عصر بازار

در حاشیه جلسه هیئت دولت

مرتضوی: مصوبه بازنشستگی مجلس سال ۱۴۰۵ به اجرا درمی‌آید

عصر اعتبار- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مصوبه مجلس درباره سن بازنشستگی از ابتدای سال ۱۴۰۵ به اجرا درمی‌آید.

مرتضوی: مصوبه بازنشستگی مجلس سال ۱۴۰۵ به اجرا درمی‌آید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سید صولت مرتضوی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: کلیه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری  کالابرگ الکترونیک تکمیل شد.

    وی ادامه داد: حدود 150 هزار فروشگاه به این سامانه متصل شدند و  هر چه از آن می‌گذرد، استقبال عمومی از آن بیشتر می‌شود. از 17 آبان تا امروز بالغ بر 2.5 میلیون نفر از آن استفاده کرده‌اند. در لایحه بودجه 1403 هم به آن توجه ویژه شده است.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح برنامه دولت برای بازنشستگی، گفت:‌ توجه داشته باشید اساسا منابع پرداخت مستمری و حقوق بازنشستگان در تمام دنیا از کسورات قانونی کارمندان و شاغلان در بخش‌های دولتی و خصوصی تامین می‌شود. افزایش نرخ میانگین امید به زندگی، ضریب پایداری و پشتیبانی صندوق‌های بازنشستگی  که باید به ازای هر بازنشسته در چارچوب مقررات و شاخص‌های بین‌المللی، شش به یک باشد در ایران به شدت کاهش یافته است.

    مرتضوی ادامه داد: این نرخ در صندوق تامین اجتماعی که وضعیت بهترین نسبت به سایر صندوق‌های بازنشستگی دارد 4.1 به یک، در صندوق بازنشستگی کشوری هفت دهم به یک و در سایر صندوق‌ها نیز همین طور است. اصلی‌ترین علت‌های آن نیز افزایش نرخ میانگین امید به زندگی و کاهش ضریب پشتیبانی و پایداری صندوق‌ها بوده است. پیشنهاد دولت این بود که در طول برنامه هفتم توسعه برای کارمندان دولت حدود سه ماه افزایش پیدا کند اما مجلس آن را اصلاح و اعلام کرد البته طبق مصوبه مجلس افرادی که 28 و 29 سال تمام، سابقه بیمه دارند مشمول مصوبه نمی‌شوند. این مصوبه مجلس از ابتدای سال 1405 به اجرا در می‌آید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی