عصر بازار

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را افزایش داد

عصر اعتبار- افزایش نرخ بهره بانک مرکزی ترکیه از ۴۵ به ۵۰ درصد تأثیر مثبتی بر موسسات سرمایه گذاری خارجی داشت.

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را افزایش داد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، فراتر از انتظارات، کمیته سیاست پولی بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را در عملیات‌های ریپو به مدت یک هفته 500 واحد پایه افزایش داد و به 50 درصد رساند.

    تصمیم بانک مرکزی ترکیه پس از ضمن جدیت این بانک در مبارزه با تورم، گامی غیرمنتظره در میان کارشناسان و موسسات سرمایه گذاری خارجی بود.


    در این رابطه، گزارش بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی گلدمن ساکس می‌گوید: ما معتقدیم که تصمیم برای افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه ممکن است عزم این بانک را برای تضمین ثبات قیمت و قابلیت اطمینان به سمت تغییر کامل به سیاست‌های سنتی افزایش دهد. ”


    این بانک تایید کرد که افزایش نرخ بهره، کمتر از دو هفته مانده به انتخابات محلی ترکیه، سیگنال قوی از سوی بانک مرکزی ترکیه داشته است.

    این گزارش می‌افزاید که بانک مرکزی ترکیه روند انقباض خود را حفظ کرده و مجدداً تأکید می‌کند که موضع سیاست پولی فعلی تا رسیدن به کاهش قابل توجه و دائمی در روند زیربنایی تورم ماهانه و همگرا شدن انتظارات تورمی با محدوده مورد انتظار ادامه خواهد داشت.

    در این گزارش آمده است که انتظار می‌رود تورم تا پایان سال جاری در ترکیه به 33 درصد کاهش یابد و در نیمه دوم همان سال به شدت کاهش یابد.

    انتظار می‌رود که بانک مرکزی ترکیه کاهش نرخ بهره را از سه ماهه سوم سال 2024 آغاز کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی