عصر بازار

بانک مرکزی روسیه بخش ساماندهی مبادلات خارجی با ارزهای ملی ایجاد کرد

عصر اعتبار- بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که یک بخش ویژه تنظیم تسویه حساب‌های مالی بین المللی با هدف گسترش فعالیت‌های تجاری با ارزهای ملی ایجاد کرده است.

بانک مرکزی روسیه بخش ساماندهی مبادلات خارجی با ارزهای ملی ایجاد کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، بانک مرکزی روسیه صبح امروز چهارشنبه بیانیه‌ای درباره ایجاد یک اداره ویژه برای تنظیم تسویه حساب‌های مالی بین المللی در چارچوب تحریم‌های اعمال شده علیه موسسات مالی روسیه صادر کرد.

    سرویس مطبوعاتی بانک مرکزی روسیه در بیانیه خود اعلام کرد: یک بخش فرعی جدید به نام بخش سازمان تسویه حساب‌های بین المللی در بانک مرکزی روسیه ایجاد شده است که با وزارت مربوطه برای حل و فصل مسائل مالی در چارچوب تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه هماهنگ خواهد شد.

    وی افزود که هدف این دپارتمان توسعه روابط پیام رسانی بین بانک‌های روسیه و طرف‌های دیگر از کشورهای دوست، علاوه بر روند انتقال به معاملات با ارزهای ملی و همچنین گسترش فرصت‌ها برای معاملات و تراکنش‌های فرامرزی است.

    بانک مرکزی اعلام کرد که ریاست بخش جدید بر عهده میخائیل کوریگین خواهد بود که سمت مدیر بخش توسعه استراتژیک بازار مالی در بانک مرکزی روسیه را بر عهده داشت.

    بانک مرکزی روسیه همچنین در تاریخ 15 فوریه 2023 تصمیم به ایجاد دپارتمان همکاری با سازمان‌های بین المللی  گرفت که اعتبار آن تا اول سپتامبر 2023 است.

    این در حالی است که دو هفته پیش نیز قرارداد اتصال سامانه‌های پیام رسان ملی بانک‌های ایران و روسیه با حضور معاون بانک مرکزی روسیه و معاون بین الملل بانک مرکزی ایران به امضا رسید.

    سامانه پیام‌ رسانی مالی الکترونیکی (سپام) به ‌منظور الکترونیکی کردن مراودات بانکی و ایجاد زیرساخت یکپارچه خدمت‌رسانی میان ایران و روسیه راه ‌اندازی شد، با استفاده از سپام نه تنها برای اولین بار‌ یک زیرساخت پیام‌‌رسانی واحد مالیِ ملی در کشور برای همه مراودات مالی عمده بانک‌ها از قبیل اعتبارات اسنادی ارزی و ریالی، ضمانت‌نامه‌‌های ارزی و ریالی، حوالجات ارزی، مکاتبات، استعلام ها و مذاکرات از طریق یک شبکه واحد پیام ‌رسانی فراهم است، بلکه امکان اتصال به بانک‌های خارجی در خارج از کشور را می ‌توان به گونه‌ای برقرار کرد که بدون به ‌کارگیری امکانات مؤسسه سوئیفت و نگرانی‌های مربوط به آن، با زبانی مشترک و آشنا، تعاملات مالی با آخرین فناوری‌های موجود صورت گیرد.

    کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه نیز روز سه شنبه طی یک کنفرانس خبری گفت که دو کشور باید برای کنار گذاشتن دلار و استفاده بیش‌تر از ارزهای ملی در مبادلات تجاری، اقدامات گسترده‌تری را انجام دهند.

    وی گفت: ما باید به سمت استفاده از ارزهای ملی خود برویم و از روبل و ریال در تجارت استفاده کنیم.

    بانک مرکزی ایران، روبل روسیه را در زمره ارزهای قابل معامله در کشور قرار داده و این ارز حالا یک پول قابل قبول در ایران است.

    جلالی افزود: 60 درصد مبادلات تجاری بین روسیه و ایران به ریال و روبل انجام می‌شود، اما ما باید سهم 40 درصدی دلار را از این هم پایین‌تر بیاوریم.

    این مقام ایرانی همچنین گفت: کشورمان در حال پیش بردن موضوع اتصال سامانه‌‌‌‌‌های پرداخت بانکی با روسیه است. دیگر کشورهایی هم که نمی‌خواهند از سوئیفت استفاده کنند هم می‌توانند به این موضوع بپیوندند.

    سفیر ایران در روسیه تأکید کرد که روبل می‌تواند ارز اصلی مبادله‌ای در میان کشورهای اتحادیه اوراسیایی باشد همان‌گونه که در سازمان همکاری شانگهای هم در کنار دیگر ارزها نظیر یوآن چین، امکان استفاده از آن وجود دارد. ما می‌توانیم برای خنثی کردن نقش دلار در فعالیت‌های تجاری‌مان از ارزهای ملی استفاده کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو