عصر بازار

بریتانیا به بلوک تجاری هند و اقیانوس آرام پیوست

عصر اعتبار- پس از نزدیک به دو سال مذاکرات فشرده، دولت بریتانیا به توافقنامه جامع ۱۱ عضوی مشارکت ترانس پاسیفیک پیوست.

بریتانیا به بلوک تجاری هند و اقیانوس آرام پیوست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، بریتانیا پس از نزدیک به دو سال مذاکره، یک توافق تاریخی برای پیوستن به بلوک تجاری هند و اقیانوس آرام در مقیاس بزرگ امضا کرده است.

    دولت در بیانیه‌ای اعلام کرد که به توافق جامع شامل 11 عضو شراکت ترانس پاسیفیک می‌پیوندد و در را برای کالا‌ها و محصولات بریتانیا برای رسیدن به منطقه‌ای با تولید ناخالص داخلی حدود 11 تریلیون پوند (13.6 تریلیون دلار) باز می‌کند.

    در ابن بیانیه همچنین آمده است: این توافق تجاری بزرگترین معامله برای لندن از زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) است و آن را به اولین کشور اروپایی تبدیل می‌کند که از زمان اجرایی شدن آن در سال 2018 به "CPTPP" می‌پیوندد.

    ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، از این توافق استقبال کرد و گفت که این توافق بریتانیا را در مرکز گروهی پویا و رو به رشد از اقتصاد‌های اقیانوس آرام قرار می‌دهد.

    این بلوک تجاری شامل کانادا، مکزیک، ژاپن، استرالیا، ویتنام، سنگاپور و مالزی و ... است.
    پیش بینی می‌شود که این توافقنامه پس از تصویب نهایی پارلمان و یازده کشور عضو، تا پایان سال جاری به طور رسمی امضا شود.

    مشارکت ترانس پاسیفیک یکی از توافقنامه‌های تجارت آزاد است و به عنوان راهی برای رشد آینده برای کشور‌هایی که به این معاهده می‌پیوندند، معرفی می‌شود.

    علیرغم انتقادات وارده به این توافق، کشور‌های عضو الحاق برای دستیابی به توافق در اسرع وقت بر سر آن فشار می‌آوردند و حتی مطمئن بودند که این توافق برای جذب سایر اقتصاد‌ها در سال‌های آینده کار خواهد کرد.

    مشارکت ترانس پاسیفیک پیش نویس توافقنامه تجارت آزاد است که هدف آن تعمیق روابط اقتصادی بین 11 کشور مورد بحث است.
    این کشور‌ها استرالیا، برونئی دارالسلام، کانادا، شیلی، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، ایالات متحده آمریکا، سنگاپور و ویتنام هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی