عصر بازار

سایه رکود بر مجمع جهانی اقتصاد در داووس

عصر اعتبار- دوسوم از اقتصاددان‌های ارشد بخش‌های خصوصی و عمومی که در مجمع جهانی اقتصاد از آنها نظرسنجی شده انتظار رکود اقتصاد دنیا را در سال جاری میلادی دارند و ۱۸ درصد این احتمال را بسیار بالا می‌دانند.

سایه رکود بر مجمع جهانی اقتصاد در داووس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، دورنمای رکود قریب‌الوقوع اقتصاد سایه‌ عظیمی بر داووس انداخته است. شرکت‌کنندگان در روز دوشنبه برای آغاز اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد دور هم جمع شدند تا هزینه‌ احتمالی این رکود برای اقتصادها و کسب‌وکارهای دنیا را محاسبه کنند.

    دوسوم از اقتصاددان‌های ارشد بخش‌های خصوصی و عمومی که در این مجمع از آنها نظرسنجی شده انتظار رکود اقتصاد دنیا را در سال جاری میلادی دارند و 18 درصد این احتمال را بسیار بالا می‌دانند. این تعداد بیش‌از دو برابر اقتصاددان‌هایی است که در نظرسنجی قبلی در سپتامبر 2022 رکود اقتصاد را پیش‌بینی کرده بودند.

    مدیر مجمع جهانی اقتصاد با اشاره به نتیجه این نظرسنجی گفت:«تورم بالا، رشد پایین اقتصاد، بدهی بالا و ازهم‌گسیختگی به‌وجودآمده انگیزه برای سرمایه‌گذاری‌های لازم جهت بازگشت به روند رشد و بالا بردن استانداردهای زندگی در آسیب‌پذیرترین نقاط جهان را کاهش می‌دهد».

    بانک جهانی هفته گذشته پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد دنیا در سال جاری میلادی را تا سطح رکود برای بسیاری از کشورها پایین آورد و آن را نتیجه افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی، ادامه جنگ روسیه در اوکراین و کند شدن رشد اقتصادهای بزرگ دنیا اعلام کرد.

    تفسیر رکود اقتصادی در مناطق مختلف دنیا متفاوت است، اما مفهوم کلی آن کوچک شدن اقتصادها با تورم بالاست که به آن رکود تورمی می‌گویند.

    نظرسنجی از این اقتصاددان‌ها درمورد تورم در مناطق مختلف متفاوت بوده‌است. تنها 5 درصد انتظار تورم در چین را دارند و 57 درصد تورم بالا در اروپا را پیش‌بینی کرده‌اند. بیش‌از نیمی از اقتصاددان‌ها انتظار دارند سیاست‌های پولی در اروپا و آمریکا در سال جاری میلادی سخت‌تر شود.

    نگرانی مشترک بین تمام شرکت‌کنندگان اجلاس داووس بی‌ثباتی اقتصاد در سال پیش روست که می‌توان آن را نتیجه طولانی شدن و تشدید جنگ اوکراین و همچنین اقدامات بعدی بانک‌های مرکزی جهت مقابله با تورم و افزایش نرخ بهره دانست.

    برخی هم‌عقیده دارند رکود اقتصاد می‌تواند سیاست‌های سخت‌گیرانه فدرال رزرو آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا را متوقف کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی