عصر بازار

تکمیل تدریجی پازل حقوقی بازنشسته‌ها

عصر اعتبار- با اعلام اجرایی شدن برنامه دولت برای همسان‌سازی ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان و شاغلان هم تراز به مرور وضعیت دریافتی آنها به سمت مناسب‌تری نسبت به گذشته حرکت خواهد کرد.

تکمیل تدریجی پازل حقوقی بازنشسته‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، از زمانی که لایحه بودجه سال 1399 در حال بسته شدن بود تا هنگامی که مصوب و حتی به مرحله‌ی اجرا رسید موضوع پرداخت حقوق و در مجموع دریافتی بازنشسته‌ها از مسائل مهم آن بوده است؛ به طوری که در رابطه با نحوه‌ اعمال افزایش حقوق و همسان‌سازی پرداختی به آنها جلسات متعددی در مجلس و البته بین نمایندگان این گروه با سازمان برنامه و بودجه برگزار شد و مطالبات خود را مطرح کردند.

    بر این اساس در این مدت در چند مرحله اقداماتی برای افزایش پرداختی به بازنشسته‌ها و همسان‌سازی حقوق آنها انجام شد و طی آخرین اعلامی که سازمان برنامه و بودجه داشته است  قرار بر این شده تا همسان‌سازی 90 درصدی حقوق بازنشستگان با شاغلان همتراز از ابتدای مهرماه اجرایی شود.

    البته به گفته نوبخت -رئیس سازمان برنامه و بودجه- این اقدام بار مالی سنگینی را برای دولت به همراه خواهد داشت ولی در هر صورت در راستای حمایت از حقوق بازنشسته‌ها انجام می‌شود.

    این در شرایطی است که طی سال‌های گذشته میزان دریافتی بازنشستگان همواره از چالش‌های بین آنها و دولت بوده و خواستار ترمیم این پرداخت بوده‌اند، در عین حال که در برنامه ششم توسعه نیز بر موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و ترمیم پرداختی به آنها تاکید شده است از این‌رو در سال های اخیر در قانون بودجه ردیف‌هایی جهت همسان‌سازی حقوقی بازنشسته ها در نظر گرفته شد که در سال جاری حدود 10 هزار میلیارد تومان یعنی دو برابر سال گذشته منابع برای این موضوع پیش‌بینی شده است.

    از سوی دیگر افزایش متوسط 15 درصدی حقوق یعنی همان میزان که برای شاغلان پیش‌بینی شده بود بعد از رایزنی‌های صورت گرفته برای بازنشستگان نیز اعمال شد؛ به طوری که درحال حاضر هیچ بازنشسته‌ای کمتر از دو میلیون و 800 هزار تومان دریافتی ندارد و با این تغییر متوسط حقوق بازنشسته‌های کشوری از حدود دو میلیون و 900 هزار تومان در سال گذشته به سه میلیون و 799 هزار تومان رسیده که افزایش 31 درصدی را به همراه داشته است.

    اما به هر صورت این میزان افزایش حقوق باز هم از موضع بازنشسته‌ها کافی نبود و مجددا سازمان برنامه و بودجه امکان استفاده از امتیاز 50 درصدی حقوق را براساس فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برای بازنشسته‌ها ایجاد کرد، از این رو افزایش 50 درصدی امتیاز حقوق در خصوص حق اولاد و عائله‌مندی به طور یکسان بین شاغلان و بازنشستگان اجرایی می‌شود.

    اما دیگر اقدامی که برای بازنشسته‌ها در ماه‌های اخیر پیش‌بینی شده مربوط به پاداش پایان خدمت آنها است که سازمان برنامه و بودجه قول داده است تا حداکثر مهرماه پاداش پایان خدمت همه بازنشستگان را پرداخت کند.

    در مجموع در کنار مسائل مالی اقدامات دیگری براساس خواسته بازنشسته‌ها از سازمان برنامه و بودجه به مرور در حال اجرایی شدن است که از جمله آنها چندی پیش به دستگاه‌های اجرایی اعلام شد که باید استفاده از امکانات رفاهی شاغلان که برخی از آنها بازنشستگان را از آنها محروم کرده بودند، برای این گروه نیز اعمال شده و امکان استفاده داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی