عصر بازار

معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری:

۳درصد بازنشستگان حداقل حقوق دریافت می‌کنند/ میانگین حقوق ۹ میلیون و ۲۴۱ هزار تومان

عصر اعتبار- معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در حال حاضر سه درصد افراد تحت پوشش این صندوق اصطلاحا حداقل بگیرحقوق هستند و همچنین میانگین حقوق نیز امسال ۹ میلیون و ۲۴۱ هزار تومان است.

۳درصد بازنشستگان حداقل حقوق دریافت می‌کنند/ میانگین حقوق ۹ میلیون و ۲۴۱ هزار تومان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، صندوق بازنشستگی کشوری دومین صندوق بازنشستگی کشور پس از تامین اجتماعی است که به بازنشستگان و دستگاههای دولتی، دانشگاه‌ها شهرداری های کشور به جز شهرداری تهران، کارمندان سیاسی وزارت امور خارجه، قضات قوه قضاییه و در مجموع به 7 گروه مشخص حقوق و خدمات بازنشستگی ارائه می دهد.

    صندوق بازنشستگی کشوری با یک میلیون و 630 هزار بازنشسته خدمات متعددی شامل افزایش وام های ضروری و وام ازدواج فرزندان، خدمات بیمه و پرداخت هزینه بیمه های تکمیلی، حمایت از پایان نامه های دانشجویی و گردشگری را به منظور رفاه حال بازنشستگان ارائه کرده است.

    این صندوق در کنار حوزه ستادی خود 31 مدیریت استانی در مراکز استان ها دارد تا به بازنشستگان و ذی‌نفعان خدمات ارائه کرده و پاسخگوی نیازها و مطالبات آنان به صورت مستقیم باشد.

    در حال حاضر صندوق بازنشستگی کشوری از سه مدل شامل بودجه عمومی دولت (73 درصد)، کسور شاغلان دولت( 20 درصد) و سودآوری شرکت‌های تابعه(7درصد) منابع مورد نیاز برای پرداخت حقوق بازنشستگان را تامین می‌کند.

    65 هزار نفر بازنشسته کمترین دریافتی را دارند

    معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به حضور یک میلیون و 630 هزار بازنشسته و 878 هزار شاغل کسورپرداز در صندوق بازنشستگی کشوری گفت: درحال حاضر 65 هزار نفر کمترین دریافتی را دارند و اصطلاحا حداقلی بگیر هستند که سه درصد افراد تحت پوشش را تشکیل می دهند.

    اکبر شیرمحمدی ادامه داد: با افزایش‌های اخیر در زمینه حقوق دریافتی این افراد به 6 میلیون و 150 هزار تومان رسیده است.

    وی با بیان اینکه یک میلیون و 400 هزار نفر بین 5 تا 11 میلیون تومان و 46 هزار نفر بین 11 تا 25 میلیون تومان دریافتی دارند، گفت: 5 هزار و 419 نفر از بازنشستگان و وظیفه بگیران بین 25 تا 41 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.

    میانگین پرداخت حقوق امسال

    وی میانگین پرداخت حقوق در سال گذشته را 7 میلیون و 70 هزار تومان اعلام کرد و افزود: این رقم اکنون به 9 میلیون و 241 هزار تومان رسیده است.

    شیرمحمدی با بیان اینکه میانگین سن بازنشستگی در استانداردهای جهانی 13 سال کمتر از سن امید زندگی است، افزود: در حال حاضر میانگین سن بازنشستگی در صندوق بازنشستگی کشوری به حدود 52 سال (51.55سال) رسیده و با توجه به افزایش سن امید به زندگی، میانگین پرداخت حقوق و مستمری به 29 سال رسیده است که با استانداردهای موجود فاصله زیادی دارد که امیدواریم که نمایندگان مجلس این موضوع را در نظر داشته باشند.

    بازنشستگانی که بیش از 50سال است حقوق می گیرند

    وی با اشاره به اینکه از بازنشستگان قبل از سال 1354 هنوز هم وظیفه بگیرانی داریم که بیش از 50 سال است که حقوق از صندوق بازنشستگی دریافت می‌کنند، گفت: امیدواریم این قوانین حمایتی اصلاح شوند تا صندوق‌ها بتوانند از بحران‌هایی که دارند عبور کنند.

    شیر محمدی با اشاره به پیشینه تاسیس صندوق بازنشستگی کشوری گفت: سال 1287 قانون وظایف در دوران مشروطیت تصویب و مصوب شده بود مقرری به بازماندگان کارمندانی که فوت می‌کنند پرداخت شود.

    وی افزود: قانون استخدام کشوری 22 آذر 1301 تصویب شد و چهارفصل داشت که به موجب این قانون اداره تقاعد و وظایف وراث در وزارت مالیه یا دارایی تشکیل شد که شرایطی نیز برای بازنشستگی وضع شده بود، وجوهات در اداره تقاعد مدیریت می‌شد و به بازنشستگان حقوق داده می‌شد تا سال 1337 که قانون اصلاح شد.

    شیرمحمدی گفت: ماده 70 قانون استخدام کشوری در سال 54 اصلاح و صندوق بازنشستگی کشوری به شکل فعلی‌اش تشکیل شد؛ در صندوق قبلی 45 هزار نفر حقوق بگیر بودند که به صندوق جدید منتقل شدند. در سیستم بازنشستگی قدیم سهم کارفرمایی دیده نشده بود و منابع مالی آن محدود بود که بعدها مشمول تغییرات قابل توجهی شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی