عصر بازار

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی تشریح کرد؛

ضمانت وام با سهام عدالت و یارانه امکان‌پذیر است؟

عصر اعتبار- دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی گفت: زمانی که متقاضی تسهیلات خرد امکان ارائه کسر از حقوق را ندارد یعنی کارمند دولت به حساب نمی آید یا حقوق بگیر سازمان یا نهادی نیست، از تضمین‌هایی که در دستورالعمل تعریف شده مثل سهام عدالت و یارانه استفاده خواهد شد.

ضمانت وام با سهام عدالت و یارانه امکان‌پذیر است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، علیرضا قیطاسی؛ دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی درباره اختصاص وام‌های خرد به متقاضیان گفت: آحاد مردم کشور طبق دستورالعمل‌هایی که بانک مرکزی در سال گذشته و طی سال جاری ابلاغ کرده تا سقف 200 میلیون تومان یا دو میلیارد ریال می‌توانند برای دریافت تسهیلات اقدامات لازم را انجام دهند. به این معنا؛ وقتی یک شهروند یا مشتری بانک به این تسهیلات نیاز پیدا می‌کند، تا سقف 200 میلیون تومان می‌تواند از نظام بانکی کشور دریافت کند، اما باید به این نکته توجه کرد در صورتیکه این سقف تسهیلات از بانکی گرفته شود، اقدام از بانک دیگر امکان پذیر نخواهد بود.

    قیطاسی در ادامه بیان کرد: دستورالعمل هایی برای تسهیلات خرد صادر و بر آن تاکید شده که سرعت و سهولت در انجام کار یکی از این موارد است. تدابیری هم برای ضمانت آن مورد توجه قرار گرفته که براساس آن چنانچه متقاضی از کارکنان دولت باشد، با ارائه گواهی کسر از حقوق نیازی به ضامن نخواهد داشت. درصورتیکه شهروند یا متقاضی تسهیلات خرد در شعب بانک ها در سراسر کشور با مواردی غیر از این روبرو شد، اعتراض خود را از طریق سایت بانک و قسمت واحد رسیدگی به شکایات ثبت کند، مدت 24 ساعت به آن رسیدگی و نتیجه به متقاضی اعلام خواهد شد.

    وی درباره دستورالعمل سهام عدالت، خورو و ... به عنوان تضمین تسهیلات نیز اظهار داشت: زمانی که متقاضی تسهیلات خرد امکان ارائه کسر از حقوق را ندارد یعنی کارمند دولت به حساب نمی‌آید یا حقوق بگیر سازمان یا نهادی نیست، برای او در قبال دریافت تسهیلات از تضمین‌هایی که در دستورالعمل تعریف شده، (سهام عدالت و یارانه) استفاده خواهد شد. البته در چنین شرایطی قطعا باید تضمینات ترکیبی مورد توجه قرار گیرد زیرا ممکن است مقدار سهام عدالت یا یارانه به اندازه اقساط وام 200 میلیون تومانی نباشد که در این شرایط یک ضامن دیگر به عنوان ضامن شخص ثالث باید به بانک معرفی شود.

    دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی درباره زمان اجرا ضمانت سهام عدالت تصریح کرد: استفاده از ضمانت یارانه از قبل مورد توجه بوده است و سهام عدالت هم در بانک‌هایی که تفاهم‌نامه آن را به امضا رسانده‌اند، اجرا می‌شود. تسهیلات دیگری نیز در کنار تسهیلات خرد وجود دارد که تسهیلات ازدواج یکی از آنها است. ضرورت دارد بانک‌های کشور توجهی خاصی نسبت به عزیزانی که ازدواج می‌کنند یا گروهی که از سال 97 ازدواج کرده‌اند، داشته باشند و آن را به صورت سهل و آسان در اختیار متقاضیان قرار دهند تا به موقع بتوانند نیازهای ضروری خود را تامین کنند. مزدوجینی که از تاریخ 97.1.1 ازدواج کرده‌اند و هنوز تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج خود را دریافت نکرده‌اند، براساس سامانه‌ای که بانک مرکزی پیش بینی کرده است ثبت دریافت وام ازدواج را انجام دهند، پس از آن پیامک ارسال می‌شود، در مدت 12 روز مهلت شعبه بانک مورد نظر آنها مشخص خواهد شد، پس از این کار باید درمدت زمان تعیین شده مدارک لازم را به بانک شعبه تحویل دهند و تسیهلات ازدواج خود را دریافت کنند. مزدوجین باید این نکته را مورد توجه داشته باشند که در زمان تعیین شده، اقدامات لازم را انجام دهند زیرا درصورتی که در آن مدت به شعبه مراجعه نکنند، نام آنها از سیستم حذف خواهد شد.

    قیطاسی در ادامه یادآور شد: به تازگی آقای رئیس جمهور هم دستوری دادند که بانک مرکزی در مدت 15 روز بازنگری کند و دستورالعمل دریافت وام را از آنچه موجود است آسان‌تر سازد تا مزدوجین بتوانند به موقع این تسهیلات را مورد استفاده قرار دهند که بانک مرکزی نیز این اقدام را انجام داد. همچنین تسهیلات قرض الحسنه دیگری هم در سال جاری در قانون پیش بینی شده که مربوط به فرزندآوری است. سهمیه‌ها در این خصوص به شبکه بانکی ابلاغ شده و شاهد عملکرد خوبی تا به امروز در رابطه بوده‌ایم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی