عصر بازار

افول منطقه یورو؟

عصر اعتبار- انتظار می‌رود رشد اقتصادی منطقه یورو امسال به رقم کم سابقه منفی ۷.۵ درصد برسد.

افول منطقه یورو؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، شیوع کرونا و تعطیلی گسترده کسب و کارها در کنار اخلال در زنجیره تجارت باعث خواهد شد تا اقتصادهای اروپایی سخت ترین سال خود را از دهه 1930 تاکنون پیش رو داشته باشند. به گفته کمیسیون اروپا، کشورهای اروپایی نه تنها باید انتظار رشد مثبت را نداشته باشند بلکه متوسط رشد اقتصادی در 19 کشور عضو منطقه یورو منفی 7.5 درصد و در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا منفی 7.75 درصد خواهد بود. در صورت تحقق چنین رشدی، ضعیف ترین رشداقتصادی کشورهای اروپایی در قرن بیست و یکم به ثبت خواهد رسید.

    پائولو جنتیولونی، کارشناس مسائل اقتصادی در کمیسیون اروپا گفت: اروپا در حال تجربه یک شوک اقتصادی است که از زمان رکود بزرگ تاکنون سابقه نداشته است.

    به گفته کمیسیون اروپا خروج نسبی از رکود عمیق ناشی از کرونا دست کم تا پیش از آغاز سال 2021 چندان محتمل به نظر نمی رسد اما حتی پس از پایان قرنطینه سراسری نیز نباید انتظار یک رشد چشم گیر را داشت.

    والدیس دمبروفسکی، قائم مقام کمیسر اقتصادی اروپا گفت: در حالی که یک خروج سریع از شرایط کنونی برای اقتصاد جهانی کار چندان راحتی نخواهد بود، میزان پیامدهای مخرب وضعیت کنونی به عواملی همچون توانایی ما در بازگشایی اقتصادی و سرعت بازگشت فعالیت های تولیدی به سطوح قبل از بحران بستگی خواهد داشت.

    کمیسیون اروپا هم چنین گفته است که در صورت طولانی تر شدن بحران کرونا، رکود اقتصادی احتمالا از این هم عمیق تر خواهد شد.

    بانک مرکزی اروپا به دلیل اختلاف درونی اعضای منطقه یورو هنوز نتوانسته است یک بسته محرک واحد را در سطح منطقه اجرایی کند و بسیاری از کشورها برای حمایت از اقتصاد، خود دست به کار شده اند.

    لازم به ذکر است منطقه یورو شامل 19 کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند. اتحادیه اروپا نیز دارای 27 عضو است که شامل 19 کشور عضو منطقه یورو به علاوه بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی