عصر بازار

رفع ناترازی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی در دوره جدید و با اختیاراتی که کسب کرده می‌تواند ناترازی بانک‌ها را رفع کند.

رفع ناترازی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا ، یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی در مورد هدف‌گذاری  25 درصدی نرخ رشد نقدینگی گفت: یکی از الزامات مهم دستیابی به هدف 25 درصدی نرخ رشد نقدینگی، نظام‌مند و تراز کردن بانک‌ها، به ویژه بانک‌های خصوصی است.

    وی ادامه داد: البته بانک‌های دولتی را نیز شامل می‌شود به دلیل اینکه بسیاری از تسهیلات توسط دولت و مجلس تحت عنوان تسهیلات تکلیفی به بانک‌های دولتی تحمیل می‌شود و بانک‌ها مجبور به انجام این کار بوده و نقش بسیاری در افزایش رشد نقدینگی دارند و نظارت بر آنها ضروری است.

    کاووسی گفت: اگر این نظارت انجام نشود، این بانک‌ها کار خود را انجام داده و شبانه با استفاده از بازارهای بین بانکی و با نرخ پایین این وجوه را با واسطه از بانک مرکزی می‌گیرند.

    این کارشناس اقتصادی اعلام کرد: اگر قرار باشد که صرفا به تسهیلات تکلیفی نگاه کنیم، دیدگاه مثبت است اما برخی از بانک‌های خصوصی این پول‌ها را در مسیرهای دیگر و برای رفع مشکلاتی نظیر خودروسازی و شرکت‌های زیر مجموعه‌شان که سهامدار آن هستند، خرج می‌کنند و بدهکار می‌شوند و در نتیجه از بازار بین بانکی و در حقیقت از بانک مرکزی پول دریافت می‌کنند.

    او در پاسخ به اینکه از چه طریق می‌توان جلوی این مسائل را گرفت، گفت: راه‌های مقابله با این مساله حفظ اقتدار بانک مرکزی و مستقل بودن این بانک است که بتواند با اختیاراتی که دارد با این عوامل برخورد کند و نظم قابل توجهی به آن ها بدهد.

    وی افزود: سر و سامان دادن بانک‌ها و رفع ناترازیشان از دیرباز در بانک مرکزی و اقتصاد کشور مطرح بوده و به دلیل حواشی بسیار و سخت بودن انجام این کار ذی نفوذان توانستند برخی از اقدامات بانک مرکزی را ناکام بگذارند. امید می رود بانک مرکزی در دوره جدید و با اختیاراتی که کسب کرده بتواند این ناترازی‌ها را رفع کند.

    این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بین رقم بدهی دولت به بانک‌ها اختلاف نظر وجود دارد، عنوان کرد: این اختلاف نظر بین رقم 117 تا حدود 280 همت بوده که از زمره مواردی است که همواره در افزایش نقدینگی و مشکلاتی که بر روی پایه پولی وجود داشته، تاثیرگذار است و با افزایش نقدینگی باعث تورم فزاینده‌ای در اقتصاد کشور شده است.

    کاووسی در پایان تاکید کرد: لازم است بانک‌ها به ویژه بانک‌های دولتی افزایش سرمایه دهند. بانک‌های خصوصی نیز می توانند از طریق فروش سهام افزایش سرمایه داشته باشند تا بسیاری ناترازی‌ها برطرف شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی