عصر بازار

پیگیری تخفیف بیمه و معافیت مالیاتی تعاونی‌ها

عصر اعتبار- تهیه بسته احداث ۵۰۰ هزار واحد مسکونی با استفاده از ظرفیت تعاونی های مسکن، تشکیل مراکز جدید نوآوری و توسعه تعاون و پیگیری تخفیف‌های بیمه و معافیت‌های مالیاتی تعاونی ها از جمله اقدامات معاونت تعاون وزارت کار در شش ماهه دوم سال گذشته بوده است.

پیگیری تخفیف بیمه و معافیت مالیاتی تعاونی‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، تعاونی‌ها از جمله ابزارهای مشارکت و توسعه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی هستند که نقش موثری در تولید و اشتغال، افزایش سطح درآمد و رفاه مردم و بهبود شرایط کسب و کار ایفا می‌کنند.

    الگوی تعاون به عنوان الگوی اقتصاد مردمی، در بسیاری از کشورهای دنیا تجربه شده چرا که توسعه تعاونی‌ها موجب توزیع عادلانه ثروت و درآمد، ایجاد رفاه اجتماعی و اشتغال پایدار و استفاده از سرمایه‌های خرد مردمی می شود.

    گزارش معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اقدامات صورت گرفته در بازه شهریور تا اسفند 1400 از تشکیل و ثبت تعاونی‌های جدید در حوزه کشاورزی، خدماتی، حمل و نقل، فراگیرملی و توسعه و عمران شهرستانی حکایت دارد؛ به نحوی که طی این مدت بیش از 4 تعاونی توسعه و عمران شهرستانی با عضویت 5400 نفر، بیش از 15 تعاونی حمل و نقل با عضویت 236 نفر، 240 تعاونی خدماتی با عضویت بیش از 3194 نفر، بیش از 18 تعاونی فراگیر ملی با عضویت 14 هزار  و 349 نفر و بیش از 50 تعاونی کشاورزی و67 تعاونی توزیعی  ثبت و تشکیل شده است.

    ایجاد مراکز نوآوری و توسعه تعاون ایران (منتا) از دیگر برنامه‌ها و اقدامات معاونت تعاون بوده و بیش از 5 مرکز نوآوری و توسعه تعاون جدید در دولت سیزدهم تشکیل شده است.

    تشکیل منتا نخستین گام مشترک معاونت تعاون، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون کشور به شمار می رود و یکی از ماموریتهای اساسی آن، پیوند میان بدنه تعاون کشور با صاحبان ایده و نوآوری و آشنایی فعالان نوآوری با موضوع تعاون است.

    مراکز منتا، در راستای طراحی مفهوم نوآوری در تعاون و بهره برداری صحیح از ایده های نوین در جهت موفقیت روند کسب و کار بخش تعاون فعالیت می کنند.

    از دیگر اقدامات ویژه معاونت امور تعاون در دولت سیزدهم می توان به پیگیری مطالبات چندین ساله پرسنل شاغل در تعاونی های سهام عدالت اشاره کرد که بر اساس آن مقرر شد 75 درصد حقوق و مزایای معوق در اسرع وقت پرداخت و 25 درصد مابقی به پس از انجام حسابرسی موکول شود.

    طرح افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون بر اساس توزیع سهام عدالت که از همان روزهای آغاز طرح به سهام عدالت معروف شد را می توان تنها نهاد برجای مانده از روزگاری دانست که کشور فرصت واگذاری بنگاههای بزرگ دولتی به مردم را پیدا کرده بود.

    عدم پایبندی مسئولان به محور قرار دادن تعاون طی این سالها از یکسو و بی میلی به واگذاری واقعی امورات اقتصادی کشور به مردم از سوی دیگر وضعیت نامناسبی را برای سهام عدالت پدید آورده و بر همین اساس باز طراحی سهام عدالت بر محور بخش تعاون و ایجاد بستر واقعی برای مالکیت و مدیریت بنگاههای ذیل اصل 44 از برنامه های اساسی این معاونت در دوران پیش رو است.

    یکی دیگر از اقدامات معاونت تعاون در این مدت، تهیه بسته احداث 500 هزار واحد مسکونی با استفاده از ظرفیت تعاونی های مسکن، پیگیری تحویل و بهره برداری از واحدهای باقی مانده مسکن مهر و مشارکت در اجرای قانون جهش تولید مسکن بوده است.

    طرح جهش مسکن، برنامه دولت برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور است تا از این طریق مشکل مسکن آحاد جامعه برطرف شود.

    آنطور که وزیر راه و شهرسازی گفته در این طرح، زمین به طور رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و مالکیت زمین های دولتی جهت ساخت مسکن به وزارت راه و شهرسازی منتقل می‌شود.

    به گزارش ایسنا، پیگیری تخفیف‌های بیمه و معافیت‌های مالیاتی تعاونی ها بر اساس قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، حمایت از 220 شرکت تعاونی برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، ایجاد داشبورد مدیریتی سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون و پیگیری اعطای تسهیلات به بیش از 100 اتحادیه و شرکت تعاونی از دیگر اقدامات صورت گرفته معاونت امور تعاون وزارت کار در این مدت به شمار می رود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی