عصر بازار

آسیا نقطه روشن اقتصاد جهانی شد

عصر اعتبار- نظرسنجی‌ها نشان داد که فعالیت کارخانه‌های جهانی در ماه جولای بدتر شده است که نشانه‌ای از کند شدن رشد جهانی و ضعف در اقتصاد چین بود که بر اقتصاد جهانی تأثیر گذاشته اما آسیا یکی از معدود نقاط روشن در اقتصاد جهانی است.

آسیا نقطه روشن اقتصاد جهانی شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، شاخص مدیران خرید در کل منطقه یورو نشان داد که فعالیت‌های تولیدی در ماه جولای با سریع‌ترین سرعت کاهش یافته است زیرا با وجود کاهش زیاد قیمت‌های کارخانه‌ها، تقاضا کاهش یافته است.

    در آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، ضعف قابل‌توجهی وجود داشت، در حالی که فرانسه و ایتالیا، دومین و سومین اقتصادهای بزرگ منطقه یورو نیز از ژوئن بدتر شدند. شاخص مدیران خرید تولید منطقه یورو در ماه جولای از 43.4 ژوئن به 42.7 سقوط کرد که پایین‌ترین میزان آن از مه 2020 است. در همین حال، کارخانه‌های فرانسه در ماه جولای با کاهش بیشتری روبه‌رو شد، اگرچه رکود به اندازه پیش‌بینی اولیه بد نبود.

    در بریتانیا، خارج از اتحادیه اروپا، تولید کارخانه‌ها در ماه جولای با سریع‌ترین سرعت در هفت ماه گذشته کاهش یافت که با وجود تضعیف فشارهای قیمتی، تحت تأثیر نرخ‌های بهره بالاتر و سفارش‌های جدید کمتر قرار گرفت. نظرسنجی‌ها نشان داد ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ویتنام در ماه جولای با فعالیت‌های تولیدی نشان دادند که تقاضای کند چین بر منطقه تحمیل شده است.

    شاخص مدیران خرید تولیدی چین از 50.5 در ژوئن به 49.2 در ماه جولای کاهش یافت که پیش‌بینی تحلیلگران 50.3 را از دست داد و اولین کاهش فعالیت از آوریل را نشان داد.

    کارشناسان اظهار کردند که شاخص‌های مدیران خرید تولیدی در ماه گذشته در قلمرو انقباضی باقی ماندند و داده‌های اساسی حاکی از ضعف بیشتر در آینده است. کاهش سفارشات جدید، دورنمای تیره اشتغال و سطح بالای موجودی نشان از کاهش فعالیت کارخانه در ماه‌های آینده دارد.

    شاخص مدیران خرید ژاپن به دلیل تقاضای ضعیف داخلی و خارجی از 49.8 در ژوئن به 49.6 در ماه جولای کاهش یافت. نظرسنجی S&P Global نشان داد که شاخص مدیران خرید کره جنوبی در جولای به 49.4 رسید که از 47.8 در ژوئن بیشتر بود.

    نظرسنجی ها نشان داد که شاخص مدیران خرید تولیدی تایوان از 44.8 در ژوئن به 44.1 در ماه جولای کاهش یافت، در حالی که شاخص ویتنام از 46.2 به 48.7 افزایش یافت. رشد فعالیت‌های تولیدی در هند، برای دومین ماه کاهش یافت اما سرعت توسعه همچنان خوب است و انتظارات را شکست داد.

    آسیا یکی از معدود نقاط روشن در اقتصاد جهانی بوده است، اگرچه کندی رشد چین چشم انداز را مختل می‌کند.

    بر اساس گزارش رویترز، صندوق بین‌المللی پول در پیش‌بینی‌های منتشر شده در ماه جولای، طرح‌های صندوق بین‌المللی پول در حال رشد اقتصادی آسیا را از 4.5 درصد در سال 2022 به 5.3 درصد در سال جاری شتاب می‌دهد و پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد چین در سال جاری پس از افزایش 3 درصدی در سال 2022 می‌تواند 5.2 درصد رشد کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی