عصر بازار

چین برای بهبود اقتصاد جهانی گام برداشت

عصر اعتبار- بخش کارخانه‌های چین در فوریه با سریع‌ترین سرعت در بیش از یک دهه گذشته رشد کرد تا امیدها برای بهبود اقتصاد جهانی تقویت شود، در حالی که داده‌ها در سراسر اروپا تأکید کردند که تورم در منطقه هنوز تحت کنترل نیست.

چین برای بهبود اقتصاد جهانی گام برداشت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، با افزودن شواهدی مبنی بر بازگشت فعالیت در چین پس از حذف محدودیت‌های سختگیرانه بیماری کووید- 19، شاخص مدیران خرید تولیدی به 52.6 در مقابل 50.1 در ژانویه رسید. در حالی که نظرسنجی بخش خصوصی نیز برای اولین‌بار در هفت ماه گذشته رشد نشان داد.

    سهام آسیایی از پایین‌ترین سطح دو ماه اخیر خود جهش کردند و روز چهارشنبه به بهترین روز خود در هفت هفته گذشته رسیدند. قیمت‌های جهانی نفت بالاتر رفت و نشان داد که چگونه یک بهبود قوی چین می‌تواند از طریق افزایش تقاضای انرژی به تورم جهانی دامن بزند.

    در اروپا، داده‌های آلمان نشان می‌دهد که مبارزه با تورم هنوز راه زیادی در پیش دارد و قیمت‌ها در بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه در ماه فوریه 9.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت که از انتظارات تحلیلگران برای افزایش 9 درصدی و بالاتر از افزایش 9.2 درصدی ژانویه پیشی گرفت.

    در خارج از منطقه یورو، فعالیت‌های تولیدی بریتانیا در ماه گذشته کاهش یافت اما با کمترین سرعت از ماه جولای و کارخانه‌ها با کاهش خطر رکود عمیق خوش‌بین‌تر بودند. این امر پس از آن اتفاق افتاد که در اوایل این هفته، قیمت‌ها در فرانسه و اسپانیا سریع‌تر از حد انتظار افزایش یافت و این دیدگاه را که تورم در منطقه به وضوح به اوج خود رسیده است، به چالش کشید.

    بر اساس گزارش رویترز، هند و استرالیا در سه ماهه منتهی به دسامبر رشد اقتصادی آهسته‌ای را تجربه کردند و صادرات کره‌جنوبی در ماه فوریه برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافت که نشان‌دهنده مشکلات کاهش تقاضای جهانی بر تولیدکنندگان منطقه است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی