عصر بازار

کدام کشورها وارد رکود اقتصادی شدند؟

عصر اعتبار- موسسه رتبه‌بندی فیچ اعلام کرد که آلمان و ایتالیا تا پایان سال با ادامه افزایش تورم وارد رکود خواهند شد.

کدام کشورها وارد رکود اقتصادی شدند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اگرچه انتظار نمی‌رود این رکود شدید باشد اما جیمز مک کورمک، رئیس شرکت‌های دولتی و فراملیتی فیچ می‌گوید که «رکود به خودی خود مهم است».

    بر اساس آخرین ارقام اداره آمار فدرال آلمان (Destatis)، تورم در آلمان، بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا، در ماه فوریه شتاب گرفت و 9.3 درصد در سال و یک درصد در ماه افزایش یافت. افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی با وجود اقدامات کمکی دولت، ضربه بزرگی به اقتصاد این کشور وارد کرد.

    اقتصاد آلمان در سه ماهه پایانی سال 2022 به میزان 0.4 درصد در مقایسه با سه ماهه کاهش یافت.

    در ایتالیا، سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا، قیمت مصرف‌کننده در ماه فوریه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.2 درصد افزایش یافت که نسبت به رشد 10 درصدی در ژانویه کاهش یافته است.

    بر اساس گزارش اندیشکده نومیسما (Nomisma)، از هر هفت ایتالیایی یک نفر شکایت کرده است که کمتر از مقدار مورد نیاز برای امرار معاش درآمد دارد، قدرت خرید در این کشور طی سال گذشته بیش از نصف شده است. یک چهارم از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفتند که تمام پول خود را صرف خرید لوازم ضروری کرده‌اند در حالی که 26 درصد از خانواده‌های ایتالیایی گفتند که می‌ترسند تا پایان ماه نتوانند این کار را انجام دهند.

    مک کورمک گفت که ایالات‌متحده همچنین در معرض خطر رکود متوسط تا پایان سال قرار دارد و افزود که انگلیس در حال حاضر احتمالا در رکود بسر می‌برد.

    این اقتصاددان همچنین خاطرنشان کرد که دولت‌ها در سراسر جهان برای مقابله با بحران هزینه‌های زندگی ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین تلاش می‌کنند. تاکنون خوش‌بینی چندانی در مورد بهبود سریع وجود ندارد و افزایش هزینه‌ها موجی از بی‌ثباتی را در سراسر اقتصاد جهانی ایجاد کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی