عصر بازار

سایه سنگین کرونا بر دومین اقتصاد بزرگ جهان

عصر اعتبار- چین برای مقابله با بیماری همه گیر تغییراتی ایجاد کرده است، اما سیاست سخت کووید همچنان اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سایه سنگین کرونا بر دومین اقتصاد بزرگ جهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، چین محدودیت‌های سخت‌گیرانه خود را برای کووید-19 تغییر داده است، اما هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی از سیاست صفر خود نشان نمی‌دهد و در تلاش‌های واکسیناسیون که این امکان را برایش فراهم می‌کند، عقب مانده است و سایه سنگینی بر دومین اقتصاد بزرگ جهان می‌اندازد.

    فقدان نقشه راه برای مقابله با کووید صفر و انتظارات برای تداوم آن تا سال 2023، ساکنان و مشاغل را با یک دوره طولانی عدم اطمینان مواجه می‌کند. شیوع پراکنده اخیر کووید، اعمال قرنطینه در برخی شهرها و ورود نوع بسیار مسری BA.5 به این نگرانی‌ها افزوده است.

    بر اساس نظرسنجی رویترز، انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی چین که تنها یک درصد در سه ماهه دوم رشد داشته است، از پیش‌بینی رشد کل سال چهار درصد، بسیار کمتر از هدف رسمی پکن و حدود 5.5 درصد برای سال 2022 باشد.

    علاوه بر کاهش شدید رشد اقتصادی ناشی از قرنطینه، رشد بازار ملک و چشم انداز نامطمئن جهانی نیز کاهش یافته است. این هفته، 25 میلیون نفر از مردم شانگهای در معرض آزمایش‌های اجباری در سطح شهر قرار گرفتند و ترس از اقدامات سخت‌تر یا گرفتار شدن در سیاست صفر کووید در چین همچنان عوارض اقتصادی از جمله مصرف و مشاغل را به دنبال دارد.

    شرکت نامورا تخمین زده است که 31 شهر از 11 جولای، قرنطینه کامل یا جزئی را اعمال کرده‌اند که تقریبا 250 میلیون نفر را در مناطقی که یک چهارم تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می‌دهند تحت تاثیر قرار داده است.

    منتقدان می‌گویند چین به دلیل موفقیت رویکردی که اکنون منسوخ شده است با مشکل مواجه شده است و می‌تواند پیامدهای اقتصادی بلندمدتی داشته باشد. جورج ووتکه، رئیس اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا گفت: جهان منتظر نخواهد بود تا چین مصونیت دسته جمعی خود را بهبود بخشد.

    محدودیت‌ها تنها پس از اتمام واکسیناسیون سالمندان در کشور قابل برداشتن است و  این ممکن است قبل از پاییز 2023 نباشد.

    چین نزدیک به 90 درصد از جمعیت 1.41 میلیاردی خود را واکسینه کرده و به حدود 56 درصد از جمعیت خود واکسن بوستر داده است. با این حال، 30 میلیون سالمند چینی واکسینه نشده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی