عصر بازار

وال استریت ژورنال:

اقتصاد آمریکا امسال وارد رکود می‌شود

عصر اعتبار- روزنامه وال استریت ژورنال با استناد به آخرین نظرسنجی سه ماهه خود از اقتصاددانان گزارش داد که افزایش نرخ های بهره، اقتصاد آمریکا را در سال جاری میلادی وارد رکود خواهد کرد.

اقتصاد آمریکا امسال وارد رکود می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، روزنامه وال استریت ژورنال روز یکشنبه با استناد به آخرین نظرسنجی سه ماهه خود از اقتصاددانان گزارش داد که افزایش نرخ های بهره، اقتصاد آمریکا را در سال جاری میلادی وارد رکود خواهد کرد.

    بر اساس این گزارش، اقتصاددانان احتمال رکود اقتصادی در 12 ماه آینده را به طور متوسط 61 درصد اعلام کردند. این پیش بینی نسبت به رقم 63 درصد در نظرسنجی ماه اکتبر کمی تغییر نشان می‌دهد.

    در گزارش وال استریت ژورنال آمده است که فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) در ابتدا امیدوار بود که بتواند نرخ تورم را تنها با کاهش رشد اقتصادی به جای انقباض کامل، کاهش دهد؛ نتیجه ای که "فرود نرم" نامیده می شود.

    با این حال، سه چهارم پاسخ دهندگان در این نظرسنجی گفتند که فدرال رزرو امسال به یک فرود نرم دست نخواهد یافت.

    این هشدار با وجود چشم انداز کمی روشن‌تر در مورد تورم منتشر می شود.

    بنا بر این گزارش، همانطوری که در تغییر سال به سال شاخص قیمت مصرف کننده نشان داده می‌شود، تورم از 9.1 درصد در ژوئن گذشته به 6.5 درصد در ماه دسامبر رسیده است. اقتصاددانان پیش بینی می‌کنند که تا پایان سال جاری به 3.1 درصد کاهش یابد و در پایان سال 2024 به 2.4 درصد برسد.

    به طور کلی، اقتصاددانان گفتند که نمی توان از رکود اجتناب کرد، اما انتظار دارند که نسبتاً کم عمق و کوتاه مدت باشد.

    آنها به طور متوسط پیش بینی می‌کنند که تولید ناخالص داخلی آمریکا با نرخ سالانه 0.1 درصد در سه ماهه اول سال جاری میلادی افزایش یابد و در سه ماهه دوم 0.4 درصد کاهش یابد.

    بر اساس این گزارش، آنها برای سه ماهه سوم رشدی را پیش بینی نمی کنند و نرخ رشد 0.6 درصدی را برای چهارمین فصل سال جاری میلادی انتظار دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی