عصر بازار

کاهش شدید سرمایه گذاری خارجی ترکیه

عصر اعتبار- به دلیل کرونا و شرایط اقتصادی، سرمایه گذاری خارجی در ترکیه به شدت کاهش یافت.

کاهش شدید سرمایه گذاری خارجی ترکیه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از ایسنا، ترکیه در شش ماه منتهی به ژوئن 3.93 میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب کرد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 31 درصد کاهش یافته است. کارشناسان تضعیف ارزش لیر، شیوع گسترده کرونا و افزایش نرخ تورم را از دلایل اصلی این کاهش قابل توجه عنوان می کنند.  آن طور که داده های منتشر شده نشان می دهند، در بین بخش های مختلف، 3.2 میلیارد دلار از کل سرمایه گذاری‌ها مربوط به بخش خدمات بوده است و 764 میلیون دلار در زمینه صنعت و 2.1 میلیون دلار در کشاورزی سرمایه خارجی جذب شده است. پتروشیمی و الکترونیک محبوب ترین بخش های صنعتی برای خارجی ها بوده است. 

    در ماه آگوست ترکیه 536 میلیون دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب کرده که در مقایسه با 802 میلیون دلار ماه قبل کاهش محسوسی داشته است. در مقام مقایسه، متوسط جذب سرمایه مستقیم خارجی در ترکیه بین سال های 1984 تا 2019 معادل 14.6 میلیارد دلار در سال بوده است. 

    در بین کشورهای مختلف، ایتالیا بیشترین سرمایه‌گذاری را در ترکیه انجام داده است به گونه ای که طی دوره فوق، 996 میلیون دلار از کل سرمایه خارجی جذب شده در ترکیه مربوط به این کشور بوده است. پس از این کشور، آمریکا با 745 میلیون دلار، انگلیس با 439 میلیون دلار و هلند با 354 میلیون دلار قرار دارند.

    در ماه آگوست،  اتباع ترک در مجموع 162 میلیون دلار سرمایه گذاری در دیگر کشورها انجام داده اند که نسبت به بازه مشابه سال قبل 14.9 درصد افزایش یافته است.

    طی شش ماه نخست امسال ترکیه در مجموع 1.4 میلیارد دلار سرمایه گذاری در دیگر کشورها انجام داده است که هلند، آمریکا، آلمان و سوئیس مقاصد اصلی این سرمایه ها بوده اند. سرمایه گذاری امسال ترکیه در کشورهای خارجی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 600 میلیون دلار کاهش یافته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی