عصر بازار

محسن رضایی:

برنامه‌ریزی‌ اقتصادی و بودجه کشور باید در مسیر چشم‌انداز توسعه باشد

عصر اعتبار- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:برنامه‌ریزی‌های اقتصادی باید در مسیر چشم‌انداز کشور باشد و بودجه کشور هم در جهت تحقق آن تخصیص یابد که این روند در وضعیت کنونی رعایت نمی‌شود.

برنامه‌ریزی‌ اقتصادی و بودجه کشور باید در مسیر چشم‌انداز توسعه باشد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در جلسه کمیسیون اقتصادی، اداری و بازرگانی مجمع تشخیص مصلحت نظام با هدف بررسی کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه، گزارش کمیته اقتصادی این کمیسیون در خصوص اهداف کلان اقتصادی برنامه هفتم، چالش‌های موجود، فرصت‌ها و تهدیدات تاثیرگذار در اقتصاد ایران ارائه شد و در ادامه کاستی‌ها و نواقص این لایحه از قبیل «حجیم بودن متن لایحه»، «عدم انسجام»، «عدم توجه به اقتصاد غیردولتی» و «بهبود شرایط محیط کسب و کار» و کم‌توجهی به «چالش‌های اقتصادی 10 ساله آینده ایران و جهان»، ارائه شد.

    همچنین در این جلسه به آسیب‌شناسی دقیق از «علل تحقق اهداف مورد انتظار در  برنامه‌های گذشته»، بررسی «اثرات تحولات و تغییرات شتابان تکنولوژیک جهانی بر اقتصاد ایران»، لزوم پایبندی به برنامه‌ریزی‌های آینده‌پژوهانه، جایگزینی اندیشه و تفکر نوین در روند اقتصاد کشور و عوامل تاثیرگذار بر پیشرفت آتی فناوری در جهان و رقابت قدرت‌های جهانی بر سر تصاحب اعصار جدید، اعم از عصر «هوشمندسازی»، عصر «مجاز»، عصر « سوخت‌های تجدیدپذیر» و «اقتصاد سبز»، «انقلاب ژنتیک»، «تکنوترونیک» و عصر «ترانس مدرنیسم» اشاره شد.

    در ادامه، خلاصه‌ی گزارش مکتوب مرکز پژوهش‌های مجلس و گزارش سازمان برنامه و بودجه در این خصوص، ارائه شد.

    محسن رضایی، با اشاره به تلاش دولت برای اخذ نظر و استفاده از تجربیات متخصصان  اقتصادی در جمع‌آوری این لایحه، گفت: نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که برنامه‌ریزی‌های اقتصادی باید در جهت چشم‌انداز ترسیم شده کشور  شکل بگیرند و از سوی دیگر بودجه کشور نیز باید در جهت تحقق این برنامه­‌ها، تخصیص یابد که این روند در وضعیت کنونی رعایت نمی‌شود. از این‌رو در برنامه‌ریزی‌ها باید به یک نظم منطقی برسیم که خلاء آن احساس می‌شود.

    وی افزود: ضروری است نواقص این لایحه از بعد انطباق با سیاست‌های کلی که جزء وظایف هیأت عالی نظارت مجمع است، استخراج شود و نیز نظرات و پیشنهادات کمیسیون‌های اقتصادی، زیربنایی و تولیدی  را که در چهارچوب وظایف مجمع نیست ولی مفید و ارزشمند است به‌صورت مشاوره و مکتوب در اختیار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دهیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی