عصر بازار

افزایش نرخ تورم در آلمان به ۸.۷ درصد

عصر اعتبار- اداره آمار فدرال آلمان (دستاتیس) گزارش داد که نرخ تورم در این کشور طی ماه ژانویه ۸.۷ درصد نسبت به سال گذشته و یک درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافته است.

افزایش نرخ تورم در آلمان به ۸.۷ درصد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، اداره آمار فدرال آلمان (دستاتیس) روز چهارشنبه گزارش داد که نرخ تورم در این کشور طی ماه ژانویه 8.7 درصد نسبت به سال گذشته و یک درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافته است.

    بر اساس داده‌هایی که این نتایج موقت را تأیید کردند، قیمت‌های مصرف‌کننده که در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا هماهنگ شده‌اند، نسبت به سال قبل 9.2 درصد افزایش یافت. در مقایسه با دسامبر، قیمت ها 0.5 درصد افزایش یافته است.

    روث برند، رئیس دستاتیس در این باره گفت: به دنبال فروکش کردن سرعت تورم در پایان سال گذشته میلادی، این نرخ همچنان در سطح بالایی باقی مانده است. ما شاهد افزایش قیمت برای بسیاری از کالاها و به میزان فزاینده ای برای خدمات هستیم.

    وی افزود: خانوارها به ویژه برای انرژی و مواد غذایی قیمت های بالاتری را در ژانویه پرداخت کردند.

    این گزارش حاکی از آن است که قیمت حامل‌های انرژی در ژانویه علیرغم کمک‌های دولت، 23.1 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
    دستاتیس اعلام کرد که مجدداً افزایش شدیدی برای هزینه انرژی خانوارها ثبت شد که این رقم 36.5 درصد نسبت به سال قبل بود.

    قیمت مواد غذایی در ماه ژانویه نسبت به سال گذشته 20.2 درصد افزایش یافت. بر اساس این گزارش، "افزایش قیمت مواد غذایی بیش از دو برابر نرخ کلی تورم بود."

    بر اساس این گزارش، هزینه خدمات در ژانویه 2023 نسبت به ماه مشابه سال قبل 4.5 درصد افزایش یافت. افزایش بالاتر از نرخ میانگین برای هزینه نگهداری و تعمیر خانه‌ها (+16.9 درصد) و خدمات پذیرایی در رستوران ها، کافه ها و موارد مشابه (+10.9 درصد) ثبت شده است.

    آلمان که بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، در سال گذشته میلادی به دلیل افزایش شدید قیمت انرژی در پی کاهش واردات گاز طبیعی از روسیه در بحبوحه تحریم های روسیه، تورم بی سابقه‌ای را شاهد بود.

    مشکلات مربوط به تعمیر و نگهداری از خط لوله نورد استریم و همچنین خرابکاری در این مسیر گازی باعث تشدید مشکلات عرضه شد.

    رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان نیز طی اظهارات هشدار داد که این کشور از سقوط شدید اقتصادی جلوگیری خواهد کرد اما قرار است وارد یک دوره رکود فنی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو