عصر بازار

با حضور رئیس کل بانک مرکزی

اولین گواهینامه حرفه‌ای بازارپول اعطا شد/ معافیت از مصاحبه برای دارندگان گواهینامه

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی گفت: دارندگان گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار پول برای اینکه عضو کمیته های تخصصی موسسات اعتباری شوند، نیازی به تائید صلاحیت تخصصی در مصاحبه ندارند و از این کار معاف خواهند شد.

اولین گواهینامه حرفه‌ای بازارپول اعطا شد/ معافیت از مصاحبه برای دارندگان گواهینامه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در مراسم اعطای اولین گواهینامه حرفه‌ای بازارپول به پذیرفته شدگان دراین آزمون گفت: بانک مرکزی در راستای توسعه تخصص‌گرایی و دانش فعالان در بازار پول تصمیم گرفته است  که دو کار توسعه آموزش‌های تخصصی و ارائه گواهینامه‌های حرفه ای در بازار پول را به ثمر رساند.

    وی در رابطه با بحث آموزش بیان کرد: دوره‌های هدفمند و مشخصی را مرکز آموزش عالی بانکداری در زمینه‌های مختلف ( ریسک، اعتبارات، بانکداری اسلامی، حوزه های ارزی و ...) برگزار می‌کند  که البته نافی آموزش‌های بخش خصوصی نیست. مانند بازار سرمایه که سال‌های طولانی است در آن گواهینامه‌های حرفه‌ای صادر می‌شود و موفق شده سطح دانش فعالان بازار را ارتقا دهد و افراد با آگاهی بالا در ساختارهای بازار سرمایه به کار گرفته شوند، همین نگاه در بازار پول وجود دارد. به این معنا افرادی که از دانش خوبی برخوردار و صلاحیت علمی و تخصصی لازم را داشته باشند، با شرکت در دوره‌ها و آزمون‌های لازم گواهینامه مربوطه را دریافت خواهند کرد.

    رئیس کل بانک مرکزی در ادامه اظهار داشت: کمک این کار به سیستم بانکی، این است که هر فرد دارای شرایط و توانمندی لازم می‌تواند در این آزمون ها شرکت کند و در صورت قبولی گواهینامه حرفه‌ای به او داده خواهد شد. گواهینامه‌های مختلفی هم تعریف شده است که اولین آن مدیریت ریسک در موسسات اعتباری است، آزمون گواهینامه بانکداری اسلامی هم در چند روز آینده برگزار می‌شود و قبول شدگان مدرک دریافت می‌کنند.

    صالح‌آبادی در این رابطه تصریح کرد: دارنده گواهینامه‌های فوق برای اینکه بر فرض عضو کمیته ریسک موسسات اعتباری شوند، نیازی به تائید صلاحیت تخصصی در مصاحبه ندارند و از این کار معاف خواهند شد، این اتفاق خوبی است. در دوره اول 90 نفر شرکت کردند و تعداد پذیرفته شدگان 31 نفر بوده است. آزمون در آینده در فواصل زمانی مشخصی تکرار می شود و این کار را تعمیم خواهیم داد. به این معنا؛ در حال حاضر برای افرادی که مایل هستند عضو کمیته ریسک یا تطبیق یا حسابرسی بانک ها یا عضو هیئت مدیره موسسات اعتباری شوند و سایر اشخاص تحت نظارت مانند صرافی ها، لیزینگ ها و ... برای هیئت مدیره و مدیر عامل بانک ها شرط شرکت در مصاحبه وجود دارد، ولی در آینده با توسعه این کار افرادی که شرایط لازم را داشته باشند از مصاحبه معاف خواهند شد.

    وی در ادامه بیان کرد: اسامی پذیرفته‌شدگان منتشر می شود و موسسات اعتباری می‌توانند از دارندگان مدارک حرفه‌ای برای عضویت در کمیته‌های تخصصی هیئت مدیره بانک‌ها استفاده کنند. در گذشته یک موسسه اعتباری برای اینکه فردی را انتخاب کند با محدودیت و سختی روبرو بود. پیش‌بینی می‌کنم به مرور افراد بسیار زیادی در این آزمون‌ها شرکت خواهند کرد و پس از قبولی می‌توانند کاندیدای عضویت در کمیته‌ها و در آینده کاندیدای هیئت مدیره‌ها باشند. بنابراین در آینده یک حلقه مدیریتی در نظام بانکی توسعه پیدا می‌کند و موسسات اعتباری دیگر به مانند همیشه دنبال افراد مشخص و چند نفر خاص نخواهند رفت.

    رئیس کل بانک مرکزی در این رابطه یادآور شد: جلسه امروز از این جهت برگزار شد که اهمیت موضوع مورد بحث به انتشار درآید و دوره‌ها با تعداد قابل توجهی از افراد ذی صلاح تشکیل شود تا به مرور زمان افرادی که از دانش و تخصص لازم برخوردار هستند وارد کمیته‌های هیئت مدیره بانک ها شوند و اینگونه در پیشرفت نهادهای پولی کشور به کمک آید. افرادی هم که آمادگی لازم را ندارند، می‌توانند در این دوره‌های آموزشی شرکت کنند و بعد از آن در آزمون‌ها حضور پیدا کنند. البته الزامی در شرکت برای دوره‌ها وجود ندارد و کاملا اختیاری است.

    وی در ادامه اضافه کرد: امیدوارم موسسات اعتباری از دوستانی که در این دوره‌ها گواهینامه دریافت کردند، استفاده کنند. البته الزامی برای این کار وجود ندارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی