عصر بازار

کنترل گردش حساب‌های بانکی گلوگاه مبارزه با فساد اقتصادی است

عصر اعتبار- کارشناس حوزه پولی و بانکی با بیان این که کنترل گردش حساب‌های بانکی گلوگاه مبارزه با فساد اقتصادی است، اظهار داشت: تمامی فسادهای حوزه اقتصادی، در نظام بانکی رد و ریشه دارند، چرا که اکثر مبادلات افراد از طریق بانک انجام می‌شوند.

کنترل گردش حساب‌های بانکی گلوگاه مبارزه با فساد اقتصادی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، موسی شهبازی کارشناس حوزه پولی و بانکی در مصاحبه با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد گفت: موضوع «اصلاح نظام بانکی» از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که در چند سال اخیر کارشناسان حوزه بانکی خطاب به بانکی مرکزی مطرح کرده‌اند.

    وی با اشاره به این که بخشی از «اصلاح نظام بانکی» به حوزه قوانین مربوط می‌شود، اظهار داشت: متاسفانه در چند سال اخیر بانک مرکزی و دولت در حوزه قوانین «اصلاح نظام بانکی» اقدامات موثری را انجام نداده بودند.

    این کارشناس حوزه پولی اضافه کرد: بخش دیگری از موضوع «اصلاح نظام بانکی» به «اصلاح ترازنامه بانک‌ها» مربوط می‌شود. بانک‌هایی که مشکلات ترازنامه یا اضافه برداشت داشتن، باید اصلاح می‌شدند.

    شهبازی افزود: اختیاراتی که بانک مرکزی از یک سال گذشته از شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه دریافت کرد، ساماندهی‌هایی را در نظام بانکی پیش برد. خوشبختانه در یک سال اخیر اقدامات نسبتا خوبی در نظام بانکی انجام شده‌اند.

    این کارشناس  حوزه بانکی تاکید داشت: بانک‌هایی که از نظر مدیریتی مشکل داشتند، مورد تغییر سرپرست قرار گرفتند.

    وی افزود: در روند اصلاح ترازنامه‌های بانکی چرا فقط به تغییر هیئت مدیره و یه سری از مدیران بانکی اکتفا شد؟

    شهبازی با اشاره به این که برنامه اصلاحی یک بانک مهم‌تر از تعویض مدیران است، مثال زد: برخی از بانکی‌هایی که مدام نرخ سود سپرده‌ی بالا را تبلیغ می‌کنند و سپرده‌های زیادی را جذب می‌کنند، اصلا توان پرداخت سود‌های بالا را ندارند. جذب سپرده‌های با سود بالا و عدم توانایی بانک در پرداخت سود، باعث می‌شود تا بانک‌ها اضافه برداشت داشته باشند. از بانک مرکزی انتظار می‌رفت در کنار تغییر مدیران بانکی، برنامه‌های اصلاحی مطلوب و دقیقی را ارائه دهد.

    وی با اشاره به موضوع تفکیک حساب‌های شخصی و حقوقی، توضیح داد: متاسفانه در حال حاضر از حساب‌های بانکی سواستفاده‌های متعددی انجام می‌شوند.

    شهبازی با بیان این که کنترل گردش حساب‌های بانکی گلوگاه مبارزه با فساد اقتصادی است، اظهار داشت: تمامی فسادهای حوزه اقتصادی، در نظام بانکی رد و ریشه دارند، چرا که اکثر مبادلات افراد از طریق بانک انجام می‌شوند.

    وی افزود: در حال حاضر الزام به تفکیک حساب‌های بانکی در بانک‌های کشور به طور کامل و دقیق اجرایی نشده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو