عصر بازار

دور تازه ریزش های لیر

عصر اعتبار- بالا گرفتن تنش های بین آنکارا و واشنگتن باعث ریزش مجدد لیر شد.

دور تازه ریزش های لیر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، روابط بین آمریکا و ترکیه وارد دور تازه ای از تنش شده است. پس از اعلام خبر کنار گذاشته شدن ترکیه از پروژه جنگنده اف-35 به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه، دولت آمریکا در اقدامی جدید، نسل کشی ارامنه توسط امپراطوری عثمانی را به رسمیت شناخت. فعالان بازارهای مالی نگران اند که با افزایش تنش های کنونی، تحریم های جدیدی توسط آمریکا علیه اقتصاد ترکیه وضع شود و شرایط به مانند دوره پرتنش سال 2018 شود. 

    وادار شدن بازار ساز به تزریق حجم زیادی از منابع ارزی به بازار برای بازگرداندن ثبات و آرامش به آن باعث شده است تا حجم ذخایر ارزی ترکیه در ماه های اخیر با کاهش محسوسی نسبت به ماه های قبل تر مواجه شود. طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، تا پایان ماه مارس حجم ذخایر ارزی این کشور به 50.894 میلیارد دلار رسیده که کمترین سطح ثبت شده از ماه ژانویه تاکنون بوده است. ترکیه با وجود هدف گذاری های اخیر خود هنوز موفق نشده است تا تورم را به محدوده هشت درصدی کاهش دهد. 

    مسائل اخیر باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین ترین سطح سه هفته اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کند و به کمترین نرخ برابری خود در یک ماه اخیر برسد تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال 8.2 لیر تثبیت شود. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با 0.26 درصد افزایش به 8.287 لیر رسید.

    ارزش پول ملی ترکیه از سال 2018 تاکنون 50 درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. بانک مرکزی نیز ذخایر ارزی کمی در اختیار دارد که این مساله روی توانایی این نهاد در کنترل نوسانات ارزی تاثیر منفی گذاشته است.

    در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل 10.015 لیر و هر پوند معادل 11.512  لیر اعلام شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی