شود شرایطی مشابه وضع فعلی استمرار یافته و اتفاق خاصی نمی‌افتد.

    وی ادامه داد: اگر تجمیع اتفاق بیفتد و کسانی این سهام‌ را جمع‌آوری کرده و احیانا به سمت دامپینگ (انحصار) آن بروند ممکن است عوارض مختلفی در پی داشته باشد که البته عوارض منفی آن بیشتر است.

    این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: همچنین ممکن است افرادی سهام را با ارزش‌های پایین جمع کنند و در نهایت به تمرکز سهام در اختیار افراد معدود منتهی شود و در برخی زمینه‌ها مشکلاتی برای تولید پیش آید.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: اساسا اینکه آیا مردم استقبال خواهند کرد و آیا صاحبان این سهام فورا وارد بازار شده و غالب سهام را عرضه خواهند کرد یا خیر، چندان روشن نیست. بنابراین نمی‌توان درخصوص سرنوشت این سهام و آثار مثبت و منفی آن در اقتصاد پیش‌بینی یا صحبت کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی