عصر بازار

تجارت به ارزهای محلی و گسترش افق‌های تجاری

عصر اعتبار- رومَن بابوشکین (Roman Babushkin)، معاون هیئت نمایندگی روسیه در دهلی، پیشنهاد یک جابه‌جایی پارادایم به سمت تجارت با ارزهای ملی در گروه بریکس را مطرح کرده است.

تجارت به ارزهای محلی و گسترش افق‌های تجاری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، بابوشکین با این پیشنهاد که ممکن است بر پویایی بریکس تأثیر بگذارد، به دنبال مهار تحول چشم‌انداز جهانی و افزایش استقلال مالی در میان کشورهای عضو این بلوک اقتصادی است.

    این دیپلمات روس در مراسمی که با موضوع نشست اخیر بریکس از سوی بنیاد هند (India Foundation) در دهلی برگزار شد، سخنرانی و بر گام‌های مستمر اعضای بریکس برای انجام تسویه حساب‌ها به ارزهای ملی خود تأکید کرد.

    بابوشکین تأکید کرد که این تحول نه تنها ممکن است با نظم جهانیِ در حال تغییر همسو شود، بلکه استقلال بیشتری را در مبادلات مالی در داخل این بلوک اقتصادی ایجاد می‌کند.

    بابوشکین با الهام از پیشنهاد قبلی رئیس‌جمهور برزیل، لولا دا سیلوا، بر ایده معرفی یک ارز واحد برای بریکس تأکید کرد.

    وی خاطرنشان کرد: این مفهوم در عین اینکه مناسب است، با چالش‌هایی پیچیده همراه است که نیازمند کاوش و تحلیل همه‌جانبه است.

    وی با اذعان به پیچیدگی‌های موجود در این زمینه، به ضرورت ایجاد یک مرجع نظارتی و هماهنگ کردن سیاست‌های کلان اقتصادی و پولی در کشورهای بریکس برای تسهیل در معرفی ارز یکپارچه اشاره کرد.

    بابوشکین تأکید کرد: درصورت ارائه ابزار پرداخت بریکس بر اساس سبد ارزی، می‌توانیم تسویه حساب‌های متقابل را بدون اتکا به دلار آمریکا انجام دهیم.

    بابوشکین بر جذابیت بریکس برای کشورهایی که ارزش‌ها و آمالی مشترک دارند، تأکید کرد و با قدردانی از تلاش‌های رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، از اشتیاق کشورهای جهان برای پیوستن به این بلوک اقتصادی سخن گفت.

    بریکس تأثیری چشمگیر بر اقتصاد دارد؛ زیرا بیش از یک‌سوم تولید ناخالص داخلی جهان و جمعیتی در حدود 3 میلیارد نفر را در بر می‌گیرد و بی‌شک به عنوان یک جزء جدایی‌ناپذیر از پارادایم چندقطبی در حال تکامل است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی